Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker det finns en viktigare fråga, vad gör jag inte? Jag kräks inte över dom som känner med och engagerar sig i utsatta människors situationen, som visa solidaritet och sänker till utsatta människor - oavsett vad dom grundar sin omtanke, engagemang, solidaritet och givmildhet på. Jag säger inte åt någon som ger vinterskor till en EU-migrant, att det faktiskt finns svenska uteliggare också som fryser om fötterna. Jag fnyser inte över gåvorna som ges till flyktingar som lyckats ta sig till Sverige, med att dom som faktiskt behöver gåvorna mest är dom som ännu inte tagit sig hit.

Men EU-migranterna får ju mat och kläder utifrån att dom är EU-migranter. Dessa har ju valt att engagera sig i just EU-migranter och valt att inte engagera sig i alla som lever utan en fast svensk adress i Sverige, för att just EU-migranternas situation av en eller flera anledningar antagligen träffar dessa personer extra i hjärtat. Vill man förfula deras engagemang kan man säga att dom... "värderar människors liv olika beroende på varifrån människan kommer".

Nej. Att kräkas över folk som visar solidaritet till Frankrike utan att visa samma solidaritet till Libanon vilar på samma skeva syn som när fler började engagera sig i EU-migranters situation utan att ägna svenska hemlösa lika mycket solidaritet.

Svaret då och svaret nu är fortfarande "ställ inte utsatta mot varandra".

Förstår du verkligen inte vad jag skriver? Det börjar bli tröttsamt att du tycks vilja förvränga det.

Det handlade inte om något handgripligt engagemang. Det handlade om hur människor förfasar sig och vill visa sin medkänsla via fb, men denna medkänsla har aldrig funnits vid något terrordåd utanför Europa. Att människor väljer att engagera sig i olika saker är förstås helt okej, men jag tycker det är skrämmande att i vissa länder/områden kan det ske nästan vad som helst utan att folk reagerar (tänk t.ex. på hur långt Ebolautbrottet gick innan omvärlden reagerade). Det är inte en slump att så många reagerar över ett dåd i Frankrike men aldrig skriver någonting om dåd i Afrika eller Mellanöstern. Jag har redan förklarat att jag inte kräks över folk som visar solidaritet med Frankrike utan på skillnaden i reaktion och avsaknad av reaktion på sådant som sker utanför Europa.

För IS behöver man ännu inte vara rädd alls om man bor i Europa. Risken att råka ut för deras härjningar är infinitesimal, än så länge. Risken att de påverkar vårt sätt att leva och vår demokrati är också väldigt avlägsen, än så länge. Men de har en vidrig människosyn som varje dag dödar och skadar människor i Mellanöstern.

Det är inget som talar för att det här kommer att ändra sig på kort sikt, men visst kan ett växande IS bli ett växande hot även för Europa på sikt.

I tråden försöker jag rationellt analysera hotbilderna, och det handlar inte alls om att förvägra någon att känna rädsla.

Hur kan du vara så säker?

Förra våren ställdes karnevalen i Braunschweig (inte långt från här) in pga ett terrorhot från IS. Tro mig man ställer inte in denna karneval om inte hotet är väldigt reellt.

I mars i år "belägrades" min stad av specialpolis pga ett terrorhot från IS om att det skulle smälla. Man konkretiserade dock inte vad men den helgen gick ett par större idrottsevenemang av stapeln här.
Nu small det inte i något av fallen. Om det inte gjorde det pga att polisen gjorde sig synlig och att man ställde inte eller om det bara var en test för att kolla hur samhället skulle reagera eller vad vet inte jag.

Vi kan ju verkligen tacka den funktionär som inte släppte in de tre självmordsbombarna som smällde av sina bomber utanför fotbollsstadion. Minst en av dom hade en giltig biljett. Där inne fanns 80 000 människor. Hade de lyckats ta sig in hade vi haft mer än lite över hundra dödsoffer.

Stan jag bor i räknas som islamisternas högborg med 360 kända anhängare.

Man har idag gripit en person i Bayern för inblandning i terrordåden i Paris och 9 st i Belgien.

Jag tycker då att man även i Europa kan vara rädd för IS och att alla ska sluta stoppa huvudet i sanden och inse att IS är här och bara väntar på att gå loss här med. Det är naivt att tro nått annat.

Ja, jag läste så sent som i torsdags (eller möjligtvis onsdags) om hur ISIS distrubition av olja fungerade, och varför den var så svår att stoppa.
Det är betydligt enklare att ta bort ISIS från källorna, än att stoppa massvis med fristående tankbilsförare som levererar rabatterad olja till höger och vänster i regionen.

Fann en enkel och förklarande bild - med tillägget att (för en månad sedan) tjänade fortfarande IS USD1.500.000 om dagen på detta sätt:
CRWW34CVEAAEThW.png

For att det ar Saudi Arabien som finansierar dem.
Det ar bara att googla wahhabism + saudi arabia
Trevlig lasning

Kan det vara så att det är denna åtta år gamla krönika av Jan Guillou, som börjat återcirkulera på FB, som är din källa?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/janguillou/article11511163.ab

Guillou är helt utdaterad, eftersom han inte var Saida nog att förutspå den Islamiska Staten.

Jag tycker då att man även i Europa kan vara rädd för IS och att alla ska sluta stoppa huvudet i sanden och inse att IS är här och bara väntar på att gå loss här med. Det är naivt att tro nått annat.

Jag tycker man ska ta till sig av verkligheten och de fakta som föreligger. Terror går ut på att vi ska bli rädda, varför inte möta det med rationalitet och kunskap om hur stora riskerna egentligen är? Hur mycket annat är det som du borde vara mer rädd för? Jo, hundratals dödsorsaker som du kan göra något åt är mer sannolika än död i ett våldsdåd av islamister. Om du inte bor i Mellanöstern då, där IS är ett reellt hot att beakta redan idag.

Som sagt, jag förstår rädslan för någon som man vet är IS-sympatisör likväl om man vet att någon sympatiserar med högerextrema.
Men jag förstår inte rädslan för syrier i allmänhet eller i andra fallet, svenskar i allmänhet. Den är kontraproduktiv för både individ och samhälle.

http://www.svd.se/muslimer-varst-drabbade-av-terrorattacker

Hur kan du vara så säker?

Förra våren ställdes karnevalen i Braunschweig (inte långt från här) in pga ett terrorhot från IS. Tro mig man ställer inte in denna karneval om inte hotet är väldigt reellt.

I mars i år "belägrades" min stad av specialpolis pga ett terrorhot från IS om att det skulle smälla. Man konkretiserade dock inte vad men den helgen gick ett par större idrottsevenemang av stapeln här.
Nu small det inte i något av fallen. Om det inte gjorde det pga att polisen gjorde sig synlig och att man ställde inte eller om det bara var en test för att kolla hur samhället skulle reagera eller vad vet inte jag.

Vi kan ju verkligen tacka den funktionär som inte släppte in de tre självmordsbombarna som smällde av sina bomber utanför fotbollsstadion. Minst en av dom hade en giltig biljett. Där inne fanns 80 000 människor. Hade de lyckats ta sig in hade vi haft mer än lite över hundra dödsoffer.

Stan jag bor i räknas som islamisternas högborg med 360 kända anhängare.

Man har idag gripit en person i Bayern för inblandning i terrordåden i Paris och 9 st i Belgien.

Talade just med en ledande expert på området. Vare sig det du upplevt eller Paris är förmodligen inte IS.

Radikala Jihadister, ja. IS-sympatisörer, ja.

Men hade det varit IS hade vi sett fanorna, terroristerna hade burit tydliga IS-markeringar.Så mycket som möjligt hade filmats och lagts ut på sociala medier.

Senast ändrad:
Orkar inte citera något specifikt inlägg.

Jag är inte ett dugg rädd för någon random syrier eller någon som ser ut att vara av arabiskt/afrikanskt ursprung. Jag orkar bara inte för då skulle jag vara orolig varje gång jag är till tex Falun eller Borlänge (inte så mycket av dem här i byhåla även om de förlagt några stackars flyktingar här som mest ser förvirrade ut, helt förståeligt).

Jag är heller inte rädd för de högerextrema för jag tror (trots min generellt cyniska inställning) på det goda hos folk. Majoriteten av etniska svenskar är faktiskt bra människor liksom de flesta flyktingar som kommer hit. Som jag alltid säger, ingen har ensamrätt på att vara en idiot men det gäller även det motsatta.

MEN jag tycker heller inte att vi ska vara naiva och tro att IS inte försöker komma med i flyktingströmmen hit även om i dagens läge största problemet med IS är de som faktiskt har ett europeiskt medborgarskap. Varför i helvete skulle de (just nu) bry sig i att gömma sig bland flyktingar när de obehindrat reser på sitt europeiska pass?!

Läget i världen suger just nu. Jag vägrar (som tidigare) ge upp hopp eller bli rädd. Europa (med Frankrike som en stor faktor) har överlevt två världskrig. Vi är inte perfekta men vi har klarat det. Europa har klarat av att genomleva terror och överkomma den förut: IRA, ETA, RAF osv.

Vi klarar det här också.

#jesuisparis

#notafraid

Talade just med en ledande expert på området. Vare sig det du upplevt eller Paris är förmodligen inte IS.

Radikala Jihadister, ja. IS-sympatisörer, ja.

Men hade det varit IS hade vi sett fanorna, terroristerna hade burit tydliga IS-markeringar.Så mycket som möjligt hade filmats och lagts ut på sociala medier.
Så resonerar man när man väger fakta på en guldvåg. Du kan ju, bravo!

MEN jag tycker heller inte att vi ska vara naiva och tro att IS inte försöker komma med i flyktingströmmen hit även om i dagens läge största problemet med IS är de som faktiskt har ett europeiskt medborgarskap. Varför i helvete skulle de (just nu) bry sig i att gömma sig bland flyktingar när de obehindrat reser på sitt europeiska pass?!
Håller med dig i princip allt, men ger dig detta svar:
För att det är inte bara de med europeiska pass som reser till Europa just nu.
De utan pass flyter med flyktingströmmen. De med behöver inte, om de inte lyckas registrerats som terrorist, dvs inte lyckats strida under radarn.

Senast ändrad:
Håller med dig i princip allt, men ger dig detta svar:
För att det är inte bara de med europeiska pass som återvänder hem just nu.

Nej, håller jag absolut med om men jag tror fortfarande att i nuläget är det största problemet de som redan befinner sig i Europa och är medborgare i ett europeiskt land. Inom en snar framtid kan det ändras snabbt.

Att börja kolla pass/ID på de som kommer hit är inte en orimlig åtgärd. Vi fick ju bla några av Saddams garde hit efter Irakkriget och en jag vet var det är tillbaka där nu :meh:

Såg nu att Migrationsverket överväger att inte godta syriska pass pga handeln med dem, enligt SVT. Då är frågan, har IS "bara" tjänat pengar på att sälja dem eller har de skickat hit terrorister?

Jag är kluven till det hela. Givetvis vill vi inte ha hit terrorister men det skulle också stoppa legitima flyktingar som i desperation betalat IS för pass.

Såg nu att Migrationsverket överväger att inte godta syriska pass pga handeln med dem, enligt SVT. Då är frågan, har IS "bara" tjänat pengar på att sälja dem eller har de skickat hit terrorister?
Lugn bara lugn. Terrorister kommer även i fortsättningen ha fri lejd in i det godtrogna, naiva landet i norr eftersom så många oskyldiga skulle drabbas om man helt plötsligt inte skulle acceptera deras, i vissa fall, falska pass...

Det skulle i och för sig strida mot svensk och internationell rätt och Sverige skulle upprepade gånger blivt fällda i internationella domstolar om det du skriver skulle ha någon bärighet i den verkliga världen utanför SD-s hatsidor.
Tja, SÄPO har väl uppskattat att minst 300 svenska medborgare har åkt till IS för att strida? Om inte precis alla är födda i Sverige så skulle man ju kunna anta att dessa har kommit hit från länder som Irak, Syrien, Afghanistan mfl. Alltså borde Sverige ha givit dessa personer PUT såvida att inte alla har kommit hit som goda människor men senare radikaliserats i Sverige? Alltså har Sverige välkomnat en hel del terrorister genom åren.

Det är ju inte så att det står "Mr Terror" i passen de har, i den mån de ens har pass...

Det skulle i och för sig strida mot svensk och internationell rätt och Sverige skulle upprepade gånger blivt fällda i internationella domstolar om det du skriver skulle ha någon bärighet i den verkliga världen utanför SD-s hatsidor.
Men om Sverige nu vidtar mått o steg som svar på att i praktiken se Syriska passen inte längre har ngn trovärdighet lär de knappast bli fällda för det.
Samma sak skulle ju gälla om banditer finge tag i ex Schweiziska tryckplåtar o papper så man kunde tillverka schweizerfranc . Då skulle, efter upptäckten , ingen längre växla in den valutan. DVS lita på den

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar