Tittar in i ditt kök, 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frukost the med rågsurdegs knäcke toppat medlökspaté o till det cumberland gjort på rödlök.
Lunch med samma bröd, pålägg herrgårdsost o roslagsrökt skinka
Middagen bestod av samma bröd, pålägget var rökt lammfiol toppad med en sås bestående av ingefära, grön chili o lime. Avnjöts med ett glas rött.

Vad är äppelefterrätten? :)

Edit: Recept på valnötskakan vore inte fel heller, det låter gott :up:

"4 äpplen
½ burk djupfryst apelsinjuice
2 dl vispad grädde
1 dl russin

Riv äpplena. Häll den knappt tinade juicen genast över. Blanda sedan fruktmassan och russinen i den vispade grädden. Servera rätten väl kyld."

Vi hade apelsinbitar ovanpå.

Jag kan skicka en bild via messenger eller iMessage.
25659281_1708445762541232_3158747485509783188_n.jpg

Det är en god och mättande kaka.

Fortfarande mätt sedan igår, trots att vi körde vegetarisk jul.

Jag hoppas att partner vill laga sin traditionsenliga julcurry ikväll, smaksatt med julens kryddor. Det är så trevligt det här, att de typiska julkryddorna i Sverige också är typiska currykryddor. Grönkål är gott i julcurry, tex!

Igår körde jag diverse grönsaksrester i mixern: gravad morot, brysselkål, lite vitkål, en lök, en liten slatt tofu. Jag kryddade generöst med julens (curry)kryddor och stekte som biffar/veg koftas eller nåt. Till detta basmatiris som pumpades med saffran, berberis, apelsinzest, riven ingefära, granatäpple, cashew- och pinjenötter. Det blev gott!

Ställer min fråga från nyårs-mattråden här också: Är det händelsevis någon som sitter inne på ett bra recept på lingon-cheesecake? Jag hittar ju en del att välja på via Google, men tänkte om det var någon som hade något alldeles särskilt bra?

Ställer min fråga från nyårs-mattråden här också: Är det händelsevis någon som sitter inne på ett bra recept på lingon-cheesecake? Jag hittar ju en del att välja på via Google, men tänkte om det var någon som hade något alldeles särskilt bra?

Bakad cheesecake eller frusen? :)

Filodegsrulle med nötfärs från glada grannkossor, fetaost, oliver, tomater och paprika. Såg ut som en vissen julkrans men var iaf god.

Kan även meddela att tårtan var god! Precis så mäktig dock som en kunde tänka sig och illamåendet infann sig pga lite för stor tårtbit. Men det var det värt :D

Har även ätit julmat i form av köttbullar, lingonsylt och potatismos. Jag älskar julmat :angel:

Filodegsrulle med nötfärs från glada grannkossor, fetaost, oliver, tomater och paprika. Såg ut som en vissen julkrans men var iaf god.

Kan även meddela att tårtan var god! Precis så mäktig dock som en kunde tänka sig och illamåendet infann sig pga lite för stor tårtbit. Men det var det värt :D

Har även ätit julmat i form av köttbullar, lingonsylt och potatismos. Jag älskar julmat :angel:

Är inte illamående pga för mycket mat en jultradition i sig? :D

Här blev det som sagt rätt traditionell julmat och den har varit god men ikväll får det nog bli något annat. ICA här tar 20 kr för sina egna färska pizzor så jag funderar på att ta en sådan. Pimpar man den lite med färska champinjoner och färsk basilika blir den riktigt god tycker jag.

Jag har landat i Tokyo, lämnat väskor på hotellet och tagit mig ut på stan. Allt är så annorlunda, jag går bara runt och ler :D
Har lyckats beställa en sen lunch, fick in någon stark chilikimchisoppa med tofu, stormkokandes, och så knäckte de ett ägg i vid serveringen. Småplock till förrätt, bl.a. alger, tofu, lotusrötter. ALLT ÄR JÄTTEGOTT OCH KOSTAR 35 KR!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
32 33 34
Svar
670
· Visningar
29 796
Senast: Enya
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 147
Senast: Mineur
·
Hemmet Imorse när jag gick in i mitt kök för att äta lite frukost,så prasslade det till i en soppåse, och ut kom en liten brun mus utfarandes...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
17 199
Senast: Fruentimber
·
  • Låst
Kropp & Själ Här fortsätter tråden om vad som bjuds i köket eller äts på lokal. Låt fantasin frodas o väl bekomme! forts från...
99 100 101
Svar
2 016
· Visningar
88 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka