Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som är född i Sverige då? Jag väntar bara på att någon etnisk svensk ska få en knäpp och börja slåss för Daesh (kom ihåg Jackie Arklövs märkliga val). Vart ska vi utvisa denne då? Kanske göra en släktskapsutredning långt tillbaka och se om valloner eller finnar dominerar och utvisa till Finland/Belgien?!

Absurt.
Märkligt val? Han dömdes av HD i Sarajevo till 8 års fängelse för krigsförbrytelser, men skickades efter 1 ,5 är till Sverige. Hade vi inte varit så godtrogna hade poliserna i Malexander levt vidare.
Efter det dömdes han även för krigsbrott, men är nu ute på permissioner som han vill ha obevakade.
Det finns däremot märkliga kvinnor som ser mördare som missförstådda eller vill omvända dem och inleder förhållanden med de värst
Ang. Flyktingsituationen har Sverige inte förstått att de pågår religiös utrensning av kristna o har skickat tillbaka otaliga till Irak.
Ja, jag anser att de som känner ett så starkt utanförskap i Sverige att de åker till Mellanöstern och tränar sig till terrorister är offer. Anser jag att ska lagföras (enligt lagar som följer de mänskliga rättigheterna) och ta ansvar för sina handlingar? Ja. Det ena utesluter inte det andra.

Att "lämna någon till peshmerga så den försvinner" tänker jag inte ens bemöta.

Det där med att skipa rättvisa skulle vara förenligt med hämnd tror jag inte är något vi vill gå tillbaka till. Öga för öga, tand för tand är lite väl bibliskt och... gräsligt.
Vad beror utanförskap på? It takes two to tango.
Alla de muslimska länderna erkänner inte FN s deklaration av mänskliga rättigheter, utan har Kairo deklarationen. Läs den!

En liten undran, var i UN;s lag om d mänskliga rättigheterna förbjuds dödsstraff som påföljd vid en rättvis rättegång?
Om man i Sverige finner att killen begått ett å allvarligt brott att det renderar dödsstraff eller utvisning så.....
Naturligtvis måste en lagändring till. och en ändring i EU-lagen
Men det torde inte vara en omöjlighet om terrorangreppen fortsätter..

Det är inte tillåtet enligt svensk lag.

Märkligt val? Han dömdes av HD i Sarajevo till 8 års fängelse för krigsförbrytelser, men skickades efter 1 ,5 är till Sverige. Hade vi inte varit så godtrogna hade poliserna i Malexander levt vidare.
Efter det dömdes han även för krigsbrott, men är nu ute på permissioner som han vill ha obevakade.
Det finns däremot märkliga kvinnor som ser mördare som missförstådda eller vill omvända dem och inleder förhållanden med de värst
Ang. Flyktingsituationen har Sverige inte förstått att de pågår religiös utrensning av kristna o har skickat tillbaka otaliga till Irak.

Jag antar att du inte har koll på att Arklöv var medlem av en nynazistisk organisation, därav min kommentar.

Om du antyder att jag är en "märklig kvinna som ser mördare som missförstådda eller vill omvända dem och inleder förhållanden med de värst" så är du totalt ute och cyklar.

Vad beror utanförskap på? It takes two to tango.
Alla de muslimska länderna erkänner inte FN s deklaration av mänskliga rättigheter, utan har Kairo deklarationen. Läs den!

Vad har det med saken att göra? Kairo-deklarationen räcker definitivt inte för ett demokratiskt rättvisesamhälle.

Jag antar att du inte har koll på att Arklöv var medlem av en nynazistisk organisation, därav min kommentar.

Om du antyder att jag är en "märklig kvinna som ser mördare som missförstådda eller vill omvända dem och inleder förhållanden med de värst" så är du totalt ute och cyklar.

Vad har det med saken att göra? Kairo-deklarationen räcker definitivt inte för ett demokratiskt rättvisesamhälle.
Nej jag insinuerar inget om dig, bara hävdar såsom även statsministern bekände igår. Att "vi" har varit naiva. Låt höra vad du och de andra har för förslag för att förhindra att terror brott begås inrikes och utrikes. Straff är en sak o att skydda andra medborgare ett annat.
i Syrien och Irak har terrorister fritagits från fängelser och de flyr nu också.

För att bekämpa terrororganisationer ska vi alltså bli mer lika dem. :wtf:

En person som återvänder hit efter att ha stridit för en terrorgrupp utomlands ska naturligtvis ställas inför rätta. Det finns redan ett fall där en person dömts för folkrättsbrott efter att ha stridit i Syrien. Det finns även möjlighet att dra tillbaka PUT vid den typen av grova överträdelser.

Nej jag insinuerar inget om dig, bara hävdar såsom även statsministern bekände igår. Att "vi" har varit naiva. Låt höra vad du och de andra har för förslag för att förhindra att terror brott begås inrikes och utrikes. Straff är en sak o att skydda andra medborgare ett annat.
i Syrien och Irak har terrorister fritagits från fängelser och de flyr nu också.

Jag tänker att vi behöver ha ett starkt internationellt samarbete, jobba förebyggande för att människor inte åker för att strida med terrororganisationer, använder lagen till att till exempel kunna döma folk som åker eller planerar att åka, ställer återvändande personer inför rätta och jobba förebyggande internationellt för att snabbt upptäcka människor som har radikaliserats och kunna kartlägga och stoppa dem i tid.
Sedan behövs såklart också insatser för att hjälpa de länder som människor flyr ifrån.

regering har gjort allt de kunnat för att förebygga terrordåd här
Ja. Regeringen har gjort omfattande insatser och så snabbt det har varit möjligt. Bla tillsatte Morgan Johansson en snabbutredning förra året ang kriminalisering av resor, träning, förberedelser, finansiering av terrorism etc. Den blev klar i somras och nu kommer lagstiftningen utifrån den på plats; så att vi kan lagföra dem som begår de här brotten.

Man har även arbetat fram en nationell strategi mot terrorism, som presenterades i augusti. Det är ett helhetsgrepp för Sveriges långsiktiga arbete mot terrorism; för att förebygga, förhindra och försvåra. All info här:

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/08/sveriges-nya-strategi-mot-terrorism/

Jag tänker att vi behöver ha ett starkt internationellt samarbete, jobba förebyggande för att människor inte åker för att strida med terrororganisationer, använder lagen till att till exempel kunna döma folk som åker eller planerar att åka, ställer återvändande personer inför rätta och jobba förebyggande internationellt för att snabbt upptäcka människor som har radikaliserats och kunna kartlägga och stoppa dem i tid.
Sedan behövs såklart också insatser för att hjälpa de länder som människor flyr ifrån.
Hur ska man förebygga?
Hur ska man stoppa dem?
Vilken lag ska användas.?

Idag sker rekrytering i vissa moskéer. Det är ingen hemlighet att kvinnor inte har samma värde och inte får vara i samma rum som männen. Ska vi acceptera det?

Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson i Riksdagen igår:

"Genèvekonventionen är väldigt tydlig: Man får inte återsända människor till ett krigsområde eller områden där de riskerar förföljelse.

Medborgarskapet är viktigt, både som en symbol och praktiskt för oss. Därför är det oerhört viktigt när man beviljar ett medborgarskap att man gör en ordentlig prövning inför det så att man ser att den som beviljas ett medborgarskap också kan leva upp till de krav och förpliktelser som det innebär.

Det är inte aktuellt för oss att dra in medborgarskap till följd av brott som har begåtts. Det finns för det första inte möjlighet för oss att göra det om man inte har något annat medborgarskap. Vi får inte göra människor statslösa, även om jag faktiskt har sett i Sverigedemokraternas förslag att ni till och med vill göra det. Ni vill göra människor statslösa, vilket skulle innebära att vi skulle bryta mot en lång rad internationella konventioner.

Vi kommer inte att förtröttas i vårt arbete med att bekämpa terrorismen, men vi kommer inte att gå vägen att dra in medborgarskap. Om vi en gång har beviljat det är det detta som gäller.

Det är svårt att hitta någon regering som har ägnat mer tid åt dessa frågor än vad vi har gjort. Och vi har inte bara gjort det sedan vi tillträdde utan också under oppositionstiden.

Den minnesgode minns kanske situationen 2010 när vi hade en självmordsbombare på Drottninggatan. Då väckte jag själv frågeställningen om vi inte skulle kunna utöka möjligheten till övervakning och signalspaning och att ge Säpo de möjligheterna. Efter ett tag lyckades vi få en överenskommelse med den borgerliga regeringen om just detta. I dag tror jag att de allra flesta är ganska tacksamma för att vi har den typen av möjlighet att inhämta information för att bland annat kunna övervaka, spåra och därmed bekämpa terrorism."

Det är inte tillåtet enligt svensk lag.
Du hittade alltså heller ingenting om att det är ett brott mot mänskligheten, det att avrätte en lagligt o rättvist dömd? :)
Ja där har du rätt, idag är det inte tillåten enligt svensk lag. Men lagen skrivs ju av folkets representanter och ändras även av dessa, så vi får väl se..

För att bekämpa terrororganisationer ska vi alltså bli mer lika dem. :wtf:

En person som återvänder hit efter att ha stridit för en terrorgrupp utomlands ska naturligtvis ställas inför rätta. Det finns redan ett fall där en person dömts för folkrättsbrott efter att ha stridit i Syrien. Det finns även möjlighet att dra tillbaka PUT vid den typen av grova överträdelser.
Jag tror inte det hjälper att sjunga We Shall Overcome så som ngr politiker gjorde en gång.
För att stoppa en självmordsbombare hjälper ofta endast att släcka hans eller hennes lampa för gott.

lagen skrivs ju av folkets representanter och ändras även av dessa, så vi får väl se..
Nej, vi får inte se. Sverige ska inte bli en diktatur med deporteringar och dödsstraff. Sverigedemokraterna har noll, zip, nada att säga till om och så ska det förbli.

Sverige ska fortsätta vara ett demokratiskt, humant och inkluderande land där alla människor har samma värde och där vi alla kan känna oss trygga.

Justitie- och migrationsminister Morgan Johansson i Riksdagen igår:

"Genèvekonventionen är väldigt tydlig: Man får inte återsända människor till ett krigsområde eller områden där de riskerar förföljelse.

Medborgarskapet är viktigt, både som en symbol och praktiskt för oss. Därför är det oerhört viktigt när man beviljar ett medborgarskap att man gör en ordentlig prövning inför det så att man ser att den som beviljas ett medborgarskap också kan leva upp till de krav och förpliktelser som det innebär.

Det är inte aktuellt för oss att dra in medborgarskap till följd av brott som har begåtts. Det finns för det första inte möjlighet för oss att göra det om man inte har något annat medborgarskap. Vi får inte göra människor statslösa, även om jag faktiskt har sett i Sverigedemokraternas förslag att ni till och med vill göra det. Ni vill göra människor statslösa, vilket skulle innebära att vi skulle bryta mot en lång rad internationella konventioner.

Vi kommer inte att förtröttas i vårt arbete med att bekämpa terrorismen, men vi kommer inte att gå vägen att dra in medborgarskap. Om vi en gång har beviljat det är det detta som gäller.

Det är svårt att hitta någon regering som har ägnat mer tid åt dessa frågor än vad vi har gjort. Och vi har inte bara gjort det sedan vi tillträdde utan också under oppositionstiden.

Den minnesgode minns kanske situationen 2010 när vi hade en självmordsbombare på Drottninggatan. Då väckte jag själv frågeställningen om vi inte skulle kunna utöka möjligheten till övervakning och signalspaning och att ge Säpo de möjligheterna. Efter ett tag lyckades vi få en överenskommelse med den borgerliga regeringen om just detta. I dag tror jag att de allra flesta är ganska tacksamma för att vi har den typen av möjlighet att inhämta information för att bland annat kunna övervaka, spåra och därmed bekämpa terrorism."
Är det förföljelse om man skickas tillbaka för att stå till svars för sina handlingar?
Inte i mina ögon.
Att skicka tillbaka en politisk flykting, Det ska man naturligtvis inte göra, men om flyktingen bevisligen är medlem och varit aktiv i en terrororganisation så är det ok att han döms och att straffet verkställs där i det land där han begått brotten.

Nej, vi får inte se. Sverige ska inte bli en diktatur med deporteringar och dödsstraff. Sverigedemokraterna har noll, zip, nada att säga till om och så ska det förbli.

Sverige ska fortsätta vara ett demokratiskt, humant och inkluderande land där alla människor har samma värde och där vi alla kan känna oss trygga.
Var har jag skrivit att Sverige skall bli en diktatur?
Om folkviljan genom sina representanter beslutar att sparka ut dessa kräk så är det ju ett demokratiskt beslut eller hur.
Och hur vill du hindra folkets valda representanter att fatta beslut? Införa en diktatur med dig som diktator?

Hur ska man förebygga?
Hur ska man stoppa dem?

Idag sker rekrytering i vissa moskéer. Det är ingen hemlighet att kvinnor inte har samma värde och inte får vara i samma rum som männen. Ska vi acceptera det?
Vad har du att göra med hur andra efterlever sin religions heliga skrifter? Islam är inte en feministisk religion, o andra sidan är inte heller kristendomen det.

Jag har för mig att Sverige avskaffat dödsstraffet under krigstid, minns inte när. Som första land avskaffade Danmark dödsstraff under krigslagar cirkus 1912.

Hur ska man förebygga?
Hur ska man stoppa dem?

Att jobba förebyggande kan ske på många sätt, genom utbildning, att fånga upp människor i riskzonen tidigt och arbeta aktivt med dem i ett förändringsarbete. Att vi nu kan döma människor för att planera en resa är ju också förebyggande. Stoppa dem gör man väl enklast genom att gripa dem och ställa dem inför rätta.
Angående moskéerna så behövs det väl utbildning även där, och en bättre kontroll så att bidrag dras in om det förekommer sådant som går emot svensk lag. Precis som andra föreningar.

Är det förföljelse om man skickas tillbaka för att stå till svars för sina handlingar?
Inte i mina ögon.
Att skicka tillbaka en politisk flykting, Det ska man naturligtvis inte göra, men om flyktingen bevisligen är medlem och varit aktiv i en terrororganisation så är det ok att han döms och att straffet verkställs där i det land där han begått brotten.

Men hör kan han ju inte dömas till döden så då tänker du att han ska skickas tillbaka till ett syriskt fängelse? Jag vet inte hur fängelserna upprätthålls i Syrien idag men finns det inte en risk att han istället återansluter sig till terroristerna?

Men hör kan han ju inte dömas till döden så då tänker du att han ska skickas tillbaka till ett syriskt fängelse? Jag vet inte hur fängelserna upprätthålls i Syrien idag men finns det inte en risk att han istället återansluter sig till terroristerna?
Visst finns det en risk för det, men å andra sidan finns ju risken att han rekryterar fler om han får stanna så...ut med kräket!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar