Problemet är väl att det inte är några snälla svenska busungar det handlar om. Det handlar om en grupp människor som vill driva igenom sina mål till vilket pris som helst och då handlar det inte om att bli oense i en diskussion. Dessa individer går över lik, barns, kvinnors mäns lik utan att visa minsta hänsyn.Jag tänker såhär: när jag hörde om terrordåden i Paris och hotet mot Sverige var min första reaktion extrem rädsla och jag tänkte också tanken på att jag skulle vilja överlämna idioterna till nån som gärna har ihjäl dem. Jag tycker att det är en naturlig reaktion i rädslan, och en naturlig sak att tänka i den situationen. Min andra tanke däremot var att stanna upp och fundera på vad det sättet att hantera hotfulla människor skulle leda till i längden och vad det skulle öppna upp för. Och då inser jag ju att det inte är ett alternativ, för det är inte ett sådant samhälle jag vill ha.
Jag är emot dödsstraff och jag tror inte på ett samhälle som straffar människor på det sättet. Det betyder inte att de inte ska straffas för dina handlingar eller att de inte behöver ta ansvar för det de gör, det handlar om att upprätthålla en demokratisk rättstat och ett samhälle som jag vill leva i. Då känns det farligt att tumma på så grundläggande saker.
Man agerar inuti folkkroppen vilket gör att konventionella militära medel inte fungerar.
Tyvärr måste vi ta till exceptionella metoder för att stoppa exceptionella hot mot oss.
Att vi ska ha som mål att behålla vårt öppna demokratiska samhälle står väl klart.
Att återlämna dessa individer till det land där de begått sina brott ser jag som en acceptabel lösning oavsett om de där inte kommer att överleva så värst länge.
Senast ändrad: