Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vegetarisk bulgurgulasch. Ett sånt recept som jag gör och föräter mig på för att det är så enkelt, sedan när jag tröttnat så glömmer jag bort att det finns, och så efter några år poppar det upp igen som en perfekt januarimat. Ackompanjerad av hembakt rågsiktsbröd.

(Sannolikt är bulgurgulasch också min enda lunchlådemat som stavas med tre "u-vokaler" i rad.)

Igårkväll: McVegan & co!
Lunch idag: Mexikansk köpesallad med avokado, mango och beancurd tofu
Middag: lagade belugabolognesen! Var så jäkla hungrig så både pastan och linserna blev lite väl al dente. Men det kanske står till sig till imorgon :p

Om maten ska värmas dagen efter rycker jag nästan att det är en fördel om typ pasta och linser är lite väl al dente - då slipper en den där sladdriga känslan som uppstår när sakerna blir överkokta pga uppvärmning :) @VLMF

Själv har jag en oöppnad burk med Ajvar - vad sjutton gör jag med den?! Hilfe :D

Ajvar är ju livets bästa röra! Jag äter den på knäcke som den är, gärna den starka versionen. Och som tillbehör till all mat. Typ på sallader, omelett, belugabolognesen ;) , ugnsrostade grönsaker/rotsaker, till ris... MMM AJVAR.
Jag har hittat en variant som heter hina (där i:et är en röd spetspaprika). Produkten heter Lute nica. Stark o inte i smetform, utan med mer textur.

Om maten ska värmas dagen efter rycker jag nästan att det är en fördel om typ pasta och linser är lite väl al dente - då slipper en den där sladdriga känslan som uppstår när sakerna blir överkokta pga uppvärmning :) @VLMF

Själv har jag en oöppnad burk med Ajvar - vad sjutton gör jag med den?! Hilfe :D

I bolonäääs är det gott! Eller gör lammfärsbiffar och puttra dem i ajvar!

Nu har jag ätit butternutpumpasoppa för första gången. Rostade pumpa, lök och vitlök i ugnen först med kryddor. Mixade med buljong, chili, lime och kokosmjölk. Serverade med broccoli och räkor som topping. Helt okej. Men inte direkt godare än andra vegetariska soppor jag gör.

Nu har jag ätit butternutpumpasoppa för första gången. Rostade pumpa, lök och vitlök i ugnen först med kryddor. Mixade med buljong, chili, lime och kokosmjölk. Serverade med broccoli och räkor som topping. Helt okej. Men inte direkt godare än andra vegetariska soppor jag gör.
Jag tycker att varianter utan kokosmjölk är godare, mindre söta. Jag som älskar nötter i alla former, är lite skeptisk till just kokosmjölk.

Ajvar är ju livets bästa röra! Jag äter den på knäcke som den är, gärna den starka versionen. Och som tillbehör till all mat. Typ på sallader, omelett, belugabolognesen ;) , ugnsrostade grönsaker/rotsaker, till ris... MMM AJVAR.

Jaja, gnid in det bara hos oss stackare som inte kan äta paprika... :cautious: :D

Jag saknar verkligen paprika :(

Jag tycker att varianter utan kokosmjölk är godare, mindre söta. Jag som älskar nötter i alla former, är lite skeptisk till just kokosmjölk.

Den här var faktiskt inte direkt söt, trots kokos (jag gillar kokos). Hade rätt mycket lime som balanserade upp det. Men jag känner att butternutpumpan känns rätt lik sötpotatis, faktiskt.

Innan det blev soppa så rostade jag ju bitar av den tillsammans med rödlök, vitlök, olivolja och en massa örtkryddor. Alltså det blev himla gott. Sen mixade jag det till soppa och då försvann en massa smak tycker jag. Därav en viss besvikelse.

Kan du inte tänka på sådana där strimlor av paprika man alltid får på iskalla inplastade ostmackor? Som tröst, alltså.

Tack, det tänkte jag inte på :love:

Den som kom på idén att göra så borde utsättas för något otäckt. De mackorna i sig är ruggiga men i kombination med vad man först tror är en spänstig tomatskiva men sedan visar sig vara en deprimerad paprikaring... *brr* :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
29 903
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 155
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 201
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka