Terrorattacker i Paris

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pröva att söka, din sökmotor mår bra av det. En helt ny värld kan uppenbaras.

men en ledtråd.... http://www.sydsvenskan.se/sverige/arhus-tog-tag-i-de-radikaliserade-unga/

Finns ingenting som stödjer ditt påstående om att "Danmark har ett högre procentuellt antal radikaliserade jihadister, som krigat för Dash" i den artikeln. Siffran som nämns är att 110 från Danmark har åkt. Om du tycker den siffran är bättre än 125 så är det en ännu lägre andel i Danmark som åkt och krigat för IS.

Uppskattningar på hur många som åkt från Politiets Efterretningstjeneste (125) och Säkerhetspolisen (300). Per 100,000 invånare blir det runt 3,1 för Sverige och 2,2 för Danmark. Uppskattningar om andelen muslimer i respektive land från PEW (4,1% Danmark = 231k, 4,7% Sverige = 461k) vilket per 100,000 blir 65 för Sverige och 54 för Danmark. Lite i runda slängar då eftersom det inte finns dagsfärska siffror på allting.
Tack o bock!

Hotnivån mot Sverige gällande risken för terrordåd höjs nu från "förhöjt hot" till "högt hot" (nivå 4 av 5) av SÄPO som menar att "konkret information" ligger bakom beslutet.

Det är hårt tryck på IS nu. Desperation ger större risker.
De följer bara sin plan. Östeuropeiska länder får inga hot. När Turkiet mötte Grekland i fotboll häromdagen buade turkarna o skallade Allhu Akhbar under den tysta minuten för offren i Paris.
Finns på y tube. IS sympatisörer i stor skala.
2 norrmän dödade idag.
2016 blir spännande.

Det är en del av förklaringen tror jag. En annan är att det blivit väldigt lätt för terrorister att ta sig hit när vi saknar ordentliga gränskontroller. Hittills i år så har SÄPO bedömt över tre gånger så många asylärenden som i fjol.

Förmodligen är det så att man har flera "sovande celler" som man aktiverar nu när trycket på den egna fronten stiger. Detta av tre skäl
1 Tvinga sina motståndare att lägga resurser på flera plan
2 Vinna moral höjande resultat för hemmafronten (Man har ju Gudbevars slagit till mot korsriddar- nationen nr 1)
3 få pr material so man kan rekrytera fler desillusionerade hjärntvättade ungdomar.

Sannolikheten är stor att vi får se fler attentat av den här typen.
Egentligen tämligen meningslöst, för den här typen av agerande höjer bara folks ilska och beredskap att med våld slå tillbaka.

Jag förstår varför man får en större känslomässig reaktion. Jag känner ingen i Trollhättan, ändå berördes jag mer känslomässigt av skolattacken där än av en skolmassaker i USA oavsett om den senare har fler dödsoffer.

Det betyder inte att jag känner mindre empati för drabbade människor på andra ställen.

...däremot känner jag mig lite matt över att en död polishund anses vara en sådan nyhet och hyllningsposter sprids på facebook. Några kvällen innan dödades 32 personer och 80 skadades av en självmordsbombare i Yola, Nigeria.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Samhälle https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGXqp9/v-ku-anmaler-arbetsmarknadsministern...
Svar
12
· Visningar
900
Senast: tanten
·
Samhälle På tal om en annan tråd som kom upp nyss - som rörde ett privat yttrande i en musiktävling. :cool: Hur är det med yttrandefriheten i...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 179
Senast: tanten
·
Ridning I stället för att kapa en annan tråd så startar jag en egen. Skillnaden är jag är betydligt äldre än den andra trådstartaren. Jag är 45...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
14 719
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar