TIPS ANG. FÖLNINGSTECKEN!?!?

Tack ska ni ha för tips på kameror och fölningstecken!

Vulvan hade jag tänkt börja kolla snart, lugnande att höra att du bara missat en enda fölning.

Får jag fråga en sak till bara?! Mitt sto började fylla sitt juver redan för 3 veckor sedan (har nu ca5 veckor kvar) men under den senaste veckan har hon inte fyllt på nån mjölk alls, snarare har juvret krympt. Bäckenbanden däremot fortsätter att släppa lite för varje dag som går. Är det vanligt att mjölkproduktionen avtar under en tid? Nu låter jag hysterisk kanske men jag vill gärna lära mig så mycjet som möjligt! :confused:

De kan fylla på och sedan kan det "tömmas" flera gånger, inget att oroa sig för. Hon kommer antagligen att fylla på rejält innan hon fölar. Mjölken fylls ut ända ut i spenarna. Glöm inte att den blir vit strax innan hon fölar och att som sagt vulvan blir röd och svullen. Om man är nära sitt sto så "ser och märker" man när det är dags. Det har varit det säkraste sättet för mig.
Jag tycker du borde få stöd istället för gliringar i ditt stall. Det är alltid jättenervöst att vänta "sitt" första föl.

..Mjölken fylls ut ända ut i spenarna. Glöm inte att den blir vit strax innan hon fölar och att som sagt vulvan blir röd och svullen.
Om det ALLTID skulle varit så säkra tecken innan jag börjat fölvaka vid 55 fölningar.. så skulle jag ha missat ca 20% (=11 fölningar!), och av dessa 11 föl kunde 6 st varit döda.. 4 st 'behövde' draghjälp för att komma ut, varav en baklänges.. (3 hbl, 1 arab), 2 st kunde ha drunknat i fostersäckarna (1 hbl, 1 arab).. dessa 6 ston visade inga som helst av dessa 'säkra' (?) tecken!!
Visst kan man tänka att stona kanske klarat allt själva OM man inte varit med och hjälpt till, men VEM vågar chansa på det?

Det finns även billiga övervakningskameror att beställa på www.netonnet.se GigaAir 3050 Art nr: 091481
Beskrivning: Lättinstallerat trådlöst övervakningssystem.
Avdelning: Trådlöst > Ljud/Bild-överföring
Pris: 1 290:-
/Wera (som också väntar fölis om 6veckor :))

Dom har haft men inte så billiga som på netonnet (se weras inlägg) tror dom kostar runt 4000:- på Rusta :bump:

Nejdå.. 17 år är INTE för gammalt för ett sto som är pigg & fräsch, finns t.o.m ston som fölat första ggn vid 20-24 utan problem :)

Hej! Har nu beställt en övervakningskamera på netonnet. Ska komma under nästa vecka, så jag får hoppas den hinner hit innan fölet. Tänker nog anv. den i transport oxå så det känns som en bra investering. Tack än en gång för era tips.

Ang. mitt stos ålder så kan jag meddela att hon är i fin form. Har ridit henne under större delen av dräktigheten och har inte börjat bli andfådd förrän ganska nyligen. Hon har t.o.m. orkat mer än vad jag hade trott att hon skulle göra. Men så är jag ju en hönsmamma...

Glömde en liten fråga!
Det här med att hålla koll på mjölkens färg, är det så bra att dra i spenarna? Har lärt mig att man ska undvika det, men hur ska jag då kunna kolla mjölken? Kalkmetoden, har någon använt sig utav den? Ni vet när man anv. stickor som ändrar färg om mjöken innehåller ett visst ämne, som den innehåller strax innan fölning. Eftersom jag inte bor vid stallet skulle jag vilja hålla koll på flera olika saker. På så sätt kanske chansen ökar att jag ska kunna finnas där när det är dags. :smirk:

Måste först säga att jag tycker att du har all rätt i världen att vara frågvis så bry dig inte om gliringar.
Varje fölning är ett mirakel och har man bara ett sto förstår jag absolut att man inte vill missa det hela.
Din oro kan jag också förstå men det går säkert bra :) Visst går det snett ibland och då gäller det att vara påläst och beredd, men det går för det mesta bra.

När det gäller att dra i spenen så behöver du inte dra utan kläm lite uppåt och sedan pressar du nedåt. Tryck bara ut en liten droppe......(jättesvårt att beskriva trycket märkte jag :o ) Den vita mjölken behöver inte hinna synas ....visst blir man tokig när man inte kan få ett enda bombsäkert tecken och jag kan lova att du kommer att vara rejält trött när allt är klart.....jag har en känsla av att ditt sto kommer att gå över tiden.......om inte annat för att matte ska bli en zombie :p

Kalkprov har jag bara läst om men har aldrig provat det själv.

När det gäller svettdetektorn går det att ansluta den till mobilen så att den ringer upp när svettningen kommer igång
(kan vara bra om man är långt borta).
Problemet är att det oftast är svårt att ställa in känsligheten och antingen varnar den inte alls eller också tjuter det så fort hästen rör sig :crazy:

Kom ihåg att det är din plikt att rapportera till buke när fölet är fött. Vi är nyfikna :rofl:

ps. du har säkert redan läst en massa om dräktighet fölningar och nyfödda föl, men om du haft svårt att få tag på litteratur kan jag skanna lite övergripande info och maila till dig (så att du har något att läsa medan du vakar i flera veckor :p).
Skicka ett pm i så fall ;) ds.

[RE:Bia] jaha, undrade för på min skola så sa dom det. men dom är ju lite skumma :p Då behöver ja inte stressa me mitt sto då. Känns skönt!

Då behöver ja inte stressa me mitt sto då. Känns skönt!
Skulle nog också skrivit i förra inlägget att det 'kan' vara svårare att få gamla ston dräktiga.. så vänta inte FÖR länge med första betäckningen, och välj då en yngre hingst för att 'öka chansen' till dräktighet :)

Hej!
Ett annat tips är att kolla stoets temp, vilket naturligtvis som allt annat varierar från sto till sto, men OM det funkar är mycket tillförlitligt. Ofta sänks stoets temp ca 1 grad och då fölar hon inom det dygnet. Läste detta i Ridsport Avel för några år sedan och har hunnit testa det på två ston, på Nessan funkade det perfekt, Maja struntar dock helt och hållet i att sänka sin temp. Men testa gärna, skall du ha fler föl så är det ju värt att kolla upp. jag brukar tempa dem morgon och kväll från det att juvret är fyllt med mjölk, ej bara svullet.
Lycka till nu, själv väntar vi fölis första vecka i april... alltid lika spännande :)

Allting är ju relativt :angel:
och med hästar får man ju inte bli brydd om det kostar även om det svider :D
Skulle vilja ha en öv.kam. men har prioriterat bort det inköpet. :bump:

Hej på er!

Ang. övervakningskamera. Jag valde den som finns att köpa på nätet. netonnet... Kostar 1370 kr inklusive frakt och moms. Mycket pengar även det men med tanke på att man även kan anv. den i transporten är det kanske väl värt pengarna. Sist jag transporterade mitt sto var på väg till veterinären pga av ett svullet och varmt framben. Hon står alltid snällt annars men denna gången var hon helt galen och sparkade vilt under 45 min. När jag kom fram var hon hallt på tre ben! Hade varit billigare att stanna hemma. Hon hade sparkat bakut så att mattan gått sönder och låg upprulla under magen samt att bommen var avsparkad. Dessutom hade hon sparkat med frambenet så det var blodit. Idag har hon bestående muskelskador vid vänster höft. Nästa gång kanske det händer ännu värre saker, man vet aldrig. Temperament... :smirk:

Hejsan!
Jag har provat "kalktesterna" Enkelt, smidigt och stämmer helt suveränt, enligt mina erfarenheter, visserligen bara på 3 väntade fölningar, men ändå!
Inte för inte som dom använt det i Amerika, och på Rodga under många år!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 608
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 367
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix