Självklart så ska ni få info.
Kan berätta hur man gör i alla fall.
man mjölkar ur lite mjölk, som man sedan spär ut med destillerat vatten (vanligt batterivatte alltså)
Sen har man stickan i blandningen i 1 minut. På den är det fyra olika fält, som ändrar färg beroende på hur färdig mjölken är.
Detta är inget test som säger NÄR det är dags. Utan mer när man inte behöver vara nervös.
1-2 på stickan betyder att risken inte är överhängande. 3, betyder att stoet kan föla inom de närmaste dagarna. 4, att mjölken är klar, och troligtvis fölar det närmaste dygnet.
Och jag kan säga att det fungerat klockrent på de ston jag testat. Samma dygn dom fölat, så har det varit 4 på skalan.
Jag tror stenhårt på det här, och det kan väl jämföras med att man säger när mjölken är riktigt vit (alltså innehåller mycket kalk, som jag kan tänka mig) Då är det dags!
Sen ska man ju aldrig lite blint på såna här saker, utan givetvis komplettera med övervakning i någon form.
Ston är ju som sagt mkt individuella, och det finns alltid undantag, som bekräftar reglerna!
Men Rodga hade som sagt använt sig av detta i många år, liksom dom gjort i USA, och då måste man ju lite på dom.
Vet även andra som testat, och bekräftat att det stämmer.
Ha en trevlig söndag i solskenet!