Vad tycker ni om dem? Hur mycket aktivering brukar en sådan vilja ha för att vara nöjd? Är det möjligt att valla med en eller är den egenskapen bortavlad? Är de stor skillnad på tervueren, malinois, laekenois och groenendael?
Jag har läst det jag hittat på SKK, ska kolla på rasklubbens hemsida också men skulle gärna höra vad folk tycker om dem
Jag hade en tervuerenstik mellan 2000-2014 som jag köpte till mig själv som 20-års-present och som fick vara kvar tills jag var 34. Tanken när jag var 20 var att jag skulle skaffa hus men tyvärr fick hon bo en hel del i lägenhet. Hon var inte en hund som man kunde knyta fast utanför ICA och tryggt gå in, trots ihärdiga försök från min sida under flera år. Hon morrade och skällde på förbipasserande, och gillade inte barn. Hon gillade inte besök heller och ibland så kallade jag mitt hem för "Restaurang Arga Terven" eftersom hon blev väldigt missnöjd när jag bjöd kollegor och andra ytligt bekanta på lunch. Hon behövde bli fysiskt trött (inte bara mentalt) och jag sprang en hel del med henne, på lördagarna brukade vi jogga ca två mil (yes, året runt!) och på veckodagarna lite kortare. Trots missnöjet över främlingar, så gick hon ha lös överallt och om jag mötte andra personer på promenader så kom hon automatiskt till mig för att gå fot, och vi fick mycket beröm av förbipasserande över hennes lydighet. Det hände aldrig någon olycka under de 14 år jag hade henne och hon sprang aldrig bort oavsett vilka djur vi mötte på våra joggingturer (katt/älg/ren/hare/vildsvin/rådjur) Jag tror att hon hade varit för hetsig i sin energi för att fungera som vallhund och stressat djuren, om hon inte fått "växa upp" med dem.
Jag tror att jag hade varit tvungen att sälja eller ta bort henne om jag skaffat familj under denna period för hon skulle nog inte hantera barn eller barns kompisar särskilt bra. Jag tror att en terv passar bra för lantliv och en minst lika livlig hundkompis, och lite sämre som lägenhetshund. Å andra sidan så blev jag ruggigt vältränad av att ha en hund med så stort behov av rörelse! Jag sprang både marathon och lidingöloppet på hyfsat bra tider!
Jag har hört att tervar är lite "nafsiga" av sig och att malinois har lite mer bit och kamplust i sig, då man avlat dem för lite olika syften. Terven har varit en populär utställningshund och mallen har haft mer bruks och skyddsinriktning. Men det är gamla uppgifter utan källor