Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Egen skit, förhoppningsvis in i fängelse och strängare straff.

Någon som är född i Sverige då? Jag väntar bara på att någon etnisk svensk ska få en knäpp och börja slåss för Daesh (kom ihåg Jackie Arklövs märkliga val). Vart ska vi utvisa denne då? Kanske göra en släktskapsutredning långt tillbaka och se om valloner eller finnar dominerar och utvisa till Finland/Belgien?!

Absurt.

Men det går ju inte att utvisa någon när det inte finns något annat land att skicka honom till? Ska vi bara ställa honom utanför gränsen och säga att han får ta vägen någon annanstans?
Har personen i fråga stridit mot svensk trupp eller allierad trupp så löser det sig väl.
Det finns säkert lokal milis i det landet där personen i fråga stridit som mer än gärna lägger vantarna på honom
Har han stridit med ex Isis så överlämna honom till den trupp som stridit mot Isis så är problemen för Sverige permanent över...

Det skulle terroristerna tänkt på tidigare. Söker man sig till ett annat land för att slippa krig och förföljelse så åker man väl inte tillbaka och krigar? Det är väl därför dom kommer...för att slippa allt det?

I teorin låter det ju bra att de har förbrukat sin chans och utvisa dem dit de kom ifrån.

Problemen uppkommer ju när man tänker ett varv till. Hur gör man exempelvis med någon som endast har svenskt medborgarskap? Vart ska man utvisa personen då? Månen? (Hade iofs också varit trevligt i teorin..)

Nu mår jag riktigt illa... lagändringar för att kunna ta ifrån någon sitt medborgarskap och att kunna bli utvisad till ett land med dödsstraff?!

Medeltiden ringde och ville ha tillbaka sin syn på människor och straff :meh:

Den MISSTÄNKTE terroristen de arresterade nu (han är faktiskt inte dömd och vi lever än så länge i en rättsstat) har inte sprängt något i Sverige. Varför? Jo, för att systemet fungerade och polisen tog honom.

Det är fortfarande inte terrorister i varje buske.
Men vänta ett tag nu, vem har sagt att vi ska utlämna vem som helst?
Vi utlämnade personal tillhörande SS till Ryssarna efter kriget så varför int utlämna personal som arbetat för Isis till exempelvis de Kurder som slåss mot dem?
I princip samma sak.....
Självklart ska beviskraven vara höga och det hela skötas enligt de rättsprinciper vi har.

Vart ska du utvisa svenska medborgare? Fårö?
1. med de lagändringar som jag föreslår så blir de ju av med svenskt medborgarskap.
2 Har de stridit för Isis lär det finnas både länder och organisationer som stridit mot Isis som mer än gärna tar emot dem. Så rent praktiskt vore det inget problem.

Det skulle terroristerna tänkt på tidigare. Söker man sig till ett annat land för att slippa krig och förföljelse så åker man väl inte tillbaka och krigar? Det är väl därför dom kommer...för att slippa allt det?

Det kvittar. Att de åker tillbaka (och många som åker "tillbaka" är födda i det land de lämnar) har många skäl, bla utanförskap.

Läs på om Nansenpass och varför vi inte kan göra folk statslösa. Att frånta någon deras medborgarskap är ett brott mot de mänskliga rättigheterna.

Menar du på fullaste allvar att vi ska släppa alla demokratiska och juridiska regler?!

Då kan vi verkligen snacka om att terroristerna vunnit!
Vem har sagt att vi ska släppa alla demokratiska och juridiska regler?
Det hela måste föregå av lagändringar som naturligtvis ska beslutas i laga ordning.
Vi har ju redan idag regler som medger att svenska medborgare kan lagföras i andra länder.
Så om killen slagits för Isis i Syrien så skickar man ner honom till antingen den Syriska regimen eller till den Kurdiska.
Sedan är det inte Sveriges problem längre...

Men vänta ett tag nu, vem har sagt att vi ska utlämna vem som helst?
Vi utlämnade personal tillhörande SS till Ryssarna efter kriget så varför int utlämna personal som arbetat för Isis till exempelvis de Kurder som slåss mot dem?
I princip samma sak.....
Självklart ska beviskraven vara höga och det hela skötas enligt de rättsprinciper vi har.

Att utlämna SS-personal till Ryssland var inte nödvändigtvis en bra idé. Nu har jag inte koll på vad som hände med dem men jag kan tänka mig att flera dömdes till döden, dvs enligt dagens lagar hade den utlämningen inte kunnat ske.

Det finns ingen stat som heter Kurdistan, det är ett geografiskt område.

Det kvittar. Att de åker tillbaka (och många som åker "tillbaka" är födda i det land de lämnar) har många skäl, bla utanförskap.

Läs på om Nansenpass och varför vi inte kan göra folk statslösa. Att frånta någon deras medborgarskap är ett brott mot de mänskliga rättigheterna.
Du behöver inte frånta medborgarskapet.
Utvisa honom tillbaka till Syrien, dra sedan in passet och belägg killen med inreseförbud.

Att utlämna SS-personal till Ryssland var inte nödvändigtvis en bra idé. Nu har jag inte koll på vad som hände med dem men jag kan tänka mig att flera dömdes till döden, dvs enligt dagens lagar hade den utlämningen inte kunnat ske.

Det finns ingen stat som heter Kurdistan, det är ett geografiskt område.
De utvisades pga av de avtal de allierade (Ryssland, USA, GB) hade sins emellan.
Då nöjer man sig Med sittande regim i Syrien då...Om de blir avrättade, tja det skulle de ha tänkt på innan man anslöt sig till en mordisk organisation.

Ger man sig in i leken så får man leken tåla....

Vem har sagt att vi ska släppa alla demokratiska och juridiska regler?
Det hela måste föregå av lagändringar som naturligtvis ska beslutas i laga ordning.
Vi har ju redan idag regler som medger att svenska medborgare kan lagföras i andra länder.
Så om killen slagits för Isis i Syrien så skickar man ner honom till antingen den Syriska regimen eller till den Kurdiska.
Sedan är det inte Sveriges problem längre...

Fy fan rent ut sagt.

Vi kan inte ändra Sveriges lagar så de bryter mot de mänskliga rättigheterna (om vi ska se det strikt juridiskt för moraliskt är det så vidrigt att jag vill inte ens tänka det). Svenska medborgare kan utlämnas till andra länder om man kan anta att de får en rättvis rättegång och påföljden inte blir döden.

Kurdistan är fortfarande inte en stat.

I teorin låter det ju bra att de har förbrukat sin chans och utvisa dem dit de kom ifrån.

Problemen uppkommer ju när man tänker ett varv till. Hur gör man exempelvis med någon som endast har svenskt medborgarskap? Vart ska man utvisa personen då? Månen? (Hade iofs också varit trevligt i teorin..)

Livstidsfängelse + att de får arbeta vad hon/han har/kommer kosta samhället?

.

Fast nu gör ju du precis som Wallström. Du gör förövarna till offer. Man har faktiskt ett personligt ansvar också och dess människor gör ett aktivt val.

Dock är det ju problematiskt att ta bort ett medborgarskap, det håller jag med om. För de som inte är födda här kanske man bör vara mindre frikostig med att öht dela ut medborgarskap för från början. För de andra så går de ju inte att utvisa men ett åtal för landsförräderi som ger livstids fängelse?

Jag håller ju förvisso med LBB om att lämnar man över dessa till t ex Peshmerga så lär man ju aldrig mer behöva se/höra talas om personen igen :cool: och rent personligt tycker jag att det vore ju en god idé att göra så men jag förstår ju att ett rättssamhälle inte kan sänka sig till Daesh nivå.

Fast nu gör ju du precis som Wallström. Du gör förövarna till offer. Man har faktiskt ett personligt ansvar också och dess människor gör ett aktivt val.

Dock är det ju problematiskt att ta bort ett medborgarskap, det håller jag med om. För de som inte är födda här kanske man bör vara mindre frikostig med att öht dela ut medborgarskap för från början. För de andra så går de ju inte att utvisa men ett åtal för landsförräderi som ger livstids fängelse?

Jag håller ju förvisso med LBB om att lämnar man över dessa till t ex Peshmerga så lär man ju aldrig mer behöva se/höra talas om personen igen :cool: och rent personligt tycker jag att det vore ju en god idé att göra så men jag förstår ju att ett rättssamhälle inte kan sänka sig till Daesh nivå.

Ja, jag anser att de som känner ett så starkt utanförskap i Sverige att de åker till Mellanöstern och tränar sig till terrorister är offer. Anser jag att ska lagföras (enligt lagar som följer de mänskliga rättigheterna) och ta ansvar för sina handlingar? Ja. Det ena utesluter inte det andra.

Att "lämna någon till peshmerga så den försvinner" tänker jag inte ens bemöta.

Det där med att skipa rättvisa skulle vara förenligt med hämnd tror jag inte är något vi vill gå tillbaka till. Öga för öga, tand för tand är lite väl bibliskt och... gräsligt.

Fy fan rent ut sagt.

Vi kan inte ändra Sveriges lagar så de bryter mot de mänskliga rättigheterna (om vi ska se det strikt juridiskt för moraliskt är det så vidrigt att jag vill inte ens tänka det). Svenska medborgare kan utlämnas till andra länder om man kan anta att de får en rättvis rättegång och påföljden inte blir döden.

Kurdistan är fortfarande inte en stat.
Så hur vill du behandla en kille som exempelvis varit med om att bränna människor levande, skurit halsen av andra, våldtagit och torterat?
Ska han tas hand av ett traumateam och sedan exempelvis sättas att jobba med barn i ngt dagis som en rehabiliterande åtgärd?
Ledsen, jag anser att vi alla har fria val...och att vi får ta ansvar för dessa val.
Väljer någon att slåss för en organisation som pissar på de mänskliga rättigheterna, då ska man inte gnällande kräva att bli behandlad enligt dessa,

Att ha ett sådant kräk i dn svenska kriminalvården kostar lika mycket som att ta hand om 2 ensamkommande flyktingbarn.
För min del är valet enkelt, sparka ut kräket och lägg resurserna på ungarna istället

Så hur vill du behandla en kille som exempelvis varit med om att bränna människor levande, skurit halsen av andra, våldtagit och torterat?
Ska han tas hand av ett traumateam och sedan exempelvis sättas att jobba med barn i ngt dagis som en rehabiliterande åtgärd?
Ledsen, jag anser att vi alla har fria val...och att vi får ta ansvar för dessa val.
Väljer någon att slåss för en organisation som pissar på de mänskliga rättigheterna, då ska man inte gnällande kräva att bli behandlad enligt dessa,

Att ha ett sådant kräk i dn svenska kriminalvården kostar lika mycket som att ta hand om 2 ensamkommande flyktingbarn.
För min del är valet enkelt, sparka ut kräket och lägg resurserna på ungarna istället

Tänk så tunn fernissan av civilisation är hos en del och hur snabbt den försvinner.

Ja, jag anser att de som känner ett så starkt utanförskap i Sverige att de åker till Mellanöstern och tränar sig till terrorister är offer. Anser jag att ska lagföras (enligt lagar som följer de mänskliga rättigheterna) och ta ansvar för sina handlingar? Ja. Det ena utesluter inte det andra.

Att "lämna någon till peshmerga så den försvinner" tänker jag inte ens bemöta.

Det där med att skipa rättvisa skulle vara förenligt med hämnd tror jag inte är något vi vill gå tillbaka till. Öga för öga, tand för tand är lite väl bibliskt och... gräsligt.
En liten undran, var i UN;s lag om d mänskliga rättigheterna förbjuds dödsstraff som påföljd vid en rättvis rättegång?
Om man i Sverige finner att killen begått ett å allvarligt brott att det renderar dödsstraff eller utvisning så.....
Naturligtvis måste en lagändring till. och en ändring i EU-lagen
Men det torde inte vara en omöjlighet om terrorangreppen fortsätter..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar