Tittar in i ditt kök. 22.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon variant av carbonara idag (utifrån allt jag lärt mig i den här tråden) som piffades med överbliven grönkålspesto, snabbstekta små flower sprouts, lite bacon och valnötter. Väldigt väldigt gott.

Imorgon ska jag för ovanlighetens skull dricka vin och jag är orimligt peppad pga den fenomenala etiketten
Visa bifogad fil 24809
Det är som om @mandalaki vore middagsgäst :D
Så jäkla vackert! :heart

Lunch i stugan med sälutsikt:love:: fisksoppa på av modern fångad torsk, överblivna heta räkor från dagen före, fänkål, morot, potatis och hjemmelaved fiskbuljong på fiskrenset. Efter iskall promenad fick vi sockerkaka på enbart äggvita (aiolin tog gulorna) med svarta vinbär och etterstarkt kaffe. Väl hemma i stan var vi så trötta av havsluften att vi bara orkade skrapa ihop lite uppiffade rester. Jag åt stekt hyvlad broccoli med grönsaksbulgur, en tofurest och marinerade stora vita bönor toppat med picklad rödlök och avokado. Därefter lösviktsgodis (min smak har ändrats åt det mest besynnerliga håll och jag köper utöver några bitar lakrits och ett par små pastelliga mintkulor numera även fruktsmakande sött och småsyrligt med en tydlig preferens för små godisbitar - jag förstår att ni noterar detta med stort intresse).

Jag har insett att jag är totalt sparrisberoende (en grönsak som min idiotiska mage faktiskt inte protesterar över...) så jag måste anlägga en sparrissäng i trädgården. Fast då kommer jag att köpa plantor, inte dra upp från frö :D

Det tar tid ändå. Flera år. Jag förväntar mig vettig skörd först i år, tredje året.

Vi har nu trotsat snöyran och tagit oss från Sundsvall till Hammarstrand. Det ska tydligen finnas en pizzeria (det är den som heter Kaffestugan), men i stället nappade vi på hotellets erbjudande om att få köpa loss var sin låda med husmanskost . När det blir över vid deras luncher fryser de in dem som matlådor. "Gubbar" brukar köpa dem och ha som middag enligt uppgift. Så nu även vi. Maken valde pyttipanna, jag lasagne. Vi hoppas att det ska vara ätbart. Som vana resenärer till mindre platser där inget är öppet har vi med en låda rött dunkvin, så dryck finnes.

I morgon serverar hotellet middag.

Nu har vi åkt skidor och funderar på att attackera de där frysta lådorna. Det finns en mikro vi får låna. :)

Det tar tid ändå. Flera år. Jag förväntar mig vettig skörd först i år, tredje året.

Vi har nu trotsat snöyran och tagit oss från Sundsvall till Hammarstrand. Det ska tydligen finnas en pizzeria (det är den som heter Kaffestugan), men i stället nappade vi på hotellets erbjudande om att få köpa loss var sin låda med husmanskost . När det blir över vid deras luncher fryser de in dem som matlådor. "Gubbar" brukar köpa dem och ha som middag enligt uppgift. Så nu även vi. Maken valde pyttipanna, jag lasagne. Vi hoppas att det ska vara ätbart. Som vana resenärer till mindre platser där inget är öppet har vi med en låda rött dunkvin, så dryck finnes.

I morgon serverar hotellet middag.

Nu har vi åkt skidor och funderar på att attackera de där frysta lådorna. Det finns en mikro vi får låna. :)
Man kan köpa större (barrots)plantor så kan man skörda året efter redan (tips).

Se där. Var hittar man de då? Inte på vanlig plantskola va? (detta kan kännas som off topic, men sparris är inte bara mat, det är UNDERBAR mat) p.s matlådorna var knappt ätliga. Har aldrig sett ett fruset stekt ägg tidigare ... och vill faktiskt aldrig göra det igen :crazy:
Middagen de serverar imorgon blir säkert UNDERBAR, när de visar sådan känsla för att hantera maten.

Halloumiburgare med friscobröd och lättöl till. Hade lite sallad, fint skivad lök, tomat, 3 olika sorters dressing, fulost och rostad lök.
Till efterrätt blev det en halvt hemgjord semla, köpte bullen och fyllde den själv. Nu ska jag jäsa lite och titta på qi.

Någon variant av carbonara idag (utifrån allt jag lärt mig i den här tråden) som piffades med överbliven grönkålspesto, snabbstekta små flower sprouts, lite bacon och valnötter. Väldigt väldigt gott.

Imorgon ska jag för ovanlighetens skull dricka vin och jag är orimligt peppad pga den fenomenala etiketten
Visa bifogad fil 24809
Det är som om @mandalaki vore middagsgäst :D

Det vinet hade passat till den här rätten jag åt på restaurang i november:

https://goo.gl/images/DcjUJC

Gott, men att äta en hel bläckfisk blev nästan lite väl mycket eftersom det är en speciell konsistens.

Jag ägnade hela eftermiddagen åt att äta sju sorters kakor ("I got a bit carried away with my baking", som värdinnan sa) och snacka skit med tjejgänget från universitetet, men lyckades ändå uppbåda motivation att ställa mig och baka en paj med diverse grillade grönsaker, fetaost och pesto när jag kom hem. Det blev både gott och vackert.

930da117-8af7-43b4-a8c6-0613b7c55154.webp

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
33 34 35
Svar
683
· Visningar
30 008
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver...
2
Svar
37
· Visningar
1 784
Senast: Acto
·
Mat Går det att få vanlig hårdost att hålla sig god mer än ett par dagar? Hur i så fall? Jag tycker att osten är god när jag precis öppnat...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 325
Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
730
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar