Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Killaloe, @Petruska, @VLMF, sedär, så lite koll jag har. :D Vet tydligen inte ens vilken dag det firas. Äppelkaka kan man ju äta när som helst så det känns ju inte så festligt. Vad är det mer än blodsoppa och en stor gås?
I den danska tradition där jag är uppvuxen fylls gåsen med äpplen och katrinplommon. Tillbehör är då den fyllningen, rödkål, potatis (sockerglaserade i värsta fall), sås och gelé. Då serverar man heller inte svartsoppa.

Jag skulle jobba upp grönsakssektionen avsevärt. Och kryddningen. Häromåret serverade jag gås med syrlig belubalinssoppa, många sorters rostade grönsaker samt hårt reducerad gås- och rödvinssky.

Oxfilé här idag, HUSSE var sugen på kött. KISSE tyckte det var ett ypperligt val :D

Jag äter klyftpotatis och rödvinssås till (jag blev sugen när det kom upp i tråden några sidor tillbaka), särbon bakpotatis med creme fraiche-röra. Vi får båda fyllda champinjoner och edamame i baljor. Vi gör oftast så här, vi har lite olika smaklökar och tolerans för fett.

Vin till, oklart vad ännu :p

Kände mig smått ambitiös idag, så det blev egengjord vol-au-vent, fylld med räkstuvning och till det en avokadosallad :love::d
2016111117555268850_sbig.jpg

@Killaloe Vet att du redan fått tips men flikar ändå in att Sticky Toffee Pudding är jäkligt gott till efterrätt. Cranachan är också helt okej, förvånansvärt gott för att vara skotskt! Annars kan du ju alltid ge dig på att fritera en Mars eller två...:wtf:

Jag har skalat räkor och gjort dipsås. Längre än så kom jag inte med rullarna eftersom jag började baka och nu orkar jag inte, det får bli lunch imorgon. Jag äter tryffelsalami på stekpannebröd istället och är minst lika glad för det. I glaset har jag körsbärssaft och hela lägenheten är varm och doftar himmelskt :love:

Ja cranachan gillar jag tokmycket (trots stark avsky mot whisky) så hade det inte varit för andra (fjantar) i familjen att ta hänsyn till hade det varit ett vettigt alternativ :) @Mineur

Puddingen låter lite läskig tycker jag, för alla recept verkar innehålla dadlar eller liknande?!

Idag har jag haft en riktigt skitdag, men ändå hunnit med att äta lagad mat tre gånger.

Färdigmat i form av någon thai-låda från Findus som smakade rätt trökigt alltså som lunch. Middag nummer ett blev tacos (men mest champinjoner om jag ska vara ärlig eftersom den skålen hamnade närmast mig) och sen när jag kom hem från jobbet hade sambon fixat hemgjord pizza med surdegsbotten, mozzarella, paprika och parmaskinka. Det sistnämnda har helt klart varit dagens höjdpunkt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 607
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 236
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar