Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
På svenska?

Det låter som en lite kärvänlig svordom. Din gamla krabbtaska :D

Taske är ju väska på danska, borde inte hänga ihop med fisken.

Ja - jag hade en bok som hette typ Titta på strandkrabban när jag var liten och där stod det om krabbtaskor. Har för mig att jag såg den sist jag var hemma hos mamma och pappa, ska kolla nästa gång!

Fast här är ju wikin och det verkar inte vara västkustkrabbor riktigt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Krabbtaska

Jag är helt för krabbtaska som vänligt skällsord för övrigt.

Väninna och jag åt synnerligen goda smörgåsar, hon köpte med sig två sorters bröd från Steinbrenner. Oat och skinka och paprika och morots- och apelsinmarmelad, fast inte allt på en gång. Jag åt ordentlig lunch och sedan tårta så det räckte gott med mackor. Älskar mackor till middag, i alla fall ibland!

Idag ska jag plantera mina chilifrön! Några tips från coachen, ni som har varit med förr? (Tittar särskilt på @Petruska ;))

Det finns säkert instruktioner på fröpåsen men jag tänker, praktiska tips sådär. Verkar det rimligt att ställa burkarna på en metallbricka tror ni? Jag ska hålla utkik efter en avlång plåtbricka på Emmaus eller liknande tänker jag, men jag har en käck bricka med hög kant där det nog får plats fem-sex burkar. Jag har tänkt börja med tre, men jag vet ju hur jag är, blir det bra kommer jag att få blodad tand och vilja ha fler.

Idag ska jag plantera mina chilifrön! Några tips från coachen, ni som har varit med förr? (Tittar särskilt på @Petruska ;))

Det finns säkert instruktioner på fröpåsen men jag tänker, praktiska tips sådär. Verkar det rimligt att ställa burkarna på en metallbricka tror ni? Jag ska hålla utkik efter en avlång plåtbricka på Emmaus eller liknande tänker jag, men jag har en käck bricka med hög kant där det nog får plats fem-sex burkar. Jag har tänkt börja med tre, men jag vet ju hur jag är, blir det bra kommer jag att få blodad tand och vilja ha fler.

Du kommer att ha jord överallt.

:p :D

Chili vill ha värme för att gro, om jag inte missminner mig helt är det kring 20 grader så de ska absolut inte stå kallt. Tänk på att plantorna kommer att bre ut sig när de kommit upp ordentligt, dvs står burkarna för tätt på brickan kommer det att bli trångt. Grobarheten brukar vara rätt bra men vill du vara säker kan du peta ner ett par frön i varje burk och ta bort (eller plantera om) så det blir en planta kvar i varje burk. Det var skälet till sommarens tomatskog hemma, jag kunde inte kasta bort några och grobarheten var tydligen väldigt bra :o

Om jag vill ha en planta i ett kärl/kruka, så petar jag ner 2 eller tre frön. Oftast är det ändå orimligt många frön i påsen.

Eftersom du bor i lägenhet tror jag inte att kyla inne är ett problem. Däremot ljuset, därför att ju varmare desto ljusare är den gällande regeln. Och vi går mot mörka tider. Så även om du bor högt upp är det bra med en extra ljuskälla som då idealt ger mycket ljus men så lite värme som möjligt. För mycket värme mot för lite ljus ger eländiga plantor.

Det är bra att fylla kärlen så högt som möjligt med jord så att inte det lilla fröet måste dra iväg flera centimeter innan den sticker upp över krukkanten och äntligen får se dagens ljus.

Du kommer att ha jord överallt.

:p :D

Chili vill ha värme för att gro, om jag inte missminner mig helt är det kring 20 grader så de ska absolut inte stå kallt. Tänk på att plantorna kommer att bre ut sig när de kommit upp ordentligt, dvs står burkarna för tätt på brickan kommer det att bli trångt. Grobarheten brukar vara rätt bra men vill du vara säker kan du peta ner ett par frön i varje burk och ta bort (eller plantera om) så det blir en planta kvar i varje burk. Det var skälet till sommarens tomatskog hemma, jag kunde inte kasta bort några och grobarheten var tydligen väldigt bra :o

Tack! Men varför kommer jag att ha jord överallt?

Om jag vill ha en planta i ett kärl/kruka, så petar jag ner 2 eller tre frön. Oftast är det ändå orimligt många frön i påsen.

Eftersom du bor i lägenhet tror jag inte att kyla inne är ett problem. Däremot ljuset, därför att ju varmare desto ljusare är den gällande regeln. Och vi går mot mörka tider. Så även om du bor högt upp är det bra med en extra ljuskälla som då idealt ger mycket ljus men så lite värme som möjligt. För mycket värme mot för lite ljus ger eländiga plantor.

Det är bra att fylla kärlen så högt som möjligt med jord så att inte det lilla fröet måste dra iväg flera centimeter innan den sticker upp över krukkanten och äntligen får se dagens ljus.

Tack! Ja, värmen är jag inte orolig för och jag har ju som sagt någorlunda ljusförutsättningar, men en extra ljuskälla ska jag kunna lösa :)

Tack! Men varför kommer jag att ha jord överallt?

Därför att odlingens lag nr 1 är att hanterar man jord i sin bostad kommer den att hamna överallt oavsett hur försiktig man är :D

Vad gäller ljuskälla ska man se till att den har rätt temperatur, allt ljus är inte skapat lika. Jag köpte billiga lågenergilampor på eBay och de funkade perfekt. De ger lite speciellt ljus dock så bor man i en stad kan man få besök av polisen som undrar exakt vad det är man odlar :laugh:

Här finns mer information om ljus:
http://www.shaggkvist.se/2013/11/24...drivning-och-vinterforvaring-av-chiliplantor/

Därför att odlingens lag nr 1 är att hanterar man jord i sin bostad kommer den att hamna överallt oavsett hur försiktig man är :D

Vad gäller ljuskälla ska man se till att den har rätt temperatur, allt ljus är inte skapat lika. Jag köpte billiga lågenergilampor på eBay och de funkade perfekt. De ger lite speciellt ljus dock så bor man i en stad kan man få besök av polisen som undrar exakt vad det är man odlar :laugh:

Här finns mer information om ljus:
http://www.shaggkvist.se/2013/11/24...drivning-och-vinterforvaring-av-chiliplantor/

Tack och tack och tack! :) :) :)

Jo, den där odlingslagen förstår jag såklart. Jag kanske helt enkelt ska hålla mig i duschen när jag håller på med jorden? Känns rätt rimligt, den är ganska stor. Så kan jag spola av både mig och omgivningen direkt ;)

Sen lunch/tidig middag blev basmatiris med gröna ärtor och till det curryräkor :d
2016102011362504950_sbig.jpg

Sen lunch/tidig middag blev basmatiris med gröna ärtor och till det curryräkor :d
2016102011362504950_sbig.jpg

Alltså dina matbilder?!!! :eek::love::bow:

Du får sätta en varningstext för matporr, jag får tvångstankar om mat när jag ser dem. När jag själv fotar mina skapelser från köket så är det jämt bara något vagt identifierbart krafs på en tallrik - även när det är gott! - aldrig så där krispigt och glansigt och.... djävla... förföriskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 986
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar