Tävling-rätta mig om jag har fel...

Sv: Tävling-rätta mig om jag har fel...

måste man ha hästlicens om man bara tävlar i de "lättaste" klasserna? Hur får man tag på det? och vad kostar häst/ryttarlicensen?

Det finns ingen hästlicens, men hästen måste vara registrerad i SIF, vilket gäller alla klasser på officiell tävling.

Ryttaren, däremot, behöver licens. Den löser man genom sin lokalförening, och den gäller i ett år. Den jag löste i höstas kostade 500:-, och gäller då för öppen klass. Licensen för nationell klass kostar (kostade?) 700:-. Det har också funnits möjlighet att lösa licens för bara lätt klass, vilket kostat 200:-, men i och med att de lätta klasserna försvinner, så gissar jag att även den sortens licens försvinner...

Nja, läste i sv. tillägget att en del av de nya grenarna bara kräver lättklasslicens... =)

Vaniljvisp: Kvaltävlingar rids sällan med finaler osv utan är endast till för att ge möjlighet till kval!

Nja, läste i sv. tillägget att en del av de nya grenarna bara kräver lättklasslicens... =)

Aha! Ja, det är ju följdriktigt eftersom de ju i vissa fall faktiskt är samma grenar som de tidigare lätta klasserna. Har liksom inte brytt mig om det, eftersom jag planerar att tävla i de "gamla vanliga" öppen-klass-grenarna.

okej så då är det bäst att lösa licens för lätt klass när man ska tävla, eller får jag inte starta tex vanlig 4-gång då, V1?

Nej, då får du bara tävla i de nya klasserna tex. V5, T5 osv.
Annars måste du ha licens för öppen klass.

När vi ändå pratar om V5 så vill jag påminna ala om att V5 inte är exakt samma som lätt fyrgång!
I lätt fyrgång får man rida arbets- till mellantempo tölt, men i V5 är det arbetstempo tölt.

/Malin

okej, ex jag vill tävla T2 så ska jag lösa licens för öppen klass?
Och licensen fär öppen klass gäller endast för lätta klasser.
Tack för svaren!

Om du vill tävla T2 så kan du lösa öppen eller natonell licens men om du inte satsar på sm så räcker det nog med öppen.

Då för du tävla alla tävlingar utom nationella dva lättklasser, kvaltävlingar, regionala och bara vanliga öppna.

Men det finns även T6 som är "lätt" T2 och då räcker det med lättklass licens, men jag tror inte att det är så många som har med den grenen på sina tävlingar.

rätta mig om jag har fel ;)

När vi ändå pratar om V5 så vill jag påminna ala om att V5 inte är exakt samma som lätt fyrgång!
I lätt fyrgång får man rida arbets- till mellantempo tölt, men i V5 är det arbetstempo tölt.

/Malin

saxat ur fipo: fyrgång V5
moment:
1. valfritt tempo tölt
2. arbets till mellantempo trav
3. mellan skritt
4.arbets till mellantempo galopp

men OMG, Fölåt mig!!!
Hur har jag sett så fel!!!
I´m so sorry!

/Malin

Liknande trådar

Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
Fälttävlan bortsett från en liten träning i höstas så är det evigheter sedan jag var ute på fälttävlandsbanorna.. har bytt hästar och bytt gren...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 157
Senast: Bettibets
·
Islandshäst Har massor av frågor när det gäller att tävla som jag aldrig blir klok på:p Har kollat runt på SIF sida och Fipo men blir inte klokare...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 966
Senast: Filippan
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 104

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare