TIPS ANG. FÖLNINGSTECKEN!?!?

...........jag har mailat över info om fölning, tecken fellägen osv, men det verkar som om filerna är lite för stora.........om du inte orkar vänta på "hämtningen" får du avbryta :o (tog en kvart att skicka det.......)

Det kanske är bättre om jag printar ut dem istället och skickar med snigelpost.........skicka ett mail till mig med din adress i så fall.

// Suzanne

Vi beställde vår från "Safemate" i Danmark för länge sedan.
På den tiden tjänade man flera tusen på att skicka efter dem därifrån mot att köpa den i Sverige.Jag har ingen aning om vad man får ge idag.

Vet inte om företaget finns kvar men du kan ju kolla på:
www.safemate.dk

Jag har kvar några broschyrer som jag kan skicka om du mailar din adress :)

// Suzanne

Låter som en bra idé...enda nackdelen vi upplevt är att de är oerhört känsliga när det gäller inställningen...antingen larmar de för minsta lilla värmestegring eller också larmar de när fölningen pågått ett tag, men det kanske är jag som är en dålig "inställare" :D

Hejsan! Har inte varit in här på ett tag :o
Jag köpte mina kalkstickor via Rodga Semin.
Ska kolla up det snarast!!! Har själv ca 5 veckor kvar till fölning så jag behöver också!

Här är i alla fall adressen till Rodga:
http://www.rodga.com/
Lycka till nu med alla fölningar, och pirrig inför dom, slutar man aldrig att vara. Ibland undrar jag varför man utsätter sig för detta???? :D
Förresten har jag ett sto som är fruktansvärt "hingstig" Det var hon inte förra gången, när hon faktiskt fick en hingst, så nu hoppas jag på ett stoföl!

Tack lisahjelmgren för kanontråd

Vill bara säga till er som svarat på denna tråd (inte min men jag tycker att den är kanon). Otroligt bra respons och resonemang :bow: :bow: :bow:
Vänta själv en liten i maj och behövde verkligen detta, Särskilt tack till lisahjelmgren som tog tag i detta :banana:
Tack :bump:

Hej igen!
Har fått mail av Rodga, och telnr till var vi kan köpa testen. Vet ej om man får lägga ut telenummer hur som helst, men jag ringer dit i morogn och hör efter, alternativt på måndag.
Ha en trevlig kväll alla!

Hej elinpelin!
vill du pm:a mig oxå?? Det vore toppen. Har aldrig provat med stickorna förut!
Hälsningar

Självklart så ska ni få info.
Kan berätta hur man gör i alla fall.
man mjölkar ur lite mjölk, som man sedan spär ut med destillerat vatten (vanligt batterivatte alltså)
Sen har man stickan i blandningen i 1 minut. På den är det fyra olika fält, som ändrar färg beroende på hur färdig mjölken är.
Detta är inget test som säger NÄR det är dags. Utan mer när man inte behöver vara nervös.
1-2 på stickan betyder att risken inte är överhängande. 3, betyder att stoet kan föla inom de närmaste dagarna. 4, att mjölken är klar, och troligtvis fölar det närmaste dygnet.
Och jag kan säga att det fungerat klockrent på de ston jag testat. Samma dygn dom fölat, så har det varit 4 på skalan.
Jag tror stenhårt på det här, och det kan väl jämföras med att man säger när mjölken är riktigt vit (alltså innehåller mycket kalk, som jag kan tänka mig) Då är det dags!
Sen ska man ju aldrig lite blint på såna här saker, utan givetvis komplettera med övervakning i någon form.
Ston är ju som sagt mkt individuella, och det finns alltid undantag, som bekräftar reglerna!
Men Rodga hade som sagt använt sig av detta i många år, liksom dom gjort i USA, och då måste man ju lite på dom.
Vet även andra som testat, och bekräftat att det stämmer.
Ha en trevlig söndag i solskenet!

Låter intressant! Du får hemskt gärna pma mig med med telnr eller annat sätt man kan komma i kontakt och köpa!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 608
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 367
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix