TIPS ANG. FÖLNINGSTECKEN!?!?

Hej igen!! Skicka pm till mig oxå om de inte vill att du lägger ut tel.nr här!
En liten fråga bara... jag är inte så haj på det här med att mjölka, mitt sto ska föla inom de närmaste veckorna men har än så länge bara halvfyllt ljuver. När kan man börja få fram mjölk? Vissa ston fyller ju inte på ordentligt förrän strax innan fölning.

Re: Tack lisahjelmgren för kanontråd

Tack till alla som svarat på min tråd! Roligt att fler delat med sig av sina funderingar. Lycka till med era kommande fölningar och glöm inte att berätta när de anlänt. :bow:

Jag skulle oxå gärna vilja ha telefonnummret!!
Snälla skicka även mig ett PM om du inte får lägga ut nummret direkt i tråden. Verkar mycket bra och praktiskt med kalktestare!

Tackellitack! :D

// Anna

Hej alla!
Nu har jag pratat med Kerstin Darenius, och fått tillåtelse att lämna ut hennes nummer här på nätet :D
011-61411, mobil, 070-5736772
Hon skulle även komma med någon liten annons i Ridsport.
Lycka till nu allihopa!

hej hej igen!
Dom kom idag, och kostade 120 kr. Då beställde jag 20 st.
ha en bra dag :D

Till mig sade hon att testerna kostade 200 kr men hon mindes kanske fel...
Alltså, "mitt" föl sparkade så intensivt idag att jag började undra hur det stod till där inne egentligen! Hela magen liksom skakade och darrade kraftigt. Någon som varit med om nåt liknande??? Har varit ett mkt aktivt foster under hela dräktigheten men idag slog han/hon rekord. Undrade först om han satt "fast" och sparkade för att komma undan. När jag lade kinden intill tyckte jag kunna höra hjärtslag, men det kan ju ha varit något annat, och det har jag aldrig lyckats höra förut, fötterna kickade mot mitt ansikte gång på gång, i väldigt hög fart. Mamman såg mer eller mindre obekymrad ut, fattar inte hur hon står ut!?! En riktig liten spjuver där inne! :rofl:

Var med om samma sak med mitt sto igår. Det sparkades så hela magen hoppade och mammasto viftade lite irriterat med svansen åt sin livliga mage :).
Snart börjar nedräkningen :love:
/Wera

Mitt sto har också ett väldigt livligt föl! Inga tveksamheter om dräktighet där inte! :)

Ibland undrar jag om det kommer ut en fotbollspelare när det är dags. :o

Hejsan!
Jo jag glömde rätta mig själv. 120 kr + moms kostade dom. Dock behövde jag inget material, så det kanske var därför det var billigare. Man behöver ju ett typ provrör, spruta och ev kanyl.
Återigen lycka till!

Hej! När kan jag börja mjölka ur juvret??? Mitt sto har bara ca 2 veckor kvar nu och juvret har fyllts på mer och mer. Är nu inte längre sladdrigt utn börjar kännas lite styvt och tungt. Spenarna är dock inte förstorade ännu. Måste väl vänta ett tag till med att använda kalktestet antar jag? Eller? Ska få hjälp med att mjölka ur lite mjölk första gången eftersom jag inte är så haj på det där. Enligt personen i fråga måste jag vänta tills spenarna är större och juvret mera fyllt. Vissa ston fyller ju inte juvret helt förän några timmar innan fölning...

hejsan!
Nu har mitt sto fyllt i rätt ordentligt, och bara jag tar i spenarna så droppar mjölken. men det är inte dags än (27:e) Men ikväll tänkte jag prova kalktestet, bara för att se. MEN jag har ju varit så ordentlig i städningen, så jag har städat bort lappen om hur man blandar mjölk och vattnet. Någon som kan hjälpa mig?
Det är ju ett par år sen jag använde det, och minnet är som det är...
Ha det gott! :D

Hejsan! Jag har lappen i stallet men kan ta med den hem, eller skriva av imorgon. Hoppas du kan hålla dig till dess! vad avundsjuk jag blir... mitt sto ska föla de 14:e men ingen mjölk där inte. Kalktestet ligger i sadelkammaren och väntar på att bli använt. Släppta bäckenband, men inget juver, bara svullet och spännt. Det växer lite mer för varje dag så jag får börja vaka snart iallafall. Sov i stallet i förrgår natt då hon verkade lite annorlunda än vanligt men det var nog "bara" förverkar. Ser ut som att jag blir tvungen att börja vaka utan hjälp av kalktestet. Vågar inte chansa på att hon går över tiden, man vet ju aldrig. :(
Föresten, hur mkt måste juvret ha fyllts på innan jag kan börja mjölka ur, vill ju inte ta av den dyrbara råmjölken i onödan nu när hon har så lite.
Jag återkommer imorgon!

Föresten, hur mkt måste juvret ha fyllts på innan jag kan börja mjölka ur, vill ju inte ta av den dyrbara råmjölken i onödan nu när hon har så lite.
Råmjölken bildas EFTER fölningen, så ta mjölkprov du.. då du ser att den börjar bli vit :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 366
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka