Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
friterad pizza med pommes,

:arghh:

4349112027_a4e5d0747f_z.jpg

Helt fel. Det ska bara vara stuvning och den ska vara varm. Har för mig att hela vollevangen värmdes i ugnen men där kan jag ha fel.

Varm smörgåstårta ... :crazy: (Fast det finns säkert)
Vollevangen var alltså huvudrätt varje fredag? För den kunde ju inte vara förrätt för förrätt var inte grejen. Eller hette den kvällsmat? Middag på kvällen? Då brukar man ju kalla måltiden mitt på dagen för lunch?

Jag är intresserad av den lingvistiska sidan av vollevangen, märker jag. :D

Vollevangen var alltså huvudrätt varje fredag? För den kunde ju inte vara förrätt för förrätt var inte grejen. Eller hette den kvällsmat? Middag på kvällen? Då brukar man ju kalla måltiden mitt på dagen för lunch?

Jag är intresserad av den lingvistiska sidan av vollevangen, märker jag. :D

Nej nej. Måltid mitt på dagen = middag; måltid på kvällen = kvällsmat. Lunch = nåt snobberi storstadsmänniskor eventuellt ägnade sig åt. Mvh/ uppvuxen i arbetarfamilj.

Jag har bakat pepparkakskex här på morgonen, sådana till ost alltså, inte söta kakor - till ostbollarna jag tänker mig till förrätt imorgon.

Nu har jag satt igång portersteken också och känner mig oerhört huslig och präktig. Vet inte vad jag ska ta mig till för att neutralisera vuxenpoängen, jag får väl tjuvröka i köksfönstret och försöka hälla i mig de sista dropparna ur porterflaskan eller något.

Nej nej. Måltid mitt på dagen = middag; måltid på kvällen = kvällsmat. Lunch = nåt snobberi storstadsmänniskor eventuellt ägnade sig åt. Mvh/ uppvuxen i arbetarfamilj.

Frukost = morgon
Lunch = 10-13 ca
Middag = dagens sista lagade mål

//Arbetarklass uppvuxen i förort ;)

Det är poetiskt. Typ så.

"
Musiken skrevs av Monica och Carl-Axel Dominique, och texten av poeten Lars Forssell. Därur härrör strofen "Dina bröst är som svalor som häckar", en av de mest välkända textpassagerna i svensk melodifestivalhistoria. Texten blev omdebatterad och fick utstå kritik. Forssell kommenterade kritiken i Dagens Nyheter den 5 mars 1973 där han skrev "Vem som helst kan finna min numera tämligen riksbekanta liknelse om brösten och svalorna obegriplig, dum, banal eller helt enkelt larvig. Det kan jag förstå. Det är en fråga om tycke och smak. Men att denna liknelse på något sätt skulle vara förolämpande för kvinnan och kvinnosaken, det går över mitt huvud". Forssell hade skrivit texten på en timme samma dag som tävlingsbidragen skulle lämnas in till TV.[2]

Vid Eurovision Song Contest fick Malta byta namn för att inte förväxlas med landet Malta och framträdde under namnet Nova (felskrivet som The Nova i en TV-skylt.[3]) I engelskspråkig version kallades bidraget "Your Summer (You Never Tell Me No)". På engelska fanns i sångtexten orden "Your breasts are like swallows nesting", vilket ansågs något opassande vid denna tidpunkt. Bidraget dirigerades av Monica Dominique, vilket tillsammans med israeliska Nurit Hirshs insats samma år innebar premiär för kvinnliga dirigenter i dessa sammanhang. Sverige slutade på femte plats, efter ett komplicerat röstsystem som aldrig kom att användas igen."

Spelas just nu i Sveriges Radio P4! PORR i Melodikrysset! Jag baxnar och förtjusas.

Förrätt? Vi pratar arbetare här. Pappa tyckte att folk som pratade om att de åt lunch var snobbiga. Tvivlar på att det fanns en enda förrätt under hela min uppväxt. :D

Men vollevang åt vi. Färdigköpt, en stor, med liksom galler över. Sedan gjorde mamma räkstuvning som hon fyllde den med. Minns smaken precis.

Haha! Min pappa ville gå och kräkas när han för ett par år sedan insåg att han hade avlat ett barn (jag misstänker att det gäller båda barnen) som åt lunch. Det bara gör man inte :D

I dag då det är så kallt att jag måste elda Blir det att laga mat då jag ändå har eld i spisen .Så jag ska koka fläsklägg! Göra älgfilegryta och en älggryta så jag får massor med matlådor !

Jo, det vet jag. Men om man åt vollevang på fredagar bör den ju ha ätits på kvällen pga jobb och skola. Vad kallades den då?

Med ett så fint ord som vollevang bör det ju ha varit supé, men klassaspekten ställer ju till det med det ordet. Kvällsmat? Vickning? Nattmacka (nattvollevang)?

I den danska tradition där jag är uppvuxen fylls gåsen med äpplen och katrinplommon. Tillbehör är då den fyllningen, rödkål, potatis (sockerglaserade i värsta fall), sås och gelé. Då serverar man heller inte svartsoppa.

Jag skulle jobba upp grönsakssektionen avsevärt. Och kryddningen. Häromåret serverade jag gås med syrlig belubalinssoppa, många sorters rostade grönsaker samt hårt reducerad gås- och rödvinssky.

Åh, det lät jättegott med syrlig linssoppa till det feta köttet!

Jag köpte ekologisk majskyckling och fyllde med äpple, lök, vitlök och en halv citron. Lite vitlökssmör under skinnet. Jag rostade rödbetor, jordärtskockor, morötter och kålrot och hade som tillbehör, samt gjorde en sherrysås med fond på kycklingvingarna - den blev GUDOMLIG. Inte gås men ett väldigt gott substitut!

Jag har bara varit några dagar vardera i Glasgow och Aberdeen, men jag uppfattade Aberdeen som väldigt mycket mer av renodlad arbetarstad än Glasgow. Just i Aberdeen försvann min förmåga att ta de mer, hmm, autentiska skotska dragen med humor. Det var för mycket för mig, bara. (Jag var fnittrande kär i Skottland innan dess.)
Ja det stämmer, Aberdeen är fortfarande en arbetarstad medan Glasgow de senaste 20 åren till stor del tagit sig ur det träsket och blivit mer av den coola hippa staden där mycket händer. Majoriteten av de som bor i Aberdeen är oljeriggsarbetare, och det är ungefär enda anledningen till att man skulle flytta dit (okej, de har väl ett litet universitet också då). Mycket ocharmig och ökänd stad i övrigt.

För att återgå till mattemat så blir det en märklig matdag för mig och jag vet inte riktigt om det kommer att bli varken lunch eller middag att tala om. Jag ska hälsa på ett gäng tjejkompisar (i Edinburgh, minsann!) från universitetstiden och den ena har tagit på sig att göra Afternoon Tea till hela bunten. Sedan ska vi gå ut och dricka drinkar ikväll, men vad som händer däremellan är lite oklart. Eventuellt moffar jag i mig mackor, scones och kakor mellan 16-21 ungefär och kallar det middag. Kan tänka mig värre öden faktiskt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 600
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar