Jag har varit på läsretreat och kulturtantat mig i dryga två dygn. Och ätit massor av god mat!
Startade hemma i fredags med frukost med boyfriend ty vi ses knappt på ett par veckor och får vara påhittiga med tid då vi faktiskt kan ses. Naturell yoghurt och blåbär, blir det bättre?
Väl framme, en inte alls oäven sushi med god vän.
Jag vet inte varför jag mest gillar nigiri, men sådan är jag. Snygga uppläggningar, tyvärr tog jag inte kort på hennes, den var fantastiskt vacker och lite mer varierad än min konservativa.
Till kvällen:
Fjällröding med pommes duchesse, haricots verts, brända mandlar och hummerskum. Skum, I tell you. Jättegott och jag fick dessutom ett tiptop alkoholfritt bubbel till som hette Pierre Zero.
Lördagslunch efter KALLBAD
Räkpasta med kantareller. Mums.
Till kvällen fick vi trerätters, tidigare år har det varit buffé men nu mer åt fine dining-hållet, så att säga.
Först jordärtskockor med spännande små chipsiga saker av majrova och något mer, och bovete och grejer och något skumaktigt. Sedan kolja med något annat skum - kräft, kanske - och "risotto" på bovete och grönsaker. Och så blancherad och sauterade rosensalladsblad och något grönt, kanske spenat?
Efterrätten var inte av denna värld, crème brûlée med apelsintouch. Den var lite grynig i konsistensen vilket eventuellt är helt fel men det var pricken över i för mig, så otroligt gott.
Vid hemkomst igår sen eftermiddag föreslog jag semla till lunch / eftermiddagsfika och boyfriend var inte sen att haka på.
Sedan köttfärssås (förstås!) med en ny sorts pasta som är gjord på röda linser, durumvete och rödbeta. Den i kombination med köttfärssåsen gjorde en väldigt röd tallrik men här är tillbehöret i alla fall, rostade tomater med mycket oregano och timjan.
Nu är jag tillbaka i verkligheten
Alltså, det är nästan så att jag börjar grina här Vad gott allting ser ut och låter! Jag tror att jag kanske behöver kulturtanta mig mera