The hunger games (ulvspel)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej så menade jag inte. :) Jag kom på att jag tänkte fel, det är ju bara om personen hon valt att offra sig för är god som hennes förmåga används så det är klart att hon kan och borde ha använt den direkt :)

Fast nu tänkte du fel igen - det står inget i rollbeskrivningen om att personen hon offrar sig för måste vara god så fungerar hennes bagareförmåga - som jag tolkar det så funkar den även om det tilltänkta offret var den onda fen.

Och jag tolkar det också som att hennes bagareförmåga fungerar om det var hon själv som var den som ulvarna valde att käka och hon väljer att offra sig.

Fast nu tänkte du fel igen - det står inget i rollbeskrivningen om att personen hon offrar sig för måste vara god så fungerar hennes bagareförmåga - som jag tolkar det så funkar den även om det tilltänkta offret var den onda fen.
Ja det har du ju rätt i!
Jag tänkte mer om hon valde en ulv som sitt offer de kan ju inte käkas, men då hade hon ju inte offrats sas.

Jag funderade på en sak till, får ulvarna /den som biktar sig veta vem Peeta är? Om en ulv nu skulle ha valt att bikta sig alltså. Eller är det bara Peeta som får veta vem ulven är?

Åh, jag tolkar rollen som att hon inte väljer att offra sig för en specifik spelare utan mera:
"Inatt så väljer jag att offra mig"
Det verkar ju betydligt mera rimligt än vad jag tänkte. Jag tänkte att hon måste uppge en spelares namn liksom. Det verkar som att jag fått det om bakfoten :p

Jag funderade på en sak till, får ulvarna /den som biktar sig veta vem Peeta är? Om en ulv nu skulle ha valt att bikta sig alltså. Eller är det bara Peeta som får veta vem ulven är?

Jag tror inte det. I så fall hade rollen varit mer som ett vittne där bägges identitet är avslöjat för varann.

jag kan tänka mig att bikten redan har skett om det var någon av ulvarna som kände sig lite hotad så är det i allafall en som inte kommer kunna rösta på den eller misstänkliggöra den.

Jag hoppas spioninfo kan ge liten hint huruvida Katniss offrade sig eller inte. Men om jag får gissa så tror jag inte det tyvärr. Lite tidigt i leken och det enda skulle väl vara om mentorn funnit båda så peeta därigenom får beskydd varje natt ( går inte att käka ) får katniss och peeta reda på om de blivit funna @Artline ?
Nej de får inte reda på att de blivit funna :)

sådär sitter nu framför datorn igen, bara haft mobilen under fm då jag varit i stallet.

Tar upp lite tankar kring trion Katniss/ Peeta / Mentornn
Det var synd att LenaH åkte, jag tror inte att hon valt att offra sig (men hoppas kan man ju alltid;))
ur rollbeskrivningen:
Haymitch - Han gör sitt bästa med att beskydda Peeta och Kattniss. Varje natt pmar han LL med en gissning om vem han tror är peeta eller kattniss. “Jag tror att Artline är kattniss och att Myrten är peeta”. Han får reda på om han gissade rätt eller inte. När han lyckats hitta båda två så får han välja en av dem han vill skydda varje natt. Han har även möjlighet att skydda sig själv vid två nätter. (mentor)
sedan har LL förtydligat med:
Förtydligande.

Haymitch måste hitta både Peeta och Kattniss innan han kan börja skydda om nätterna. Om någon av dem skulle dö så har han möjlighet att skydda den kvarvarande varannan natt.

Så detta måste rimligen betyda att om Mentorn hittar Peeta så är det varannan natt det finns beskydd.

Peeta har också varit uppe till diskussion, och det är klart att ulvarna gärna vill förvilla för mentorn, för så länge båda lever så finns ju möjligheten att de hittas och beskyddet börjar gälla- vilket inte är bra för ulvarna, då de riskerar uteblivet käk. Mentorn kan också beskydda sig själv 2 ggr, man kan hoppas att den haft lite is i magen och avvaktat med att använda båda , så det finns möjlighet att göra det kommande nätter!

Jag vet att jag själv frågade en hel del om Katniss direkt i lekstarten, vilket jag är förvånad över att ingen reflekterat över så här långt? Inte för att ifrågasätta vart jag står kanske, men ur det perspektivet att ulvarna KAN ha trott att jag var Katniss- dvs väldigt lämplig att lyncha?

Eftersom natten irriterande nog inte gjort mig klokare så behöver jag nysta lite mera idag, häng gärna med och kommentera men ta inget som skrivet i sten nu är det lite blankt papper jag går efter och börjar om med.
Jag hoppas kommande natt ger mer kött på benen

Försöker mig på en genomgång :) Jag har skrivit samtidigt som jag gått igenom leken.

Blacksmithfarm
- jag :D

bollen_ - Verkar lite snurrig? Tänker främst på teorin kring om ifall LenaH offrat sig eller inte, när hon glömmer spelledaren?
Nej så menade jag inte. :) Jag kom på att jag tänkte fel, det är ju bara om personen hon valt att offra sig för är god som hennes förmåga används så det är klart att hon kan och borde ha använt den direkt :)
Har bollen_ läst rollbeskrivningen? Katniss kan/kunde offra sig vid käk, hur ska hon då kunna välja att offra sig för en ulv?
Ulvar är visserligen inte käk-immuna, men...

Sedan har jag svarat henne på ett inlägg där hon nämnde mig, det har hon inte uppmärksammat. Det behöver inte betyda något iof.

cirkus - Som vanligt vågar jag inte lita på cirkus. Att hon säger att hon inte skulle hinta så öppet som spelledare kan ju lika gärna vara försvar. Men jag vet inte... Ga nämner att hon snarare tror att cirkus i så fall är ulv - kan det vara så?

EmmaN - Ny spelare som jag tycker verkar skärpt. Men jag vet inte vart jag ska placera henne än...

Nu när vi vet att Gabby_ossi var ond är det lite spännande att gå tillbaka och kika på hennes inlägg.

Här tänker jag att hon nämner Lobelia - Quarter4ever konversationen som var mest utstickande i början av tråden. Är Lobelia ulv och Gabby försöker rikta uppmärksamheten mot Q4E istället?

Här är det fio och Klara som är på tal. Försöker hon få oss att rikta blickarna bort från Klara mån tro?
Intressanta funderingar, tycker jag.

fio - Har inte sett mycket av henne? Det behöver inte betyda något, tror hon har meddelat att hon haft ont om tid??
Tänker du så? Jag tänker tvärtom, ett fint litet alibi som inte hade några risker eftersom i princip alla redan röstat. Det i kombination med @fio s svaga motivering på @Klara gör att fio signalerar lite ulv-alert för mig.

Det gör också att jag undrar om Klara avstod duschen för att päls inte behöver tvättas varje dag för det är samma sak där, en liten alibiröst på någon som inte brukar lynchas tidigt.

Den känns helt ok för mig eftersom det i första hand var hon som ifrågasatte qs resonemang tidigare och att hon följde upp det med en röst var ju helt naturligt.
@Lobelia kan väl vara ond ändå men det är inte något som pingar igång min ulvradar.
Det här skulle kunna tala mot fio...

glömmerallt - Säger att hon inte hade listat ut q's roll när hon får fråga från Lobelia om det. Hade hon varit ond borde hon väl svarat ja på det för att slippa hamna på Lobelias skum-lista, vilket hon verkar ha gjort?

Klara - Hmm, Lobelia frågar hur Klara menar när hon skriver att hon tror att jag och/eller Lobelia kan vara onda. I skenet av att q nog spelade lite extra skumt för att få röster så funderar jag på om det verkligen är säkert att onda röstade på q? Det kan ju vara så att de hoppades att goda skulle sköta det själva.
Det gör att jag funderar lite kring Klara. Samtidigt så är det är naturligt att börja leta bland de som röstat på en god, eller i den här fallet en som ganska säkert är god (iom att q inte åkte ut fast hon hade flest röster)
cirkus påpekar att hon inte tycker att Klara ska förkasta iden om att både jag och Lobelia kan vara onda...

Lilltess - Lägger en lätt röst i DL1, inte onormalt. Vet inte vart jag har henne. LenaH tyckte att hennes röst på Koppen var mer misstänkt än bollens_. Lilltess försvarar sig, och det kan man ju förvänta sig oavsett vilken sida hon står på.

Lobelia - Tycker att det känns som att hon letar ulvar "på rätt sätt".

Mirtai - Vet inte vad jag ska tro om henne, hon och Lobelia diskuterar Mirtais kommentarer kring att Gabby skulle låtsats vara Katniss. Jag kan förstå varför Lobelia tar upp det. Hennes kommentar om vad lyan skulle vinna på att gabby låtsas vara katiss skaver. - det skulle kunna ge att Haymitch slösar en gissning - med tanke på nättens käk (eller om det är offer???) så antar jag att vi kan dra slutsatsen att Haymitch inte hade hittat Katniss? Eller har H hittat båda, men valde att skydda prästen?
Alltså, ju mer jag tänker på det, ju mer skaver det...

quarter4ever - Efter första lynchen så är jag ganska säker på vilken roll hon har. Lynchen av Gabby bekräftar det.

Puh, nu postar jag det här så länge.
Ska läsa igenom leken lite mer för att se om jag kan hitta något mer att tillägga:)

min andra fundering gäller Spelledaren (onda fen)
den har 5 förmågor att använda, och välja ordningen själv på:
ur rollbeskrivningen:
"Har bara ett hyss för sig per natt och han gör inte om samma två gånger. Kan förhäxa, sia, kika på spioninfon, trolla så att någon hindras att rösta på en specifik person (t.ex glömmerallt får inte röstat på Mammas), eller skydda sig själv från att bli käkad. När han gjort alla dessa hyss kan han dock börja återanvända dem"

De tre mest troliga egenskaper att använda först är Spioninfon , sian och skydd från att käkas.
Jag har en fråga där angående spioninfon @Artline, är det en full spioninfo den får, eller bara den raden en bybo får? Vore bra att veta!

Sian gör den nog i troligt syfte att hitta en ulv, så om det kommit fram något i spioninfot angående det så vore det trevligt om det kunde komma fram på ett lämpligt sätt.

Spelledaren har vart uppe mycket, dels via cirkus som frågade om den första speldagen, och där sedan också fått mycket misstankar på sig att själv vara spelledaren. Jag vet inte riktigt var jag står i denna frågan, det får nystas mera i...

Jag är faktiskt förvånad över att jag fått misstankar på mig om att vara spelledaren. Jag hade inte varit så klumpig att jag frågat en massa frågor rakt ut på det viset.

Det som kan ha hänt i kulisserna så hår långt i spelet:
*Rävflickan kan ha använt noll, en eller två sior- vilket borde synas i spioninfo bara rätt rad lottas fram

*Onda fen har haft möjlighet att använda sina förmågor, sia och spioninfo kanske? alt beskydd att käkas.
Alla dessa val kan synas i en rad till en bybo med lite tur.....

*Ulvarna kan ha använt sig av att bikta sig till Peeta, samt av målbålgetingattack, för att hindra de goda i att hitta de onda även detta kan synas i spioninfo

*Ängeln har skyddat någon/några i två nätter

*Katniss kan möjligen ha offrat sig själv inatt- i så fall blir det inget käk imorgon

Dock kan uteblivet käk bero på ett antal andra scenarion
*Mentorn kan ha hittat Peeta som börjar få skydd
*Ulvarna försöker käka en som har ängelns beskydd
*Ulvarna försöker käka onda fen som använt sitt beskydd mot käk
*Ulvarna försöker käka Haymitch som har två egna beskydd att använda till sig själv

Mirtai - Jag kan inte se den röda tråden mellan hennes argument mot att Gabby skulle skrivit falska hintar och hennes röstmotivering. Varför först argumentera mot teorin om falsak hintar och sedan ange dem som motiv i lynchrösten? Det känns lite som om Mirtai var lite kanske missat att Q siat och sedan snappat upp det. Om hon är ond för detta, kanske jag vill se mer.

Lilltess verkar mest trött och hon menar att det påverkar förmågan att förståroller. Hon lägger en enkel och förklarlig röst på Koppen, gissar att hon som de flesta andra inte visste vem hon skulle rösta på och grep ett halmstrå. Hon är helt enig med mig om att det är vanligt att de goda röstar ut varandra DL ett utan någon större inverkan från ulvarna men att det 90% är goda som röstar ut goda i DL1 är i mina ögon en klar överdrift i mina ögon. Hon missade informationen att byborna får spioninfo, det säger inte mycket om rollen, mer än att man vanligen har koll på sin egen roll.

EmmaN - Vår nykomling i leken, hon verkar ha läst på en del och hänger med bra, Möjligen kan bristen på frågor vara ett tecken på att lyan svarar, men det kan lika gärna vara att hon frågar lekledaren eller har koll nog för att inte behöva fråga. Hon räknar tidigt ut att det är ungefär 4 bybor vilket Q inte lyckades prestera :p.. Det är inget konstigt att hon röstar på mig heller, motiveringen sticker inte ut eller så.
Det lilla som sticker ut med EmmaN är att en stor del av hennes få inlägg är röstrelaterar, typ röstlistor eller vem som röstat på vem eller förklaringar typ att hon ska läsa ifatt eller. Inget konstigt och inget fel, men noterbart, få inlägg och ännu färre inlägg med relevans.

fio - Tycker det är konstigt att de som skriver först i leken bli misstänkta. I mina ögon en mindre skarpsynt observation, det är liksom svårt att teoria om de som inte skriver/inte ännu skrivit något inför DL1 och än svårare att misstänka. Hon meddelar att hon har tid att skriva mer idag, hoppas hon har rätt där. Mest ägnar sig fio åt mindre allvarliga inlägg såsom skumheten i att duscha. fio röstar med en OT motivering på Klara i första DL och tidi.gt i andra där hon deklarerar att hon följer Q. Kort kan man säga att fio gjort som hon lovat och har tillfört typ 0 i leken hittills, hoppas @fio att hon håller löftet om att ha tid idag också.

bollen__
s först egentliga inlägg är hennes röst på Koppen och det med motiveringen att koppen gjort lätt för sig genom att rösta på vår nykomling. Det är dessutom tredje rösten som kommer på Koppen som då får mest. Den lilla detaljen tyder lite på att bollen_ är god, rösten utmärker sig en aning åt det goda hållet. Jag har svårt att se en ulv lägga just den, men bollen_ börjar bli en duktig spelare så kanske en vågad ulvchansning, men lite långsökt. I DL2 följer hon Qs röst som så många andra. Hon noterar BSFs kommentar om Cirkus som spelledare, hon är enig med BSF om att cirkus inte skulle hinta tydligt om SL-rollen.
Hon är lite förvirrad om beskyddarrollen och här får jag hålla med, den lät solklar från början men var lite krångligare.
----------------
Jag har börjat min genomgång bakifrån med de som har lägst antal inlägg, jag tycker det är lättare och missa dessa och så tar det inte så förbaskat lång tid. Återkommer med fler om/när jag hinner. Alla utom bollen_ som jag håller som en aning åt det goda hållet och Mirtai som jag har en svag varningsklocka inför håller jag som neutrala hittills.

min andra fundering gäller Spelledaren (onda fen)
den har 5 förmågor att använda, och välja ordningen själv på:
ur rollbeskrivningen:
"Har bara ett hyss för sig per natt och han gör inte om samma två gånger. Kan förhäxa, sia, kika på spioninfon, trolla så att någon hindras att rösta på en specifik person (t.ex glömmerallt får inte röstat på Mammas), eller skydda sig själv från att bli käkad. När han gjort alla dessa hyss kan han dock börja återanvända dem"

De tre mest troliga egenskaper att använda först är Spioninfon , sian och skydd från att käkas.
Jag har en fråga där angående spioninfon @Artline, är det en full spioninfo den får, eller bara den raden en bybo får? Vore bra att veta!

Sian gör den nog i troligt syfte att hitta en ulv, så om det kommit fram något i spioninfot angående det så vore det trevligt om det kunde komma fram på ett lämpligt sätt.

Spelledaren har vart uppe mycket, dels via cirkus som frågade om den första speldagen, och där sedan också fått mycket misstankar på sig att själv vara spelledaren. Jag vet inte riktigt var jag står i denna frågan, det får nystas mera i...
Jag håller med om det mesta, gissar att SL satsat på spioninfo först och sia sen. Osäker på beskyddet dock, men mycket möjligt det blir nästa val.

Det ska till en del tur för att info om sian ska komma fram med tanke på att det är en hel del som ska klaffa. Rätt spionrad, spelledaren behöver identifieras och skriva om den siade, detta måste uppfattas och påtalas. Jag tvivlar på att vi får en lyckträff men omöjligt är det inte.

1. glömmerallt Vill gärna ha GA på min sida av leken, hon känns som hon letar lite överallt, och hon ställer
(som vanligt) vettiga frågor. Verkar hitta lite småskumma saker om alla, och tänk det gör jag med. Nåväl med tanke på GAs förmåga att spela bra även som ond så håller jag henne för neutral, men kanske lite + i kanten så här långt

2. Blacksmithfarm Har varit aktiv och lanserat teorin mot cirkus som ev spelledare. Jag är ambivalent kring bsf, för lite sticker det ut att hon pratar så mycket om spelledaren, för det kan ju vara ett sätt att påpeka att hon själv är det det är tom så att hon i sitt andra inlägg tar upp spelledaren, på ett lite snyggt dolt sätt , kan det vara ett försök att hinta till ulvarna? Och hon nämner även där prästen, som hon senare frågar en massa om, som jag själv personligen tagit i pm till LL,om jag hade varit prästen- är det ett försök att få mentorn att gissa på henne som peeta?
Som sagt lite nya och nygamla roller, ska bli kul! (minns prästen vagt från länge sedan...)

Antar att det ska stå att Spelledaren ska vara opartisk men inte är det? @Artline?

Det är mycket å ena sidan och men å andra sidan när det gäller bsf. Hon är på min obs-lista

3. bollen__ jag finner inget skumt med bollen__ lite förvirrad angående lite roller och vad de får göra, men teoriar iaf lite, vilket är ett positivt tecken -men neutral så länge då jag behöver se mera för att veta vart jag har henne

4. Klara Har skrivit en fin sammanfattning igår som jag också känner är väldigt mycket å ena sidan men å andra. resonemangen verkar vettiga, det är bara detta- vilken sida gynnar de? på min obs-lista är även Klara

6. EmmaN
gjort en lite anonym start, men blixtrar till då och då med bra funderingar och som det ser ut logiska slutsatser från dem. men håller ändå ett öga på EmmaN för det är onekligen så att nybörjare brukar ha svårare att förstå roller, funktioner etc i början. Hoppas dock på ett bra tillskott i lekarna och inget annat - neutral

7. cirkus skriver det igen- jag har en lex cirkus av en anledning. Det är alltid bra att veta var man har cirkus ;)
på min obs-lista- absolut, men behöver inte betyda att hon är ond, det behöver bara nystas mera i, så avvaktar en god natts sömn för att bestämma mig vart jag har henne.

8. Lobelia Verkar på hugget- hennes ulvometer verkar riktad på Mirtai och lite Klara, kanske? Trots allt känns hon letande, men kan inte hålla annat än neutral tills vidare, det är andra nycklar som måste låsa upp lite dörrar före jag kan bestämma mig för vart jag har Lobelia.

11. Mirtai är som vanligt svårbedömd, håller sig lite i utkanten, men så kan hon göra oavsett roll. Går i svaromål mot Lobelia idag men vet också att hon kan vara duktig som ulv, så tills vidare neutral- men håller ögonen på henne.

13. fio
det som jag blir fundersam över med fio är faktiskt Gabby_Ossis röst på henne i första DL. jag skrev det också att den rösten kan lika gärna vara ett försvar av en ev ond Klara som ett försök till alibiröst på en ond fio. har aviserat dåligt med tid, men trots det är det mycket lite som kommer av substans från henne Sitter på min obs-lista främst för att jag upplever att G_O kan ha gjort ett snyggt alibiröstförsök på henne sent i första DL

14. quarter4ever Jag!

15. Lilltess
tassar fortfarande fram, och jag upplever henne som lite smygande, sådant får mig alltid att reagera. Men har inte sett tillräckligt för att hålla henne för mer än på min hålla-ögonen-på-lista.

11 kvar i leken
Ute:
2 bybor
Katniss
Gabby_Ossi ULV

goda roller kvar
rävflickan (den listiga)
Präst (Peeta)
Haymitch (Mentorn)
Rue (ängel)
Thresch (försvararen)
ev bybo(r) 1-2 st

onda roller kvar
Spelledaren (onda fen)
karriärister 3-4 st

jag kan se lite grupperingar i de som tror att cirkus inte är spelledaren och de som tror att hon är det. Noterar och ska bli intressant att se vart det leder....

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 937
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 142
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 553
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 656
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror