Jag tycker det finns en viktigare fråga, vad gör jag inte? Jag kräks inte över dom som känner med och engagerar sig i utsatta människors situationen, som visa solidaritet och sänker till utsatta människor - oavsett vad dom grundar sin omtanke, engagemang, solidaritet och givmildhet på. Jag säger inte åt någon som ger vinterskor till en EU-migrant, att det faktiskt finns svenska uteliggare också som fryser om fötterna. Jag fnyser inte över gåvorna som ges till flyktingar som lyckats ta sig till Sverige, med att dom som faktiskt behöver gåvorna mest är dom som ännu inte tagit sig hit.
Men EU-migranterna får ju mat och kläder utifrån att dom är EU-migranter. Dessa har ju valt att engagera sig i just EU-migranter och valt att inte engagera sig i alla som lever utan en fast svensk adress i Sverige, för att just EU-migranternas situation av en eller flera anledningar antagligen träffar dessa personer extra i hjärtat. Vill man förfula deras engagemang kan man säga att dom... "värderar människors liv olika beroende på varifrån människan kommer".
Nej. Att kräkas över folk som visar solidaritet till Frankrike utan att visa samma solidaritet till Libanon vilar på samma skeva syn som när fler började engagera sig i EU-migranters situation utan att ägna svenska hemlösa lika mycket solidaritet.
Svaret då och svaret nu är fortfarande "ställ inte utsatta mot varandra".
Förstår du verkligen inte vad jag skriver? Det börjar bli tröttsamt att du tycks vilja förvränga det.
Det handlade inte om något handgripligt engagemang. Det handlade om hur människor förfasar sig och vill visa sin medkänsla via fb, men denna medkänsla har aldrig funnits vid något terrordåd utanför Europa. Att människor väljer att engagera sig i olika saker är förstås helt okej, men jag tycker det är skrämmande att i vissa länder/områden kan det ske nästan vad som helst utan att folk reagerar (tänk t.ex. på hur långt Ebolautbrottet gick innan omvärlden reagerade). Det är inte en slump att så många reagerar över ett dåd i Frankrike men aldrig skriver någonting om dåd i Afrika eller Mellanöstern. Jag har redan förklarat att jag inte kräks över folk som visar solidaritet med Frankrike utan på skillnaden i reaktion och avsaknad av reaktion på sådant som sker utanför Europa.