Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den här var faktiskt inte direkt söt, trots kokos (jag gillar kokos). Hade rätt mycket lime som balanserade upp det. Men jag känner att butternutpumpan känns rätt lik sötpotatis, faktiskt.

Innan det blev soppa så rostade jag ju bitar av den tillsammans med rödlök, vitlök, olivolja och en massa örtkryddor. Alltså det blev himla gott. Sen mixade jag det till soppa och då försvann en massa smak tycker jag. Därav en viss besvikelse.
Skumt. Min soppa idag växte av mixningen.

Jag gillar kokos! Men inte kokosmjölk annat än möjligen i desserter.

Skumt. Min soppa idag växte av mixningen.

Jag gillar kokos! Men inte kokosmjölk annat än möjligen i desserter.

Tror att det var tre-fyra år sen jag öppnade en burk kokosmjölk, så jag är ingen storkonsument. :D
Men eftersom det var det enda laktosfria alternativ som fanns hemma så testade jag det. Tyckte inte att kokosen bidrog med sötma direkt. Men den där nyrostade, kryddiga pumpan och löken hade jag kunnat äta med fingrarna direkt från plåten. Toppengott.

I morgon blir det fisk som inte jag ansvarar för, men sen ligger det ett blomkålshuvud och tittar på mig i kylskåpet. Någon som har något roligt förslag på vad jag kan hitta på med det? :)

Jag är inte direkt sugen på något curryindisktaktigt. Och ostsåsen jag skulle kunna tänka mig att göra känns för stabbig ihop med det mos jag också skulle göra då. Nu när jag ska bli slank ... ;)

Tror att det var tre-fyra år sen jag öppnade en burk kokosmjölk, så jag är ingen storkonsument. :D
Men eftersom det var det enda laktosfria alternativ som fanns hemma så testade jag det. Tyckte inte att kokosen bidrog med sötma direkt. Men den där nyrostade, kryddiga pumpan och löken hade jag kunnat äta med fingrarna direkt från plåten. Toppengott.
Jag har varken kokosmjölk eller annan mjölk i pumpasoppa. Det var nog det som mesade till smaken, precis som grädde ofta gör.

Lunch med Petruska när hen jobbar hemifrån: öppna håglöst kylskåpet. Hitta lite grönsaker (broccoli och rödlök, tex) och kanske en bit tofu. Stek alltsammans i sesamolja med sesamfrön, lite japansk soja, koreansk chili (den godaste chili som finns), sechuanpeppar. Hackad ingefära om det är en extremt ambitiös dag. Färdigt.

Det måste vara minst ett halvt kilo grönsaker, tofu inkluderat.

Häromdagen återskapade jag en rätt jag fick på en pub i London för många herrans år sedan, med lite hjälp av Nigel Slaters recept - smoked mackerel dauphinoise. Vilket alltså är potatisgratäng med flagad rökt makrill i. Det är sjukt gott! Jag har lök och vitlök i, som om jag gjorde en vanlig potatisgratäng, det har inte han. Och mycket citron och svartpeppar. Eller citronpeppar, om man är lagd åt det hållet.

Liksom lite Jansson-aktigt, men ändå inte.

AH! Första storhandlingen till ett tomt kylskåp efter att ha varit bortrest :love:
Gick bananas på grönsaker (ska genast börja med Holy Greens-recepten), mogna avokado och hittade rökt skivad lax för 10 kr/förpackning. Ska göra paprikahummus, och köpte min favorit-ajvar :D Och YOGHURT! Gud vad jag älskar yoghurt.

Småäter med AVKOMMORNA.

Paprika
Mozzarella
Morot
Gurka
Köttbullar

Persimon som dessert eftersom vi har en pågående israelkonflikt i hemmet och inte köper Sharon-frukt.

När partnern kommer hem från Monopolet ska vi äta bakad potatis med keso-röran.
Inte varma morötter, väl? Kalla, ska det vara!

Häromdagen återskapade jag en rätt jag fick på en pub i London för många herrans år sedan, med lite hjälp av Nigel Slaters recept - smoked mackerel dauphinoise. Vilket alltså är potatisgratäng med flagad rökt makrill i. Det är sjukt gott! Jag har lök och vitlök i, som om jag gjorde en vanlig potatisgratäng, det har inte han. Och mycket citron och svartpeppar. Eller citronpeppar, om man är lagd åt det hållet.

Liksom lite Jansson-aktigt, men ändå inte.
Det låter gott! Galet gott! Enastående gott!

Jag brukar förresten göra varianter på Salade Niçoise med rökt makrill istället för tonfisk. (Så slipper jag fundera på det där med blåfenad tonfisk och delfiner och allt vad det är, och rökt makrill är ändå godare.)

I detta hus lever en nu enligt projekt Äta Ur Frysen, och på kuppen har vi fått för oss att försöka vara lite sparsamma och sådär, äta upp saker som finns i skafferi och kyl och inte handla i onödan (ligger tyvärr inte direkt för varken mig eller partnern). Men! Vår frys består av väldigt trevliga saker, visar det sig! Till exempel har kvällsmaten de senaste dagarna bestått av perfekt avokado med löjligt mycket Kalixlöjrom (ett halvkilo behöver ätas upp innan den härsknar då vi fått ett nytt halvkilo i julklapp, STACKARS mig och partnern!), toast med chèvre, och ikväll en improviserad pizza med mozzarella, sjaunagravad renfilé, rödlök och pepparrot samt babyspenat. Planen är också att äta moussaka (lammfärs från frysen), samt svamp risotto (parmesan och svamp samt vinslattar från frysen), plus morotssoppa, kikärtscurry etc etc etc. HerreGUD vilken matvaruhoarder jag är!

Vi kan byta frys om du vill @inverterad så kan du få en riktig utmaning i att äta ur frysen :angel: :D (Dvs, jag tar gärna din frys! Låter som en febomenal sådan med det innehållet :up: )

Middag här blev rödbetsbourguignon med mathavre, spenat och créme fraiche som tillbehör. Mycket gott även om det kunde blivit ännu godare med vettigare vin tror jag. Avslutar kvällen med Sveriges Mästerkock, vaniljte och scones med marmelad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
33 34 35
Svar
683
· Visningar
30 021
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 161
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 201
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka