Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Less på pullad någonting så jag lagar något wokat att ta med på jobbet. Ris redan fixat i frysta portionsbyttor.

Kommer förmodligen att bli less på wokat också men jag vet att jag måste ha något färdigt, jag orkar inte laga något på kvällen (jobbar in tid så jag kan vara ledig på fredagen).

Jag har varit på Choklad, lakrits och delikatessfestival idag och smakat på mycket gott, det verkar som om årets grej är saker med smak av cocktails? Mojitofudge och margaritadito var mycket goda i alla fall. Annars mycket gott och sött men vi svävade inte ut så förtvivlat ändå. Jag smakade på en vansinnigt god och vrålstark chilisås men den var dyr som skam liksom det mesta annat, så det blev bara en burk citronkarameller som fick följa med hem.

Nu har jag gjort en väldigt god soppa på sötpotatis och morötter. Kokade dem i bitar i vatten och mixade tillsammans med spadet. Har nu blandat ner färsk röd chili, finhackad färsk ingefära, kokosmjölk och salt och nymalen svartpeppar, och så ska den få gosa till sig tills det är dags att värma och äta med ostsmörgås till. Enkelt som bara den och ju faktiskt vegansk om man hoppar över osten på mackan :-) antagligen har jag i lite limejuice och lite mer chili vid servering.

Började helgen persiskt med ghorme sabzi och faloodeh med saffransglass (kulturnattsbesök i Köpenhamn, mkt trevligt), slutade småländskt hemma i köket med svampfyllda kroppkakor, stekta äppeltärningar och lingon.
Tänkte gilla, men svårt när du inleder med en av mina absoluta favoriträtter för att sedan avsluta med en rätt jag närmast är rädd för. :p

Tittar på Master Chef och försöker bli inspirerad. Final i Nya Zeland och de har bjudit in George från Australien. Mina mungipor stramar :D :love:

(Men maten är lite för komplicerad :p ).

Började helgen persiskt med ghorme sabzi och faloodeh med saffransglass (kulturnattsbesök i Köpenhamn, mkt trevligt), slutade småländskt hemma i köket med svampfyllda kroppkakor, stekta äppeltärningar och lingon.

Ghorme sabzi, är det den där lammgryta med bönor? Om, så gillar jag den:D

Vi har ätit en lam indisk gryta med mango och annat, nu slut som artist. Kokade massa ris till morgondagens fyllda auberginer med kryddigt stekt ris.

Jag plockade fram ett par chorizo ur frysen imorse - färska, från början, men jag kokade dem i ett par minuter innan jag stoppade dem i frysen så att de är redo för tillagning, så att säga.

Antagligen gör jag någon pasta bara. De är ganska vassa i smaken, så jag tänker att jag bara slantar upp dem, hackar en lök och ett par vitlöksklyftor, häller på en burk tomater och kryddar lite och låter det gosa sig. Äter med någon praktisk kort pasta och en stor driva parmesan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 984
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar