Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ägnade hela eftermiddagen åt att äta sju sorters kakor ("I got a bit carried away with my baking", som värdinnan sa) och snacka skit med tjejgänget från universitetet, men lyckades ändå uppbåda motivation att ställa mig och baka en paj me diverse grillade grönsaker, fetaost och pesto när jag kom hem. Det blev både gott och vackert.

Visa bifogad fil 24863
Finns det nåt recept på den där?

Finns det nåt recept på den där?
Nej, det var mest jag som hittade på! Men jag använde i detta fall 2 paprikor, ca 1,5 dl skivade svarta oliver och 10-12 små plommontomater (som delades på hälften). Paprikorna och tomaterna penslades med lite basilikaolja och fick sedan åka med in i ugnen medan pajskalet förgräddades. Sedan blandade jag alla grönsakerna med ca 3 msk pesto, la tunt skivad fetaost på botten av pajskalet, la på grönsaksblandningen, och hällde över äggstanning (3 ägg + 2,5 dl mjölk). Och så fick det gotta sig i ugnen på 175 grader i ungefär en halvtimme :)

Nej, det var mest jag som hittade på! Men jag använde i detta fall 2 paprikor, ca 1,5 dl skivade svarta oliver och 10-12 små plommontomater (som delades på hälften). Paprikorna och tomaterna penslades med lite basilikaolja och fick sedan åka med in i ugnen medan pajskalet förgräddades. Sedan blandade jag alla grönsakerna med ca 3 msk pesto, la tunt skivad fetaost på botten av pajskalet, la på grönsaksblandningen, och hällde över äggstanning (3 ägg + 2,5 dl mjölk). Och så fick det gotta sig i ugnen på 175 grader i ungefär en halvtimme :)
Tack! Det ser väldigt gott ut!

Se där. Var hittar man de då? Inte på vanlig plantskola va? (detta kan kännas som off topic, men sparris är inte bara mat, det är UNDERBAR mat) p.s matlådorna var knappt ätliga. Har aldrig sett ett fruset stekt ägg tidigare ... och vill faktiskt aldrig göra det igen :crazy:
Man får beställa från en sparrisodlare. Jag vet inte om jag kan skriva ut några här men, googla sparris och barrotsplantor så dyker det upp.

Jag och BARNET bakade ekorrbon och citronrutor med lemon curd och syrad grädde ovanpå igår. Åts idag tillsammans med BARNETS polare och föräldrar. Mycket trevligt och fullkomligt mayhem - två extremt påhittiga 2,5-åringar höga på socker... de är liksom busiga i vanliga fall, nu var det på en ny nivå. Föräldrarna var trevliga på riktigt, en oväntad och kul bonus!

Till middag älgskav med enbär, mesost, lite mer syrad grädde och frusna lingon. Till detta kokt potatis och kokt broccoli. Underbart. Blåbärssaft till, funkade konstigt nog bra.

Häromdagen råkade jag köpa ett galet stort surdegsbröd, så nu har jag smörgåstema. Alltså även till middag. Idag en smörgås med stekt marinerad tofu, sesam- och vitlöksstekt spenat, marinerade, stekta champinjoner, ett gäng gröna sojabönor dekorativt strödda över det hela. Diverse picklade och andra fynd ur kylen som tillbehör. (Vilket gjorde att jag också kunde bestämma vilka av dessa "fynd" som helt enkelt ska kastas.)

Ja jag ser verkligen fram emot att få rapportera om den. :)

Har ju bild förresten. Det fd djupfrysta stekta ägget kom tack och lov inte med... 😎

Bifogade filer

• DSC_0162.webp
    DSC_0162.webp
    140,5 KB · Visningar: 37
Helgen med fransk utbytesstudent på besök , (resten av veckan), inleddes med de helsvenska anrättningarna Teppanyaki med ryggbiff och massor av grönsaker, rotsaker och frukt och Build-your-own-sliders . Mer skandinaviskt på förrättstallriken med Toast Skagen och rågbrödssnittar med ost o äppelchutney. Färskost smaksatt med mycket vanilj (varför slutar alla sälja ”min” vaniljpasta?) med hallon och vaniljkaksmul.

Nu har dotter önskat falukorv att bjuda på...

Se där. Var hittar man de då? Inte på vanlig plantskola va? (detta kan kännas som off topic, men sparris är inte bara mat, det är UNDERBAR mat) p.s matlådorna var knappt ätliga. Har aldrig sett ett fruset stekt ägg tidigare ... och vill faktiskt aldrig göra det igen :crazy:

Klostra har också. Plus en massa andra trevliga, ätbara saker... :cautious:

Igår blev det rester (potatissoppa) med nybakt bröd (jag hade två surdegsbaguetter som fått kalljäsa över natten) :up:

Diameter på pajformen?

Men severades alltså lasagne med stekt ägg?

Riktigt så illa var det inte. 😊 Det fanns alltså en anledning till att jag inte valde pyttipanna.

Nu har vi just avnjutit frukost tillsammans med sju uppspelta män från Israel som skulle ut och åka snöskoter. De sprang runt och fotade alla uppstoppade djur i restaurangen. Så det tog tid... 😎

Jag har varit på läsretreat och kulturtantat mig i dryga två dygn. Och ätit massor av god mat!

Startade hemma i fredags med frukost med boyfriend ty vi ses knappt på ett par veckor och får vara påhittiga med tid då vi faktiskt kan ses. Naturell yoghurt och blåbär, blir det bättre?

mobiluppladdning_5c57f175e087c32bbb31293b.jpg

Väl framme, en inte alls oäven sushi med god vän.

mobiluppladdning_5c57f17ee087c32c1527dd03.jpg

Jag vet inte varför jag mest gillar nigiri, men sådan är jag. Snygga uppläggningar, tyvärr tog jag inte kort på hennes, den var fantastiskt vacker och lite mer varierad än min konservativa.

Till kvällen:

mobiluppladdning_5c57f1869606ee05a3e11103.jpg

Fjällröding med pommes duchesse, haricots verts, brända mandlar och hummerskum. Skum, I tell you. Jättegott och jag fick dessutom ett tiptop alkoholfritt bubbel till som hette Pierre Zero.

Lördagslunch efter KALLBAD :D :D :D

mobiluppladdning_5c57f19ce087c32bc0eda205.jpg

Räkpasta med kantareller. Mums.

Till kvällen fick vi trerätters, tidigare år har det varit buffé men nu mer åt fine dining-hållet, så att säga.

mobiluppladdning_5c57f3712a6b223b121ce515.jpg

Först jordärtskockor med spännande små chipsiga saker av majrova och något mer, och bovete och grejer och något skumaktigt. Sedan kolja med något annat skum - kräft, kanske - och "risotto" på bovete och grönsaker. Och så blancherad och sauterade rosensalladsblad och något grönt, kanske spenat?

Efterrätten var inte av denna värld, crème brûlée med apelsintouch. Den var lite grynig i konsistensen vilket eventuellt är helt fel men det var pricken över i för mig, så otroligt gott.

mobiluppladdning_5c57f1fd2a6b223b834369e7.jpg

Vid hemkomst igår sen eftermiddag föreslog jag semla till lunch / eftermiddagsfika och boyfriend var inte sen att haka på.

Sedan köttfärssås (förstås!) med en ny sorts pasta som är gjord på röda linser, durumvete och rödbeta. Den i kombination med köttfärssåsen gjorde en väldigt röd tallrik ;) men här är tillbehöret i alla fall, rostade tomater med mycket oregano och timjan.

mobiluppladdning_5c57f2052a6b223bab8aad84.jpg

Nu är jag tillbaka i verkligheten ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
29 903
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
730
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar