Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skapar rädsla genom ditt extrema beteende när du ska "väcka upp " folk. När det brinner offentliga byggnader i Sverige skapar det rädsla. Det är inte bra någondera och inte ansvarsfullt.
Jag vet inte det. har väl knappast "målat Faan på väggen"
Jag informerar bara över de praktiska och ekonomiska orimligheterna som blir följden av vår gränslösa välvillighet.
Det kan knappast vara extremt, Det är ju bara att lyssna på de myndigheter som är inblandade och vad de säger: Personal och resurser är vid vägs ände!!!

Terrorismen är en helt annan historia.

Men jag förstår du blir rädd när du inser vidden av den ekonomiska belastningen vi står inför....

Källa på det?
läs nr 363.

Det handlar inte om "dom" Det handlar om människor.
Dels människor som kommer och dels människor som ska dela med sig till dem som kommer.
Ser man bara till den ena gruppens behov (dem som kommer) så bränner man till slut den andra gruppens vilja att dela med sig.
Så funkar det på individuell basis, så funkar det även på nationell basis.

Gäster och färsk fisk har ju det gemensamt, den första dan är det väldigt trevligt, den andra dan går det väl men om man inte hittar lösningar inför den tredje dagen uppstår vissa problem.....

Men...
Efter 6 till 8 år så är fortfarande straxt under 30% öppet arbetslösa
Hur många som till detta befinner sig i åtgärder förtäljer inte historien.

Så min läxa till dig blir väl att du kommenterar detta....sakligt och med fakta
Ja, då kan ju du mer korrekta siffror - kom då inte dragandes med felaktiga påståenden, som att invandrare måste arbeta i 40 år och är en belastning för att de inte hinner arbeta så länge.

"Break even" för gruppen ligger på ca 71 % sysselsättningsgrad i form av arbete. Vi blir bättre för varje år på att närma oss detta. Än är vi inte framme vi målet (för dina 70 % inkluderar andra åtgärder än arbete) - men det blir bättre.

Jag förespråkar i nuläget minskad invandring för systemet klarar inte såhär mycket. Det gör de flesta idag. Men, vi klarar mer än vi tror. :) Världen är tyvärr i en krissituation, och _orsaken_ måste bekämpas. Det är mycket viktigare än att diskutera folket som flyr som om de vore svarte petter.

För övrigt, det bästa en enskild person kan göra i nuläget är att hjälpa till med integrationen på valfritt sätt. Politikerna bestämmer över vårt huvud i nuläget. Alla borde ta sig en rejäl funderare på vad de själva kan göra, speciellt de som oroar sig mest över landets ekonomi.
Själv försöker jag stötta syriska flyktingar inom mitt yrkesskrå för att hjälpa dem till arbete. Det är en väldigt kostnadseffektiv åtgärd.

Ja, då kan ju du mer korrekta siffror - kom då inte dragandes med felaktiga påståenden, som att invandrare måste arbeta i 40 år och är en belastning för att de inte hinner arbeta så länge.

"Break even" för gruppen ligger på ca 71 % sysselsättningsgrad i form av arbete. Vi blir bättre för varje år på att närma oss detta. Än är vi inte framme vi målet (för dina 70 % inkluderar andra åtgärder än arbete) - men det blir bättre.

Jag förespråkar i nuläget minskad invandring för systemet klarar inte såhär mycket. Det gör de flesta idag. Men, vi klarar mer än vi tror. :) Världen är tyvärr i en krissituation, och _orsaken_ måste bekämpas. Det är mycket viktigare än att diskutera folket som flyr som om de vore svarte petter.

För övrigt, det bästa en enskild person kan göra i nuläget är att hjälpa till med integrationen på valfritt sätt. Politikerna bestämmer över vårt huvud i nuläget. Alla borde ta sig en rejäl funderare på vad de själva kan göra, speciellt de som oroar sig mest över landets ekonomi.
Själv försöker jag stötta syriska flyktingar inom mitt yrkesskrå för att hjälpa dem till arbete. Det är en väldigt kostnadseffektiv åtgärd.

Det finns många saker i närområdet man kan hjälpa till. Delta i språkcaféer, föreläsningar från våra nyanlända, vara kontaktperson, arrangera sociala aktiviteter, överhuvudtaget konversera och söka kontakt med våra nya medmänniskor, ta debatten med rasismen när den visar sitt fula tryne. Och så vidare. Det finns ett flertal organisationer som anordnar olika ingångar till dessa. Även universiteten och många kommuner har en aktiv verksamhet som kräver fler engagerade.

Förr var du tvungen att bo i Sverige, ha svenskt personnummer i 40 för att få full garantipension.
Men det regeln ändrade man ju på för att kostnaderna inte skulle belasta kommunernas socialkonton. Är du utomeuropé så erhåller du väl full garantipension så fort du uppnår rätt ålder oberoende hur länge du bott/betalat in till systemet. För EU-medborgare gäller fortfarande den gamla regeln. Särbehandling så det skriker om det!!
Det "Break even" du talar om är väl hela gruppen oberoende av individ eller hur länge de varit där. Dvs att gruppen som grupp visar upp svarta siffror just det året.

Men vad krävs av en individ för att han/hon ska kunna få en pension att leva på.
För att ha en någorlunda pension så bör man väl ha 2,4 miljoner på pensionskontot.
Det är möjligt att plocka undan från en lägre lön om man arbetar i 40 år och 2-3000 dras från lönen per månad + ränta på ränta.

Går du ner på 20 år blir månadsavdraget kanske 5-7000 per månad för att landa på 16 till 18000 om man bara arbetar 10 år.

OBS nu höftar jag bara siffror men principen är ju klar.

Det är redan idag många svenskar som med fasa läser i det röda brevet efter en lång utbildning, lång arbetslöshet och så har man de sista 10 åren ett bra betalt jobb där man tjänar 35 000 per månad.
Man ser att man inte får ut mer än kanske 6-7000 efter skatt.....

Jag har läst inlägg 363 men det är ju dina åsikter och inte mina. Var läser du in att jag ser dem som ett problem och inte en tillgång? Fakta och inte fiktion för att citera...
Du säger att jag ser "dom" som ett problem, det är din åsikt.
Jag svarade med samma orimlighet, att du ser "dom" som ett problem med förhoppning att du skulle inse.
Tydligen funkade det inte.
Det är inte "dom" som är problemet. Det är mängden som knäcker logistiken, ekonomin och omöjliggör integrationen.

Menar du att någon i Turkiet officiellt skulle heja på IS efter vad som hände i Ankara i oktober?
Det råder nu inga tvivel att nästan allt materiel till IS kommit in via Turkiet. Vilka köpte oljan?
Kriget började kort efter att Syrien sa nej till att låta pipelinen från Qatar gå via deras territorium.
Syrien är ett strategiskt viktigt land i regionen. Ryssland har en av totalt två utländska baser i landet.
Vilka är det som ständigt går in i länder för att störta ledarna som inte passar? Utan rättegång och utan krigsförklaring.
Det finns nu även film bevis på när al-nusra skjuter in sarinbehållare på torg marknader i Syrien.

Läs historia! Se vad som händer idag.
1400 brittiska flickor har sålts som sexslavar mellan pakistanska män i UK.

http://www.veteranstoday.com/2015/0...-threatens-war-over-erdogans-support-of-isis/

Edit Det var inte två norrmän som IS dödade igår utan en norsk och en kines.
Därav att Kina idag deklarerar att man nu går med i Rysslands och Frankrikes hämndaktion

Senast ändrad:
Det råder nu inga tvivel att nästan allt materiel till IS kommit in via Turkiet. Vilka köpte oljan?
Kriget började kort efter att Syrien sa nej till att låta pipelinen från Qatar gå via deras territorium.
Syrien är ett strategiskt viktigt land i regionen. Ryssland har en av totalt två utländska baser i landet.
Vilka är det som ständigt går in i länder för att störta ledarna som inte passar? Utan rättegång och utan krigsförklaring.
Det finns nu även film bevis på när al-nusra skjuter in sarinbehållare på torg marknader i Syrien.

http://www.veteranstoday.com/2015/0...-threatens-war-over-erdogans-support-of-isis/

Därav att Kina idag deklarerar att man nu går med i Rysslands och Frankrikes hämndaktion

Jag förstår verkligen inte vad du vill ha sagt med detta? Vad argumenterar du om?

Turkiet har definitivt haft ett problematiskt förhållande till IS dels eftersom man vill att Assad ska störtas, dels eftersom man genom att förhålla sig passiva kunnat låta den i huvudsak kurdiska befolkningen vid gränsen till Syrien ta smällen. Nu, när YPG/YPJ, Peshmerga och andra kurdiska grupper framgångsrikt strider mot IS blir det mer problematiskt, inte minst när Turkiet försöker få det till att PKK och IS skulle ha något slags samröre. När IS dessutom utfört flertalet terrordåd i Turkiet är det inte konstigt att landet äntligen tar sitt ansvar.

http://www.theguardian.com/world/2015/aug/29/turkey-air-strikes-anti-isis-us-coalition

Att Putin och Erdogan inte drar jämt har mer djupgående skäl än att Putin är en hyvens kille som ogillar terrorism.

http://www.huffingtonpost.com/behlal-azkan/turkey-russia-syria_b_8265848.html

(Och Veterans Today är inte en källa jag skulle använda mig av.)

Turkiet har definitivt haft ett problematiskt förhållande till IS dels eftersom man vill att Assad ska störtas, dels eftersom man genom att förhålla sig passiva kunnat låta den i huvudsak kurdiska befolkningen vid gränsen till Syrien ta smällen. Nu, när YPG/YPJ, Peshmerga och andra kurdiska grupper framgångsrikt strider mot IS blir det mer problematiskt, inte minst när Turkiet försöker få det till att PKK och IS skulle ha något slags samröre. När IS dessutom utfört flertalet terrordåd i Turkiet är det inte konstigt att landet äntligen tar sitt ansvar.

http://www.theguardian.com/world/2015/aug/29/turkey-air-strikes-anti-isis-us-coalition

Att Putin och Erdogan inte drar jämt har mer djupgående skäl än att Putin är en hyvens kille som ogillar terrorism.

http://www.huffingtonpost.com/behlal-azkan/turkey-russia-syria_b_8265848.html

(Och Veterans Today är inte en källa jag skulle använda mig av.)
Rysslands och Turkiets förhållande har väl varit komplicerat i århundraden.
Den ortodoxa Ryska kyrkan ser i den Turkiska staten ett muslimskt hot.
Den ryska staten ser de folkgrupper som finns i de fd ryska satellitstaterna + inne i nuvarande Ryssland som ett potentiellt hot
Det är en kruttunna som bara behöver en gnista...

Vi närmar oss faktiskt inte utan vi står i bästa fall still. Den vanliga missuppfattningen är att förvärvsintensitet blandas ihop med sysselsättningsgrad. Eftersom utrikes födda i allt större usträckning sätts in i arbetsmarknadspolitiska program o.s.v så har sysselsättningsgraden hos gruppen ökat men andelen med förvärvsarbete (måttet som Jan Ekberg använde för att räkna ut en "break even" på 72%) står stilla på runt 57%.

Vi närmar oss faktiskt inte utan vi står i bästa fall still. Den vanliga missuppfattningen är att förvärvsintensitet blandas ihop med sysselsättningsgrad. Eftersom utrikes födda i allt större usträckning sätts in i arbetsmarknadspolitiska program o.s.v så har sysselsättningsgraden hos gruppen ökat men andelen med förvärvsarbete (måttet som Jan Ekberg använde för att räkna ut en "break even" på 72%) står still på runt 57%. Förvärvsinkomster för utomeuropeiska invandrare i relation till inrikes födda ger samma bild:
1990 51%
2000 48%
2006 49%
2013 51%
Då tar det alltså nästan 80 år innan den genomsnittlige invandraren har 2,5 miljoner på sitt pensionskonto då?
Undrar vad Lickety säger om det? ;)

Då tar det alltså nästan 80 år innan den genomsnittlige invandraren har 2,5 miljoner på sitt pensionskonto då?
Undrar vad Lickety säger om det? ;)

Pensioner vågar jag inte svara på. Men generellt så har integrationen i princip stått still. Några småsaker tyder på att den gått lite bättre, några andra småsaker tyder på att den gått lite sämre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar