Tittar in i ditt kök, del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
I kapitlet om det polska köket i reseguiden kommer det att stå att Polen inte i första hand lämpar sig för kulinariska resor. :D

Jag åt jättegod mat i Polen! Något ljuvlig äppelkaka bland annat, och en helt otrolig färsk tonfisk. Någon kötträtt var det också, antagligen nöt men jag är inte säker. Gott var det i alla fall.

Jag funderar faktiskt på att ge Krakow en chans framöver.

Här på den polska landsbygden är det ganska glest mellan sushiställena. Jag tror att hotellets matsal är enda möjligheten att få mat överhuvudtaget. Ett kompakt mörker vilar över bygden, så det är svårt att se om den har något därutöver att erbjuda.
Jag vet en mycket matintresserad person som säger att han brukar käka fine dining i Krakow för 500 spänn - "fast man måste veta vart man ska gå". Förstås. :D

Jag vet en mycket matintresserad person som säger att han brukar käka fine dining i Krakow för 500 spänn - "fast man måste veta vart man ska gå". Förstås. :D
Ja, prisläget är verkligen inget problem. Vi turas om att betala, kollegan och jag, men vi glömmer hela tiden vem som betalade förra gången eftersom det ändå inte kostar något.

Här på landet där jag är nu, tror jag inte att det hjälper att veta vart man ska gå. Jag försökte få bjuda ett intervjuoffer på lunch idag, men hen avböjde med hänvisning till den fullständiga bristen på restauranger.

Småningom hamnade jag på en hotellrestaurang där jag åt anka med klimp. Såsen var ganska god och grillat äpple till är ju alltid gott. Men det hela bjöd inte på några nämnvärda överraskningar.

Lättstuvad bavette med dito diverse grönsaker och strimlad kyckling blev dagens middag här :d

2016110816553864030_sbig.jpg

Det blir fisktacos här. Håller på att snabbmarinera (ja, någon trekvart får de nog ligga) ett par laxfiléer med soja, lime, honung och liquid smoke som ska in i ugnen och sedan flagas à la pulled whatever. En salsa på mango, avokado, rädisor, lime och koriander och så mjuka tortillabröd. Ser verkligen fram emot denna måltid och hoppas att jag inte blir besviken :)

Ja, prisläget är verkligen inget problem. Vi turas om att betala, kollegan och jag, men vi glömmer hela tiden vem som betalade förra gången eftersom det ändå inte kostar något.

Här på landet där jag är nu, tror jag inte att det hjälper att veta vart man ska gå. Jag försökte få bjuda ett intervjuoffer på lunch idag, men hen avböjde med hänvisning till den fullständiga bristen på restauranger.

Småningom hamnade jag på en hotellrestaurang där jag åt anka med klimp. Såsen var ganska god och grillat äpple till är ju alltid gott. Men det hela bjöd inte på några nämnvärda överraskningar.

Låter ungefär som skolmaten i Mullsjö ... :(

Alltså, allvarligt. Skolmaten på vissa skolor är verkligen INTE okej. Om barnen nu ska vara det dyrbaraste vi har så tar vi verkligen inte hand om våra dyrbarheter. Jag försökte verkligen äta och jag är ingen extrem finsmakare utan kan tugga i mig det mesta utan värst mycket gnäll. MEN.
Det skulle vara lasagne, men mjölpudding med knaperstekta blandfärskorn är närmare sanningen. Smakade ingenting mer än äckligt.

Plötsligt dök det upp ett alternativ på menyn. Raggmunk, enligt uppgift. Och de såg nästan goda ut. Men hallå - inte en tillstymmelse till smak öht. Och att de såg goda ut var en synvilla. Mjöl, vatten och (kanske) en nypa riven potatis. Växte i munnen och gick faktiskt inte att svälja. Urk. Ryyyys.

Låter ungefär som skolmaten i Mullsjö ... :(

Alltså, allvarligt. Skolmaten på vissa skolor är verkligen INTE okej. Om barnen nu ska vara det dyrbaraste vi har så tar vi verkligen inte hand om våra dyrbarheter. Jag försökte verkligen äta och jag är ingen extrem finsmakare utan kan tugga i mig det mesta utan värst mycket gnäll. MEN.
Det skulle vara lasagne, men mjölpudding med knaperstekta blandfärskorn är närmare sanningen. Smakade ingenting mer än äckligt.

Plötsligt dök det upp ett alternativ på menyn. Raggmunk, enligt uppgift. Och de såg nästan goda ut. Men hallå - inte en tillstymmelse till smak öht. Och att de såg goda ut var en synvilla. Mjöl, vatten och (kanske) en nypa riven potatis. Växte i munnen och gick faktiskt inte att svälja. Urk. Ryyyys.
illa är det inte här, tack och lov.

Förutom det där med de dyrbara BARNEN så känns det ju opedagogiskt också att lära dem att det är så där mat smakar.

Jag funderar faktiskt på att ge Krakow en chans framöver.

Här på den polska landsbygden är det ganska glest mellan sushiställena. Jag tror att hotellets matsal är enda möjligheten att få mat överhuvudtaget. Ett kompakt mörker vilar över bygden, så det är svårt att se om den har något därutöver att erbjuda.
En god vän till mig som är från Polen beskriver Krakow som en polsk oas vad gäller kultur, mat och människor. Att staden i mångt och mycket skiljer sig åt från övriga Polen. Hur sant det är vet jag inte men jag vet att jag har haft några riktigt fina matupplevelser i Krakow och det till mycket humana priser. Dessutom många bra kaféer har bockats av på att-göra-listan, samt sushi i toppklass.

En god vän till mig som är från Polen beskriver Krakow som en polsk oas vad gäller kultur, mat och människor. Att staden i mångt och mycket skiljer sig åt från övriga Polen. Hur sant det är vet jag inte men jag vet att jag har haft några riktigt fina matupplevelser i Krakow och det till mycket humana priser. Dessutom många bra kaféer har bockats av på att-göra-listan, samt sushi i toppklass.
Jo, men det blir en långhelg där på den här sidan pensionen i alla fall.

Tagliatelle, zucchinibullar (som snarare blev mer åt det biffiga hållet :grin: Avskyr att steka saker som kallas något med -bullar) samt hemgjord "ketchup". Himla trevligt faktiskt. Och ketchupen gjordes med lök som hanterade enligt samma princip som Paolo har enligt @Anna vilket faktiskt var rätt så behändigt.

Konferensfikat har varit kanon, lunchen sådär. Skulle varit moussaka men jag kom på först efter att jag ätit upp att jag inte märkte av någon färs alls i den :confused:

Nu på tåget hem igen, köpte med Picadelisallad och kexchoklad!

Jag ska äta... KYCKLING! Det blev inte av att woka i helgen så det blev två lådor med wok som var kvar sedan tidigare och en låda pullad kyckling. Ris till dock, jag orkar inte (till skillnad från @Anna ;)) slabba med en tortilla.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
666
· Visningar
29 618
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 218
Senast: Jahaja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 248
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar