Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit på läsretreat och kulturtantat mig i dryga två dygn. Och ätit massor av god mat!

Startade hemma i fredags med frukost med boyfriend ty vi ses knappt på ett par veckor och får vara påhittiga med tid då vi faktiskt kan ses. Naturell yoghurt och blåbär, blir det bättre?

mobiluppladdning_5c57f175e087c32bbb31293b.jpg

Väl framme, en inte alls oäven sushi med god vän.

mobiluppladdning_5c57f17ee087c32c1527dd03.jpg

Jag vet inte varför jag mest gillar nigiri, men sådan är jag. Snygga uppläggningar, tyvärr tog jag inte kort på hennes, den var fantastiskt vacker och lite mer varierad än min konservativa.

Till kvällen:

mobiluppladdning_5c57f1869606ee05a3e11103.jpg

Fjällröding med pommes duchesse, haricots verts, brända mandlar och hummerskum. Skum, I tell you. Jättegott och jag fick dessutom ett tiptop alkoholfritt bubbel till som hette Pierre Zero.

Lördagslunch efter KALLBAD :D :D :D

mobiluppladdning_5c57f19ce087c32bc0eda205.jpg

Räkpasta med kantareller. Mums.

Till kvällen fick vi trerätters, tidigare år har det varit buffé men nu mer åt fine dining-hållet, så att säga.

mobiluppladdning_5c57f3712a6b223b121ce515.jpg

Först jordärtskockor med spännande små chipsiga saker av majrova och något mer, och bovete och grejer och något skumaktigt. Sedan kolja med något annat skum - kräft, kanske - och "risotto" på bovete och grönsaker. Och så blancherad och sauterade rosensalladsblad och något grönt, kanske spenat?

Efterrätten var inte av denna värld, crème brûlée med apelsintouch. Den var lite grynig i konsistensen vilket eventuellt är helt fel men det var pricken över i för mig, så otroligt gott.

mobiluppladdning_5c57f1fd2a6b223b834369e7.jpg

Vid hemkomst igår sen eftermiddag föreslog jag semla till lunch / eftermiddagsfika och boyfriend var inte sen att haka på.

Sedan köttfärssås (förstås!) med en ny sorts pasta som är gjord på röda linser, durumvete och rödbeta. Den i kombination med köttfärssåsen gjorde en väldigt röd tallrik ;) men här är tillbehöret i alla fall, rostade tomater med mycket oregano och timjan.

mobiluppladdning_5c57f2052a6b223bab8aad84.jpg

Nu är jag tillbaka i verkligheten ;)

Alltså, det är nästan så att jag börjar grina här :cry: Vad gott allting ser ut och låter! :d Jag tror att jag kanske behöver kulturtanta mig mera :idea:

Jag har varit på läsretreat och kulturtantat mig i dryga två dygn. Och ätit massor av god mat!

Startade hemma i fredags med frukost med boyfriend ty vi ses knappt på ett par veckor och får vara påhittiga med tid då vi faktiskt kan ses. Naturell yoghurt och blåbär, blir det bättre?

Jag vet inte varför jag mest gillar nigiri, men sådan är jag. Snygga uppläggningar, tyvärr tog jag inte kort på hennes, den var fantastiskt vacker och lite mer varierad än min konservativa.

Till kvällen:

Fjällröding med pommes duchesse, haricots verts, brända mandlar och hummerskum. Skum, I tell you. Jättegott och jag fick dessutom ett tiptop alkoholfritt bubbel till som hette Pierre Zero.

Till kvällen fick vi trerätters, tidigare år har det varit buffé men nu mer åt fine dining-hållet, så att säga.

Först jordärtskockor med spännande små chipsiga saker av majrova och något mer, och bovete och grejer och något skumaktigt. Sedan kolja med något annat skum - kräft, kanske - och "risotto" på bovete och grönsaker. Och så blancherad och sauterade rosensalladsblad och något grönt, kanske spenat?

Efterrätten var inte av denna värld, crème brûlée med apelsintouch. Den var lite grynig i konsistensen vilket eventuellt är helt fel men det var pricken över i för mig, så otroligt gott.

Vid hemkomst igår sen eftermiddag föreslog jag semla till lunch / eftermiddagsfika och boyfriend var inte sen att haka på.

Sedan köttfärssås (förstås!) med en ny sorts pasta som är gjord på röda linser, durumvete och rödbeta. Den i kombination med köttfärssåsen gjorde en väldigt röd tallrik ;) men här är tillbehöret i alla fall, rostade tomater med mycket oregano och timjan.

Var det här på Gästis i Varberg? (I så fall har de verkligen ryckt upp sig i köket!)

Var det här på Gästis i Varberg? (I så fall har de verkligen ryckt upp sig i köket!)

Trerättaren var det, ja, men numera serveras maten i Gästis Kök och Matsalar på andra sidan gatan där de även har lite hotellrum och så. Jättefint! Förut var det ju buffé inne på Gästis. Rödingen på fredagen var på systerhotellet Havanna en liten bit bort.

Trerättaren var det, ja, men numera serveras maten i Gästis Kök och Matsalar på andra sidan gatan där de även har lite hotellrum och så. Jättefint! Förut var det ju buffé inne på Gästis. Rödingen på fredagen var på systerhotellet Havanna en liten bit bort.
Låter lovande! Jag var en helg på Gästis häromåret. Det var mysigt på alla sätt, utom just det att maten var lite för enkel.

Nu har jag en förestående helg på Havanna, och blev genast mer optimistisk om maten!

Låter lovande! Jag var en helg på Gästis häromåret. Det var mysigt på alla sätt, utom just det att maten var lite för enkel.

Nu har jag en förestående helg på Havanna, och blev genast mer optimistisk om maten!

Ja, alla var nöjda!

https://www.hotellhavanna.se/restaurant/meny/

Vi fick förbeställa och enas om fyra olika rätter eftersom vi var en stor grupp och utöver rödingen åt folk torsk, lamm och bakad jordärtskocka tror jag. Alla verkade mycket nöjda!

Precis som @Pilot åt vi också halloumiburgare med Friscobröd! I lördags. Picklad rödlök, avokado, soltorkade tomater, srirachamajonnäs, ruccola, rökig BBQ-sås och rostade pumpakärnor blev toppingen. Rött vin till.
Igår gjorde vi smörstekt gnocchi med chorizoslantar, broccoli, paprika, dijon, persilja och vid servering ruccola och smulad fetaost och rostade pumpakärnor.

Till kvällen:

Men seriöst - vad ÄR det här??? Är inte jag själva essensen av en kulturtant och vad får jag - mikrade stekta ägg och och otinad prinsessbakelse??? :(

Vad hade du i citrussåsen?

Superenkel.
Raspade av skalet och fräste det i smör, tillsatte två hackade vitlöksklyftor. Det fick puttra lite till i smöret. I med mjöl (bottenredning) och sen grädde, kalvfond, lite soja, och några varv med pepparkvarnen. Jag hade i persilja för färgens skull och smakade av med lite saft från citronen.

Hade bandpasta till.

Superenkel.
Raspade av skalet och fräste det i smör, tillsatte två hackade vitlöksklyftor. Det fick puttra lite till i smöret. I med mjöl (bottenredning) och sen grädde, kalvfond, lite soja, och några varv med pepparkvarnen. Jag hade i persilja för färgens skull och smakade av med lite saft från citronen.

Hade bandpasta till.

Låter jättegott! Ska provas vid tillfälle.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
29 910
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
730
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar