@Ariane Jag slår ett slag för Vete-katten. Har visserligen inte druckit deras kaffe eller ätit deras smörgåsar men deras bakverk är fantastiska och de brukar hålla god kvalitet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I kapitlet om det polska köket i reseguiden kommer det att stå att Polen inte i första hand lämpar sig för kulinariska resor.
Jag vet en mycket matintresserad person som säger att han brukar käka fine dining i Krakow för 500 spänn - "fast man måste veta vart man ska gå". Förstås.Jag funderar faktiskt på att ge Krakow en chans framöver.
Här på den polska landsbygden är det ganska glest mellan sushiställena. Jag tror att hotellets matsal är enda möjligheten att få mat överhuvudtaget. Ett kompakt mörker vilar över bygden, så det är svårt att se om den har något därutöver att erbjuda.
Har du en foliehatt?! Om inte så är det nog läge att skaffa för det är en lurig konspiration på gång?!
Kaffet är fantastiskt.@Ariane Jag slår ett slag för Vete-katten. Har visserligen inte druckit deras kaffe eller ätit deras smörgåsar men deras bakverk är fantastiska och de brukar hålla god kvalitet.
Ja, prisläget är verkligen inget problem. Vi turas om att betala, kollegan och jag, men vi glömmer hela tiden vem som betalade förra gången eftersom det ändå inte kostar något.Jag vet en mycket matintresserad person som säger att han brukar käka fine dining i Krakow för 500 spänn - "fast man måste veta vart man ska gå". Förstås.
Ja, prisläget är verkligen inget problem. Vi turas om att betala, kollegan och jag, men vi glömmer hela tiden vem som betalade förra gången eftersom det ändå inte kostar något.
Här på landet där jag är nu, tror jag inte att det hjälper att veta vart man ska gå. Jag försökte få bjuda ett intervjuoffer på lunch idag, men hen avböjde med hänvisning till den fullständiga bristen på restauranger.
Småningom hamnade jag på en hotellrestaurang där jag åt anka med klimp. Såsen var ganska god och grillat äpple till är ju alltid gott. Men det hela bjöd inte på några nämnvärda överraskningar.
Så illa är det inte här, tack och lov.Låter ungefär som skolmaten i Mullsjö ...
Alltså, allvarligt. Skolmaten på vissa skolor är verkligen INTE okej. Om barnen nu ska vara det dyrbaraste vi har så tar vi verkligen inte hand om våra dyrbarheter. Jag försökte verkligen äta och jag är ingen extrem finsmakare utan kan tugga i mig det mesta utan värst mycket gnäll. MEN.
Det skulle vara lasagne, men mjölpudding med knaperstekta blandfärskorn är närmare sanningen. Smakade ingenting mer än äckligt.
Plötsligt dök det upp ett alternativ på menyn. Raggmunk, enligt uppgift. Och de såg nästan goda ut. Men hallå - inte en tillstymmelse till smak öht. Och att de såg goda ut var en synvilla. Mjöl, vatten och (kanske) en nypa riven potatis. Växte i munnen och gick faktiskt inte att svälja. Urk. Ryyyys.
Så illa är det inte här, tack och lov.
Förutom det där med de dyrbara BARNEN så känns det ju opedagogiskt också att lära dem att det är så där mat smakar.
Fast då är det sparsamt - också en dygd, förvisso - men knappast pedagogiskt väl?Eller pedagogiskt - om man vill spara in på råvarorna ...
En god vän till mig som är från Polen beskriver Krakow som en polsk oas vad gäller kultur, mat och människor. Att staden i mångt och mycket skiljer sig åt från övriga Polen. Hur sant det är vet jag inte men jag vet att jag har haft några riktigt fina matupplevelser i Krakow och det till mycket humana priser. Dessutom många bra kaféer har bockats av på att-göra-listan, samt sushi i toppklass.Jag funderar faktiskt på att ge Krakow en chans framöver.
Här på den polska landsbygden är det ganska glest mellan sushiställena. Jag tror att hotellets matsal är enda möjligheten att få mat överhuvudtaget. Ett kompakt mörker vilar över bygden, så det är svårt att se om den har något därutöver att erbjuda.
Jo, men det blir en långhelg där på den här sidan pensionen i alla fall.En god vän till mig som är från Polen beskriver Krakow som en polsk oas vad gäller kultur, mat och människor. Att staden i mångt och mycket skiljer sig åt från övriga Polen. Hur sant det är vet jag inte men jag vet att jag har haft några riktigt fina matupplevelser i Krakow och det till mycket humana priser. Dessutom många bra kaféer har bockats av på att-göra-listan, samt sushi i toppklass.
Mina tacos blev mycket lyckade och söliga!