Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kallar det middag, men tvivlar på att alla håller med :D (ffa inte sambon så han fick inte vara med).
Fattiga riddare med Nutella, stekt banan och vaniljglass var min middag idag efter en riktigt urkig dag. Jag tänker att det är lite som pannkakor, det är tillagat och därför är det riktig middag :up:

Jag hade en väninna på kvällsmat och fika igår och bjöd på stekpannebröd, kallrökt skinka, tryffelsalami och vanlig extrarökt skinka, prästost och rädisor och tomater... och så glömmer jag ta fram mina marmelader! Stolpskott är vad jag är. Men det var gott ändå! Te och kaffe till.

De platta, underliga, fyrkantiga havrekakorna med non-stop, marshmallowkakorna och saffransbiscottin åkte också fram och gjorde succé. Det var så härligt och mysigt att kunna bjuda på eget. Jag är visserligen lika glad åt vad som helst när jag själv blir bortbjuden, men bekräftelsejunkien i mig mådde finfint :D

Jag tog upp en burk sötpotatis- och morotssoppa ur frysen imorse så den ska jag äta till middag tillsammans med en slantad chorizo som jag också plockade fram, samt ett par skivor av det goda oknådade brödet. Jag har så mycket i frysen som det är lätt att glömma bort så jag tänkte försöka äta ur den lite grann :)

Ska baka en omgång stekpannebröd till ikväll också tror jag, jag älskar goda mackor till frukost på helgen och den kommer ju snart :D

Monika moder hade lagat skinksås och makaroner när jag kom hem från jobbet. Med ett halvkilo extra salt så var det helt ok. :up: Kan lätt vänja mig vid att ha någon hemma som sköter markservicen. :o

Polskt knytkalas vid lunch. Färdigköpt tomatsoppa av något italienskt märke som var det godaste jag fått till lunch hittills. Bröd och korv som jag bidrog med och, bäst av allt, getfärskost och rökt getost som en annan person hade köpt på landet.

Restaurangen är rätt ok på det här andra hotellet jag har hamnat på, så jag är försiktigt optimistisk inför middagen.

Potatis, svamp- och bönbiffar, gräddsås, farmors pressgruka, samt rårörda lingon blev det här idag.

Överbliven glass från gårdagen toll efterrätt (attans osis) :D

Förresten, vi ska ha familjemiddag med brittiskt tema på lördag och jag ska stå för efterrätten. Vad ska vi äta? (Som inte är supertorr och smulig sockerkaka eller te med scones typ :D)

@Anna - jag tänker att du har koll? :D

Då kommer nästa fråga - det verkar finnas en uppsjö av olika sorter?
Med jordgubbar, vit choklad, lemoncurd, romkörsbär och jag vet inte allt! Hur vet jag vad som är gott liksom? :D

Ja, jag skrev medvetet inte mer än så just för att det finns sjutusen olika varianter :)

Vill man hålla det klassiskt så skulle jag säga sherrydränkt sockerkaka, grädde, hallongelé och "råa" hallon - jag skriver inte färska för frysta går förstås lika bra. Men annars kan man verkligen göra som man vill så länge man har med de klassiska lagren - och man kan ju utesluta gelén om man inte är så road av sådan, det är ju inget vi äter på samma sätt här - men det finns ju att köpa.

Annars tycker jag att Nigellas angloitalienska låter god: https://www.nigella.com/recipes/anglo-italian-trifle - man kan ju göra lite som man vill med sådant man kanske inte har hemma och jag misstänker att man inte kan köpa trifle sponges på Hemköp... :D

==

Ikväll ska jag rulla på vietnamesiska igen. Kan inte motstå! Och på söndag blir det fars dag-middag, jag har lovat laga maten och det blir porterstek till huvudrätt som jag väl får tillaga hemma hos mig imorgon helt enkelt, det ska bli jättekul att prova. Till förrätt tänkte jag göra små söta bollar som jag hittade recept på i en brittisk mattidning - färskost, parmesan och fetaost som man gojsar ihop och rullar kulor av som man sedan rullar i... vad man nu tycker. Jag tänkte krossad rosépeppar på hälften och persilja på hälften och kanske något kex till. Och efterrätt blir en äppelsmulpaj med flingsalt - och vaniljvisp. Åh, jag ÄLSKAR vaniljvisp.

Jag måste få bearbeta en grej från Masterchef NZ. Första gången de lagade det tänkte jag att det var en ond dröm, det hade nog inte hänt. Men sedan dök det upp i en tävling till. :cry:

Whitebait fritters. Små äckliga genomskinliga ålyngelliknande betesfiskar som man gör plättar på. :arghh:

doo-doof-whitebait-980x523.jpg

(Förlåt, tråden, men ni behövde säkert en fastedag idag i alla fall)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 612
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 237
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar