Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså - orkar ni laga vettig mat när ni är ensamma?! Jag förfaller direkt. Det är bara åt andra jag tycker att det är kul att laga mat. Andra dagen i rad som jag levt på rostmackor med stekta ägg, asäckliga riskakor och äpplen. Och brutala mängder kaffe. Och fler dagar lär det bli. :o
Jag var ensam idag så jag köpte med mig thaimat på vägen.

Nu står vi här och gror!

img_4413_5808f5cc9606ee142241e7c0.jpg

Lite upprörd för att de inte har växt mer under natten, de har ju stått här i tretton timmar och mått bra?! (Ja, jag skojar, naturligtvis.)

Igår åt jag hamburgare. Icas färska färdigkryddade, jag tycker att de är jättegoda. Egen kryddig klyftpotatis till och så blandade jag ihop en srirachamajonnäs, inspirerad av @Hyacinth - vad gott det var! Jag gillar inte majonnäs sådär jättemycket men brukar ha en tub hemma att dutta lite i romsås och sånt - men detta smakar ju knappt majonnäs alls.

img_4416_58090e0cddf2b34089dd78d1.jpg

Ost, lök och tomat i burgaren bara men det syns inte ;) Och det är inte så brutalt mycket majonnäs i skålen som det ser ut heller, det är en konstig vinkel. Undrar om alla matfotografer tar bilderna hängande över soffans armstöd för att få ljus från läslampan och inte skugga hela tallriken med sin lekamen? Jag tror inte det.

Alltså - orkar ni laga vettig mat när ni är ensamma?! Jag förfaller direkt. Det är bara åt andra jag tycker att det är kul att laga mat. Andra dagen i rad som jag levt på rostmackor med stekta ägg, asäckliga riskakor och äpplen. Och brutala mängder kaffe. Och fler dagar lär det bli. :o

Det går i perioder. Just nu är jag inne i en köksfixarperiod, jag lagar mat och bakar och marmeladar och har mig så fort jag får chansen. Men någon dag i veckan sådär brukar det bli rester / (varma) smörgåsar / tortillapizza eller liknande. Eller hämtmat för den delen. Har jag ätit en rejäl lunch och haft en extra stillasittande dag på jobbet, kanske med fika, behöver jag inte äta någon riktig mat på kvällen.

Nu står vi här och gror!

Just det, det gick faktiskt bra med jorden! Jag var väldigt försiktig, klippte ett ganska litet hål i påsen och tog lite lite i taget. Nog för att jag hittade jord på spisen ett par meter bort senare på kvällen, men det var inte lika dramatiskt som jag trodde ;)

Jag måste sköta maten, både pga min tidigare ätstörning (som alltid finns i bakgrunden, anorexi) och pga min mage (jag har Crohns). Jag har alltid färdigmat i frysen, sådan som jag lagat själv. Pulled någonting, asiatisk wokgryta, kreolsk gryta osv. Jag fryser in proteinet för sig och kolhydraterna för sig, då kan jag kombinera som jag vill eller tex ta ett tortillabröd om jag äter något som är pulled. Tyvärr blir det inte mycket vego, min mage blir knas av baljväxter och en del grönsaker. Grönsaker i större mängd oavsett vad det är gillar den heller inte.

Eftersom jag oftast är själv (har särbo) så är jag van att fixa maten ensam. Mitt förhållande till mat är ju lite komplicerat, jag tycker väl egentligen bättre om att laga den än att äta den ;) så jag ser till att min mat är vällagad och god (om jag inte varit väl kreativ med något nytt experiment då :D). Annars blir det inte av att jag äter. Har jag ätit för lite under en längre period märker jag direkt hur lätt det är att ätstörningen börjar sticka upp huvudet igen.

Just det, det gick faktiskt bra med jorden! Jag var väldigt försiktig, klippte ett ganska litet hål i påsen och tog lite lite i taget. Nog för att jag hittade jord på spisen ett par meter bort senare på kvällen, men det var inte lika dramatiskt som jag trodde ;)

Jag har gett upp och köpt typ en liten presenning med kanter på Jula som jag använder när det är dags att dra upp frön och plantera om blommorna :D

Nej. Är det bara jag äter jag helst popcorn till middag eller annan likvärdig kost. Glass, till exempel.

@Anna visst är den bra! Väldigt god till färska vårrullar också.

Jag klev precis in i tråden för att prata om färska vårrullar ;) Jag tänkt nämligen upprätthålla min nya fredagstradition med sådana idag, men tänkte prova med köttfärs då jag har lite blandfärs som behöver "göras vid", som farmor sa. Ja, det är ju inga problem att göra i ordning den på lite asiatiskt vis, och så har jag en massa rostade sesamfrön som jag tänker kanske passar men var inte säker så jag googlade lite och fick då upp ett recept på...

håll i er...

KÖTTFÄRSSEMLA MED SESAMFRÖN.

Är det bara jag, eller låter köttfärssemla som någon sorts skällsord/ofördelaktig benämning på... något?

Ska börja säga "din jävla köttfärssemla" till folk som alternativ till "din gamla krabbtaska".

Det är därför jag typ aldrig äter :p Det är SVINTRÅKIGT att alltid bara laga mat till mig själv och sedan äta ensam. OCH ta hand om kökskaoset jag har skapat. Så ofta(st) låter jag bli...

Alltså, jag ÄLSKAR den här tråden! Finns inget bättre sätt att muntra upp sig när man ligger hemma och tycker synd om sig själv, förkyld och jävlig med en värkande kropp. :love:

Sedan, att jag emellanåt får lite prestationsångest behöver vi inte tala högt om. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 739
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 989
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar