TIPS ANG. FÖLNINGSTECKEN!?!?

Jag har skrivit flera gånger att jag har både kamera och svettdetektor just för säkerhets skull. Tråkigt att du misstolkade mitt inlägg när det gällde fellarmen på ett negativt sätt, men jag kanske uttryckte mig fel.......

Jag gör därför ett fötydligande så att inte även andra väljer att tro att jag är en "oansvarslös chanstagare"

Ett av våra fölston har normalt väldigt lätta fölningar (och då pratar vi typ en krystvärk....) just det stoet fölar helt utan att svettas eller ens bli varm i själva fölningen. Det går alltså så snabbt och enkelt när allt är som det ska att larmet går när fölet redan är på väg ut eller efter fölningen. Normalt varnar ju svettdetektorn innan man kan se en analkande fölning via monitor. Om felläge skulle uppstå är jag säker på att även det stoet blir varm direkt och larmet går.

Det vi oftast gör med just det specifika stoet är att vi ställer in varnaren i det känsligaste läget minst 2 veckor innan beräknat datum just för att inte missa fölningen.Larmet går då ofta när hästen böjer sig ner och äter eller dricker. När vi sedan justerar inställningen till ett mer normalt läge har det hänt att larmet gått när fölet kommit men det är naturligtvis under förutsättning att det är en extremt snabb och enkel fölning . Jag är inte säker på att jag skulle hinna reagera snabbare vid ett felläge på just den hästen om jag enbart vakade med kamera dygnet runt.
Jag vill verkligen poängtera att det inte är mer regel än undantag att jag missar fölningar och larmet har alltid gått direkt efter fölningen även när stoet lurat oss. Det jag ville beskriva, med mitt kanske klumpiga inlägg, var att vissa ston har en märklig förmåga att lura sin omgivning även om man har både hängslen och livrem.

:rofl: :rofl: :rofl:
Jag gör därför ett fötydligande så att inte även andra väljer att tro att jag är en "oansvarslös chanstagare"
................se så tokigt det blir när sömnbristen gör sig gällande. Erkänner misstaget och tar en tupplur efter en sömnlös natt ! :angel: :o

Jag gör därför ett fötydligande så att inte även andra väljer att tro att jag är en "_ansvarslös chanstagare"
Inget som jag har valt att tro, så varför skulle andra göra det!??
Det är pålitligheten för varnaren som JAG misstror, därför ser jag hellre med 'vakna' ögon på en monitor :)

.. vissa ston har en märklig förmåga att lura sin omgivning även om man har både hängslen och livrem.
Jag har missat 1 fölning av 55 (vilket hände ute i hagen direkt efter utsläpp och vaknatten i boxen bredvid :crazy:).. men allt gick bra gudskelov, det gäller att ha tur ibland :)!

Poängterar jag med.. att det är 'JAG' som misstror pålitligheten för svettdetektorn, inte alls enbart p.g.a. vad DU skrivit.. utan vad jag hört & läst även tidigare år!!!

Nu är det slutdiskuterat om denna 'varnare' för min del, ingen kan övertala mig att slänga ut pengar på en sådan.. köper hellre två extrakameror till :D

Stopp!!! jag vill ju säga nåt,ju.
Svettdetektorn använder ju vi, och erfarenheten är att den falsklarmar.
Men inte under fölsäsong mars-maj då dom flesta fölar utan senare i juni juli. Då HATAR jag fölvakten!!

Vi har ju den enbart som komplettering på förstagångarna allra främst eftersom annars skulle vi behövt 7-8 fölvakter...

Så om jag skulle i dagens läge råda någon om fölvaktssystem så blev det nog kamera.

Man får 3 kameror till priset av en sele av god kvalitet.

Vad man däremot aldig skall prova med selen är att raka hästen på halsen.
Vi provade förra året på en märr som bara larmade i ett kör. Julimärr.
På läge ett så larmades det säkert 4 gånger i timmen...halleluja va glade vi var!!

AM

OK, men mina ston fölar nuförtiden på sommaren och då 'utomhus'.. det var mkt länge sedan någon fölade inne under 'vårtid' (=istid här!) med hagelstormar, ömsom regn och snö!

Jag köper fler kameror :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 366
Senast: NotlikeI
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka