Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min middag igår intogs på en liten izakaya jag hittade i en gränd bredvid tågspåren. 8 sittplatser längs en bar, de grillade maten framför en :D Drack öl, snacksade på edamame och käkade grillad kyckling och salladslök på spett i någon göttig sås. Edamamen fick jag på en liten barnassiett, dansande tecknade päron tryckta i porslinet. Pratade med en japansk herre i kostym och portfölj bredvid, han gick till den här baren en kväll varje vecka och det enda han visste om Sverige var Björn Borg och Abba!

Nu sitter jag på en av världens största tågstationer, dricker cappuchino och inväntar två av mina bästa polare som landat med flygen nu. Slut på ensamhänget i tokyo och kanske även tiden att uppdatera på Buke! ;)

Om ett par timmar kommer SONEN hit för matlagningsexperiment med de vegana räkorna. Vi satsar på det som han som barn kallade "nudeljox". Det är nog ungefär samma sak som det @Hyacinth kallar pad thai-ish. Dock ingen fisksås i idag, för då faller ju poängen med de vegana räkorna. Som huvudingrediens i desamma anges konjaksmjöl. Konjaksmjöl.

Min julklapp till mig själv i mellandagsrean blev en sous vide efter att i 10 år sagt "Ska bara bli lite bättre på traditionell matlagning först" så närmsta dagarna kommer det sousvidas friskt som träning inför nyår då det blir lammfilé till varmrätt.

Idag är det dock filmjölk och alvedon på menyn.

God Jul(tårta) på er!

bWxD38W.jpg

9jhF5ti.jpg

Återkommer kanske med rapport på hur den smakar - men kan iaf säga att jag har badat i kristyr, att tårtan var snyggare i mitt huvud och att jag inte tar Ansvar för dom galna tomtarna för dom är köpta (passande såhär på kommersens högtid :angel: :D)
Tack för hjälpen hörreni med receptfunderingar.
Men sluta, har du gjort den? Den är ju överdådigt fantastisk! :love:

Om vi hade velat göra GOTT veg nudeljox, hade vi skippat de vegana räkorna och tagit mer nötter, enades vi om. Men det är ju kul att testa saker.

Oftast i alla fall:D

Nudeljox här idag, udon+riktiga räkor+grönkål+ nötter och sriracha och sesamolja, lite citrongräs, ingefära och mycket vitlök samt Japansk soya (den är godast tycker jag, dessutom inte lika svart och jag har hittat 1litersförpackning som är glutenfri)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
670
· Visningar
29 796
Senast: Enya
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 147
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 199
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka