Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hoppar in här och berättar om hur vi här (Tyskland) blivit så illa tvunga ändra vårt liv pga terrorister. Det är numera förbjudet på fotbollsmatcher och julmarknader att bära stora väskor och ryggsäckar. Så även om man vill fortsätta som vanlig så går det inte.

Dessutom (på tal om vad media rapporterar) berättas det här, även före Paris, om anslag utomlands. Så jag tror inte man ska se svensk media som något riktmärke om vad gemene man får veta om anslag även i Asien, Afrika osv. Tex så är det just nu ett terroranslag i Mali som vi direkt fick veta via TV.

Sen är det nu nästan bekräftat att det faktiskt fanns en bomb i Hannover. Det var ju lite hit och dit om det "bara" var ett tomt hot eller ett reellt. Enligt säkra källor säger media det fanns en men polisen och politiker vägrar bekräfta. Å andra sidan gick de ju ut på presskonferensen redan i tisdags att de inte vill eller kan säga sanningen om allt de vet för att det skulle skrämma medborgarna för mycket.

Om en Italienare eller svensk begår ett brott i Italien, flyr till Sverige och blir fasttagen där. Ska han dömas och avtjäna sitt straff i Sverige eller Italien?
Jag anser Italien. Samma sak bör gälla för brott begångna i Syrien..

Jo, fast det kräver ju att landet i fråga har en fungerande kriminalvård kan jag tycka. Det vill säga har möjlighet att låta dem avtjäna straffet där.

Vi fick även en ny mycket viktig lag förra sommaren, 2014; som SD protesterade vilt emot. Någon som ännu inte fattat vad de går för?

"Ny lag om brott mot mänskligheten (JuU10)
Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ny lag om straff för folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser. Beslutet innebär bland annat:

• Nya regler införs om straff för brott mot mänskligheten. Brottet omfattar till exempel dödande, sexuella övergrepp och tortyr när dessa gärningar är del i ett omfattande eller systematiskt angrepp riktat mot en civilbefolkning.
  • Det införs en ny bestämmelse om folkmord som bättre stämmer överens med FN:s folkmordskonvention.
  • Tydligare regler införs om krigsförbrytelser. Maxstraffet för krigsförbrytelser av normalgraden höjs också, från fyra till sex års fängelse.
  • En militär eller civil förman ska anses vara gärningsman om han eller hon inte gjort vad som varit möjligt för att hindra underlydande från att begå något av de här brotten.
  • Brotten folkmord, brott mot mänskligheten och grov krigsförbrytelse ska inte kunna bli preskriberade. Det ska också gälla försök till dessa brott. Att ett brott preskriberas betyder att ingen längre kan dömas för det.
  • Svensk domstol ska kunna döma i mål som gäller dessa brott oavsett vem som begått brotten och var detta har skett. Det kallas universell jurisdiktion."

Hoppar in här och berättar om hur vi här (Tyskland) blivit så illa tvunga ändra vårt liv pga terrorister. Det är numera förbjudet på fotbollsmatcher och julmarknader att bära stora väskor och ryggsäckar. Så även om man vill fortsätta som vanlig så går det inte.

Dessutom (på tal om vad media rapporterar) berättas det här, även före Paris, om anslag utomlands. Så jag tror inte man ska se svensk media som något riktmärke om vad gemene man får veta om anslag även i Asien, Afrika osv. Tex så är det just nu ett terroranslag i Mali som vi direkt fick veta via TV.

Sen är det nu nästan bekräftat att det faktiskt fanns en bomb i Hannover. Det var ju lite hit och dit om det "bara" var ett tomt hot eller ett reellt. Enligt säkra källor säger media det fanns en men polisen och politiker vägrar bekräfta. Å andra sidan gick de ju ut på presskonferensen redan i tisdags att de inte vill eller kan säga sanningen om allt de vet för att det skulle skrämma medborgarna för mycket.
Pratat med en god vän idag. De hade varit på öppningen av den lokala julmarknaden.
Det var ungefär som vanligt. Men samtidigt gäller skärpta regler på
Jo, fast det kräver ju att landet i fråga har en fungerande kriminalvård kan jag tycka. Det vill säga har möjlighet att låta dem avtjäna straffet där.
De har nog inte en svensk kriminalvård, utan förmer ett avtjänande av straff.
Men det skulle ju vara individens eget val eftersom han valt att åka dit till att börja med.

Vi fick även en ny mycket viktig lag förra sommaren, 2014; som SD protesterade vilt emot. Någon som ännu inte fattat vad de går för?

Riksdagen sa ja till regeringens förslag om en ny lag om straff för folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser. Beslutet innebär bland annat:

• Nya regler införs om straff för brott mot mänskligheten. Brottet omfattar till exempel dödande, sexuella övergrepp och tortyr när dessa gärningar är del i ett omfattande eller systematiskt angrepp riktat mot en civilbefolkning.
  • Det införs en ny bestämmelse om folkmord som bättre stämmer överens med FN:s folkmordskonvention.
  • Tydligare regler införs om krigsförbrytelser. Maxstraffet för krigsförbrytelser av normalgraden höjs också, från fyra till sex års fängelse.
  • En militär eller civil förman ska anses vara gärningsman om han eller hon inte gjort vad som varit möjligt för att hindra underlydande från att begå något av de här brotten.
  • Brotten folkmord, brott mot mänskligheten och grov krigsförbrytelse ska inte kunna bli preskriberade. Det ska också gälla försök till dessa brott. Att ett brott preskriberas betyder att ingen längre kan dömas för det.
  • Svensk domstol ska kunna döma i mål som gäller dessa brott oavsett vem som begått brotten och var detta har skett. Det kallas universell jurisdiktion."
Och vad blir straffet vid svåra förbrytelser. Vad hade exempelvis Adolf Eichmann fått för dom i en svensk domstol idag? 15 års fängelse?

De har nog inte en svensk kriminalvård, utan förmer ett avtjänande av straff.
Men det skulle ju vara individens eget val eftersom han valt att åka dit till att börja med.

Fast det jag menar är ju att det blir märkligt att Syrien ska ta hand om andra länders terrorister i sina fängelser, vet som sagt inte riktigt hur säkra fängelserna är. Jag tänker alltså i första hand inte på just terroristerna utan på att ge Syrien ännu mer att göra.

Fast det jag menar är ju att det blir märkligt att Syrien ska ta hand om andra länders terrorister i sina fängelser, vet som sagt inte riktigt hur säkra fängelserna är. Jag tänker alltså i första hand inte på just terroristerna utan på att ge Syrien ännu mer att göra.
Nu skulle ju inte Syrien ta hand om alla terrorister, endast de som varit verksamma i Syrien. Och min magkänsla säger mig att långa fängelsevistelser knappast skulle bli ngt problem..

De utvisades pga av de avtal de allierade (Ryssland, USA, GB) hade sins emellan.
Då nöjer man sig Med sittande regim i Syrien då...Om de blir avrättade, tja det skulle de ha tänkt på innan man anslöt sig till en mordisk organisation.

Ger man sig in i leken så får man leken tåla....

Du vill alltså inför dödsstraff men att nån annan ska verkställa.

Du vill alltså inför dödsstraff men att nån annan ska verkställa.
Vi, inte jag, bestämmer om den svenska lagstiftningen.
Och majoriteten är nog mot dödsstraff i Sverige.
Däremot så tror jag nästan att en majoritet vore för en utvisning oavsett vad som händer när han kommer fram.
För de flesta, liksom jag, lägger hellre pengarna på barn o åldringar än på en plats i ett svenskt fängelse för en sådan förövare.

Och ändå står Löfven och hävdar att ingen tidigare regering jobbat för detta. FRA-lagen är väl också ett sånt exempel, som han knappast kan ta åt sig äran för. Därmed tycker jag att det är fruktansvärt fult av honom att uttala sig på det sätt han gjorde.

Jag tycker det är jättebra att vi får till lagar som ökar säkerheten för alla, och kan göra att flyktingar kan komma hit och leva säkert. Sen är det av mindre intresse för mig vem som lägger fram förslagen. Men Löfvens tal upplevde jag mest som ett desperat försök att rädda sig själv, igen, eftersom det verkar vara alltfler som börjar tvivla på att han verkligen vet vad han sysslar med.

Jag räknar inte med att en politiker, eller statsminister, ska vara perfekt eller kunna hantera alla situationer på bästa möjliga sätt. De är också människor och jag tror de allra flesta gör sitt bästa och vill det bästa för folket i landet. Men det finns fall där personerna hamnat på helt fel plats och i mina ögon är Löfven ett sånt fall, vilket han i mina ögon bevisar gång på gång.

Vi, inte jag, bestämmer om den svenska lagstiftningen.
Och majoriteten är nog mot dödsstraff i Sverige.
Däremot så tror jag nästan att en majoritet vore för en utvisning oavsett vad som händer när han kommer fram.
För de flesta, liksom jag, lägger hellre pengarna på barn o åldringar än på en plats i ett svenskt fängelse för en sådan förövare.

Jag tänker såhär: när jag hörde om terrordåden i Paris och hotet mot Sverige var min första reaktion extrem rädsla och jag tänkte också tanken på att jag skulle vilja överlämna idioterna till nån som gärna har ihjäl dem. Jag tycker att det är en naturlig reaktion i rädslan, och en naturlig sak att tänka i den situationen. Min andra tanke däremot var att stanna upp och fundera på vad det sättet att hantera hotfulla människor skulle leda till i längden och vad det skulle öppna upp för. Och då inser jag ju att det inte är ett alternativ, för det är inte ett sådant samhälle jag vill ha.

Jag är emot dödsstraff och jag tror inte på ett samhälle som straffar människor på det sättet. Det betyder inte att de inte ska straffas för dina handlingar eller att de inte behöver ta ansvar för det de gör, det handlar om att upprätthålla en demokratisk rättstat och ett samhälle som jag vill leva i. Då känns det farligt att tumma på så grundläggande saker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass