Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
På juldagen åt vi varmrökt lax med pressad potatis, romsås och rara ärter. Mamma tyckte att den var för a) salt b) torr c) icke-rökig och har tydligen mailat rökeriet och skällt ;) Pappa och jag tyckte att den var god...

Igår återvann jag delar av den (ja, jag fick ju ta med mig resterna) i en sallad med avokado, babyplommontomater och mozzarella. Riktigt gott.

Och i förrgår marinerade jag ett kycklingbröst i saffran och yoghurt, stekte rakt upp och ner och åt med stora mängder broccoli och blomkål.

Idag när jag var ute och promenerade fyndade jag köttfärs så ikväll gör jag nog några små biffar och äter till ugnsrostad spetskål och kanske någon yoghurtaktig sås.

Genom snälla och generösa vänner samt ödets nycker, har jag i min ägo något i stil med sju sorters torkad svamp. I större eller mindre mängd. Jag leker med tanken på att laga något där dessa sorter alla ingår, men vad? Pastasås? Risotto?

Tror ni att det blir gott?

Genom snälla och generösa vänner samt ödets nycker, har jag i min ägo något i stil med sju sorters torkad svamp. I större eller mindre mängd. Jag leker med tanken på att laga något där dessa sorter alla ingår, men vad? Pastasås? Risotto?

Tror ni att det blir gott?

Risotto säger jag, brukar ha trattkantareller, gula kantareller, taggsvamp, Karl-Johan och soppar. Det blir dock en odefinierbar svamp-smak, vilket jag gillar i och för sig.

Risotto säger jag, brukar ha trattkantareller, gula kantareller, taggsvamp, Karl-Johan och soppar. Det blir dock en odefinierbar svamp-smak, vilket jag gillar i och för sig.
Det här blir också oidentifierbart. Jag minns inte exakt, men jag har nog karljohan, trattkantareller, murklor, röksvamp, gul trumpetsvamp och svart trumpetsvamp. Därutöver en liten bedårande burk med tryffelsörja av något slag som en kollega gav mig från Italien.

Det här blir också oidentifierbart. Jag minns inte exakt, men jag har nog karljohan, trattkantareller, murklor, röksvamp, gul trumpetsvamp och svart trumpetsvamp. Därutöver en liten bedårande burk med tryffelsörja av något slag som en kollega gav mig från Italien.

Blanda på du men skippa tryffeln tycker jag. Den skulle jag spara till en pasta där den får husera själv, den dödar all annan svampsmak.

Eminenta mattrådare, jag behöver hjälp med nyårsmenyn. Vi ska servera dovhjortsstek, förmodligen med rödvinssås och något gott potatisaktigt till.

Det här med kött, potatis och sås är ju gott och trevligt, men jättesvårt att få in något grönt som både passar till och känns lyxigt tycker jag. Rotsakspytt är väl lite av en klassiker, men det blir rotsaksbaserad förrätt så det blir aningen tråkigt att upprepa sig alltför mycket. Vad göra?

Eminenta mattrådare, jag behöver hjälp med nyårsmenyn. Vi ska servera dovhjortsstek, förmodligen med rödvinssås och något gott potatisaktigt till.

Det här med kött, potatis och sås är ju gott och trevligt, men jättesvårt att få in något grönt som både passar till och känns lyxigt tycker jag. Rotsakspytt är väl lite av en klassiker, men det blir rotsaksbaserad förrätt så det blir aningen tråkigt att upprepa sig alltför mycket. Vad göra?

Grönsallad med blandade blad (INTE isbergssallad!), tomater i olika färger, nötter och smulad grönmögelost (tex St Agur). Ett alternativ till grönmögelost är oliver, gärna ugnsbakade. Det går också att strö över finstrimlad hårdstekt bacon (som strössel typ). Alla de här smakerna passar med resten av huvudrätten.

En rotsakspytt tycker jag blir för tungt till resten av huvudrätten (förutom då att det är lite trist med en upprepning).

Edit: Jag slår ett slag för maché-sallad om du får tag på den. En väldigt underskattad sallad. En blandning av den, babyspenat och ruccola tycker jag är jättegott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
671
· Visningar
29 827
Senast: Saigon
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 152
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 201
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat