TIPS ANG. FÖLNINGSTECKEN!?!?

Hej hej!
Jag fick reda på hur det skulle vara, men jättetack ändå!
Jag mjölkade igår, och det visade bara 1 markering, så det är nog lugnt här ett tag. Men kameran är på plats, så jag ser henne i min dator, för säkerhets skull.
Ang detta med att mjölka ur, så kan jag bara tala om att jag på mina ston mjölkat ur, och alla har fått stora rejäla vaxproppar ändå. Det är som Bia säger, att råmjölken bildas inte tidigare.
Jag har inga problem att mjölka mitt sto, hon är gudasnäll och verkar faktiskt tycka att det är lite mysigt...
Återkommer med mer rapport när det närmar sig, -eller är klart! :D

En sak förstår jag inte angående kalktestet.

Och det gäller för ca 4 år sedan ett sto som heter jody.
Hon skulle föla ett X-datum och den förre ägaren kom ut 14 dagar innan och skulle titta hur stoet hade det.
Vi ställde upp henne på gången och sa:
Glöm det...Hon fölar INTE dom närmaste 40 dagarna...haha...är hon dräktig?? Va?Va?

Jody stod på gången, smal som en sticka, uppdragen, nervig och rastlös.
Visade juvret och sa till ägaren, Inte en chans att det finns nåt där inne.
Hon har ju ett juver lika stort som en 6 månaders märr!!
Detta var vid 4 på eftermiddagen.
Klockan 21 som fölade Jody en stcken Masai Mara med hur lånag ben och rejäl kropp.
Det var inte en liten hon hade bärit runt på.
Juvret var á la kossa med två rejäla handtag.

Hur i fridens namn skulle vi ha kunnat utfört kalktest?
Undrar bara.

Vi kör inte med den metoden ändå.

AM

Jag har aldrig 'kört' med nåt kalktest, hade inte ens hört talas om det förrän NU i år.. svaren ovanför är riktade till fel inlägg, inte till mig!!

Funderade på att kanske prova testet för att slippa vaka i flera veckor, men efter ditt inlägg så 'vet'e tusan'!!??

Nääe, jag kör nog mitt gamla invanda race.. ögona får blöda, hjärnan blir lite seg, men fölningarna sker inte oövervakade en endaste sekund på dygnet.. jag må kallas urmodig och konservativ, men vissa nymodigheter törs jag inte förlita mig på :smirk:!!!

Inte övervakningskamera heller? Det finns de man kan koppla till datorn via nåt program och sen kan man på nåt mysko/fiffigt sätt koppla upp sig mot sin dator var som helst ifrån (tex jobbet!) och kolla sin övervakningskamera. Ganska häftigt! :idea:

Jag är ingen expert på det här men vet att man i USA använder den här metoden, eller metoder som bygger på samma teori, och när stoet har mjölk i sitt juver anses metoden vara störtsäker. Man slipper vaka på ston som kanske går med fyllt juver i flera veckor. Stuteriet jag arbetade på när jag kom i kontakt med detta (USA) var ett stort stuteri och kanske är det där det används mest? Vet ej, men finns det ingen mjölk (som i mitt eget fall just nu) kan man ju inte mjölka ur och då blir det väl till att vaka ändå. Förstföderskor är ju alltid svårt att förutsäga, själv köpte jag testet pga att mitt sto visade så tidiga fölningstecken att jag trodde hon nog kommer att fylla juvret i tid till utsatt datum samt att det är väldigt billigt! Endast 120-200 kronor.

Jodå, kamera har jag haft i många år.. den är fullständigt ovärderlig för man kan ligga på soffan och glo på tv-filmer hela natten med ena ögat.. och på monitorn med det andra ögat :D

Visst verkar det bra OM juvret (spenarna) är fyllda, men jag har ofta haft ston som fölat med nästan helt platta spenar (även omföderskor) och de har sen fyllt i mjölken direkt efter fölningen.. *poff*!

2 ston som gick och rann mjölk i över 1 vecka kunde ha besparat mig vaknätterna förstås (kanske) :smirk:

Ni måste ju va vindögda... :devil: :rofl:
Själva har vi sele med svettdetektor.
Då FÅR man såva tills mottagaren larmar.
Om så är fallet så vaknar jag och min gubbe plus grannarna och dom bortistan...
Inget för svaga nerver inte.

AM

Hellre vaken och vindögd än att bli väckt 50 gånger varje natt.. p.g.a. 'fellarm' :rofl:

Jag fullkomligt avskyr att 'bli väckt'.. speciellt av ilskna ringsignaler i alla dess former :crazy:

:rofl: nog blir det många fellarm allt.......övervakningskamera i sovrummet är att rekommendera.

Våra nätter brukar se ut som följer:
larm-titta-somna om
larm-titta-somna om
larm-titta-somna om
går upp och försöker ställa in larmet så att det inte varnar för tidigt........
inget larm-sover gott
inget larm-sover gott
inget larm-sover gott
larm- titta-fölet har redan kommit och allt är över --- lurad :p

I år ska jag ställa in larmet på en "lagom nivå".....tror jag........ På vissa ston fungerar larmen perfekt men andra är hopplösa när det gäller temperaturväxlingar och svettningar. Det som känns tryggt är att om det skulle bli komplicerade fölningar vet man att det larmar även om man ställt in varnaren så att den inte är så känslig.

Det som känns tryggt är att om det skulle bli komplicerade fölningar vet man att det larmar även om man ställt in varnaren så att den inte är så känslig.
Jag tycker inte det verkar tryggt, skulle det visa sig vara ett felläge.. då hinner man ju inte ringa Vet., såvida h*n inte bor nästgårds förstås och är hemma :smirk:!

Nää, jag fortsätter att glo på min monitor från soffan :)

skulle det visa sig vara ett felläge.. då hinner man ju inte ringa Vet., såvida h*n inte bor nästgårds förstås och är hemma !

........men det har ju inget med varnaren att göra :confused:........den larmar ju när hästen svettas och man hinner dit lika fort som när man tittar på monitorn.
Det man missar om man ställer in varnaren i ett "känsligt läge" är "lätta" fölningar där stoet inte alls svettas just i utdrivningsskedet utan larmet går när fölet kommit ut.

Jag skrev ju inte att jag stängde av varnaren helt utan enbart att jag ändrade känsligheten så att den inte varnar för minsta temperaturstegring.

Svettdetektor på hästen och monitor i sovrummet fungerar för mig och jag behöver sannerligen sova emellanåt för att vara en hyffsat trevlig person.........akta dig för mitt humör när sömnbristen gör sig gällande :p :angel:

Visst har det med varnaren att göra.. man kan ju inte veta exakt hur den ska ställas in från början på just DET stoet och HUR hennes fölning ska bli!!!

Många ston (om- och lättföderskor) svettas el. tempökar ju inte förrän vid de sista krystvärkarna, vaknar man av larmet då och ser att fölet har ett framben ute.. inget mer, eller i värsta fall bara en svans, ja då är det 'tvärkört'!!!

Är man vaken och kollar i monitorn så ser man ju lååååångt innan att det börjar bli dags och då går jag ganska omgående ut till henne för att vaka in resten.. jag tjänar absolut massor av dyrbar tid på så sätt, OM det skulle vara nåt felläge..vilket ju inte inträffar så ofta, men.. :smirk:!

ok.........du vill inte tro på varnaren utan vakar dygnet runt utan sömn........det passar kanske dig men inte mig ..........jag anser att jag behöver både varnare,monitor
och sömn. Nu tänker jag inte argumentera mer utan lämnar tråden.

Tack och hej leverpastej och lycka till alla ni som väntar föl..... :)

ok.........du vill inte tro på varnaren utan vakar dygnet runt utan sömn
Jag vågar absolut inte tro på den.. efter allt jag hört/läst (inte bara i denna tråd) :o

Och.. jag har inte sagt att JAG ensam vakar dygnet runt, endast att stoet inte lämnas oövervakad en endaste sekund.

Vem sover stundtals på dagen då.. jo, det gör JAG.. finns andra som är vakna då :D

.. inte argumentera mer
Jag sa vad JAG anser om tillförlitligheten för denna varnare i en diskussion, inte vad DU eller andra ska tycka.. det är ju upp till var och en att avgöra vilket som känns säkrast :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 366
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat