Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Talade just med en ledande expert på området. Vare sig det du upplevt eller Paris är förmodligen inte IS.

Radikala Jihadister, ja. IS-sympatisörer, ja.

Men hade det varit IS hade vi sett fanorna, terroristerna hade burit tydliga IS-markeringar.Så mycket som möjligt hade filmats och lagts ut på sociala medier.
Du kan fråga din vän vad det beror på att IS inte längre är så svulstigt aktiva med vidrigheter på de sociala medierna nuförtiden, inte ens där det är helt bekräftat att Daesh ligger bakom.

Mitt svar är att det expansiva och segervissa IS vi såg under 2014 och fram till ungefär då augusti blev till september inte finns idag.

Dessutom är Twitter och Facebook mycket snabbare att stänga ned deras konton se'n ett par månader. Här tackar vi återigen myndigheter i USA, som vi annars brukar vara väldigt oroliga för.

Talade just med en ledande expert på området. Vare sig det du upplevt eller Paris är förmodligen inte IS.

Radikala Jihadister, ja. IS-sympatisörer, ja.

Men hade det varit IS hade vi sett fanorna, terroristerna hade burit tydliga IS-markeringar.Så mycket som möjligt hade filmats och lagts ut på sociala medier.
Bäst att din expert upplyser övriga världen om detta, för det verkar ju alla andra ha missat. Säkerhetstjänsten i Frankrike är nog mycket intresserade av din väns uppgifter. För i så fall är de ju inne på helt fel spår. ;)

Vi höll en tyst minut på min arbetsplats nyss. 450 elever och ett tjog lärare. Sällan har det varit så tyst i klassen.
Min egen maning till eleverna var att det var för att hedra människor i Paris och Beirut som fallit offer för våld och terror.
Rektor på mitt lärosäte gick ut med en uppmaning om en tyst minut för offren i Paris. Jag undervisar inte idag, men tänkte ändå ut att jag skulle inkludera Beirut precis som du om jag hade undervisat och då fått hålla en tyst minut.

Det märks att man börjar bli till åren, jag blev förvånad då jag fick höra hur terrorgrupper kommunicerar nuförtiden. Inte med dyra svåråtkomliga kodade telefoner,nej via speldatorer i de olika spelen online.
Mkt svårt att avlyssna och mkt kostnadseffektivt.

Och så säger de att leksaker inte är farliga.....

Det märks att man börjar bli till åren, jag blev förvånad då jag fick höra hur terrorgrupper kommunicerar nuförtiden. Inte med dyra svåråtkomliga kodade telefoner,nej via speldatorer i de olika spelen online.
Mkt svårt att avlyssna och mkt kostnadseffektivt.

Och så säger de att leksaker inte är farliga.....

Tekniskt extremt lätt att avlyssna. Problemet är att de gömmer sig i mängden.

Det är inte bara terrorister som pratar om lönnmord, bomber, döda militärer och vapen i dessa spel. Utan alla miljoner spelare.

Tekniskt extremt lätt att avlyssna. Problemet är att de gömmer sig i mängden.

Det är inte bara terrorister som pratar om lönnmord, bomber, döda militärer och vapen i dessa spel. Utan alla miljoner spelare.
Svåra att avlyssna som jag sa, pga av mängden information + att de flesta orden som lyser upp används av de flesta användare

Tja, SÄPO har väl uppskattat att minst 300 svenska medborgare har åkt till IS för att strida? Om inte precis alla är födda i Sverige så skulle man ju kunna anta att dessa har kommit hit från länder som Irak, Syrien, Afghanistan mfl. Alltså borde Sverige ha givit dessa personer PUT såvida att inte alla har kommit hit som goda människor men senare radikaliserats i Sverige? Alltså har Sverige välkomnat en hel del terrorister genom åren.

Det är ju inte så att det står "Mr Terror" i passen de har, i den mån de ens har pass...

Om du mot förmodan har lust att lyssna, så funkar det ungefär så här. Danmark har ett högre procentuellt antal radikaliserade jihadister, som krigat för Dash. Det beror på att den typ av fördomar och vanföreställningar som du sprider är vanligare i Danmark.

Om man demoiserar grupper av människor, så ökar sannolikheten att de blir demoner.

Det innebär förstås inte att vi ska se problemen som de är. Men bara som de är.

Om du mot förmodan har lust att lyssna, så funkar det ungefär så här. Danmark har ett högre procentuellt antal radikaliserade jihadister, som krigat för Dash. Det beror på att den typ av fördomar och vanföreställningar som du sprider är vanligare i Danmark.

Om man demoiserar grupper av människor, så ökar sannolikheten att de blir demoner.

Det innebär förstås inte att vi ska se problemen som de är. Men bara som de är.
Det ligger mycket i vad du säger. Men till detta så kommer tillfälligheter, så som individer som blir drivande.
Det är trots allt så få av hela gruppen 1;a och 2;a generations Muslimska ungdomar som verkligen åker att
en duktig rekryterare direkt påverkar statistiken stort.
Sedan kan maj ju ställa sig frågan vad det här utanförskapet beror på.
Kan det ha ngt att göra med att samhällssystemet bara klarar av att under rådande omständigheter , integrera en viss mängd människor och rester hamnar i detta utanförskap?

Och var finner du det?

Uppskattningar på hur många som åkt från Politiets Efterretningstjeneste (125) och Säkerhetspolisen (300). Per 100,000 invånare blir det runt 3,1 för Sverige och 2,2 för Danmark. Uppskattningar om andelen muslimer i respektive land från PEW (4,1% Danmark = 231k, 4,7% Sverige = 461k) vilket per 100,000 blir 65 för Sverige och 54 för Danmark. Lite i runda slängar då eftersom det inte finns dagsfärska siffror på allting.

Uppskattningar på hur många som åkt från Politiets Efterretningstjeneste (125) och Säkerhetspolisen (300). Per 100,000 invånare blir det runt 3,1 för Sverige och 2,2 för Danmark. Uppskattningar om andelen muslimer i respektive land från PEW (4,1% Danmark = 231k, 4,7% Sverige = 461k) vilket per 100,000 blir 65 för Sverige och 54 för Danmark. Lite i runda slängar då eftersom det inte finns dagsfärska siffror på allting.
Försiktigt, du riskerar att bli kallad en raljerande typ om du presenterar för mycket fakta ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar