Frågor om tävlingar

Sv: Frågor om tävlingar

"Har det någonsin hänt att man dömt en islandstävling sittandes utanför banan under tak eller i ett domartorn?
Är det nån slags prestige i att sitta o frysa och vara islandsmacho, eller finns det någon praktisk funktion i detta?"

:rofl: :rofl: :rofl:

Mja...i våran lokalklubb finns visserligen domarbås men de har ju tak & inte helväggar med fönster.
I vissa klasser så får man rida ensam i uttagningarna å annars rids som mest 2 ekipage samtidigt i uttagning så där borde väl 5 domare räcka till:angel:

Men finalerna är ju lite kaotiska, nu måste ju alla domare ge poäng till varje ekipage så de kan inte göra upp om att kolla på ett ekipage åt gången om du förstår vad jag menar.
& andra sidan tror jag även att en dressyrtävling kan kräva mer av domarna, där är det ju så mkt mer som kollas på, tex hörnpasseringar & korrekta ridvägar.

Men ja , man skulle absolut behöva tänka igenom vad som kan förändras så ekipage inte behöver bli orättvist bedömda, det är ju reglementets fel & inte domarnas..

ja ja, jag är insatt i allt det dära :angel: Jag har både tävlat dressyr och gångartstävlingar. Men jag ifrågasätter ändå systemet, som jag inte finner så logiskt som jag skulle önska att jag tyckte :smirk:

Men det kanske bara är en showfaktor för publiken, det där med att man har många ekipage på banan samtidigt, vad vet jag vad som annars skulle ligga till grund i tidernas begynnelse.

Och va f*n, man är ju fakriskt antik själv, så det är väl den yngre generationen som får bestämma hur de vill utforma tävlingsformerna :cool:

Jag har oxå, å tävlar fortfarande helst dressyr men blir påhoppad varenda gång jag jämför gångartstävlingar med dressyrtävlingar, jag tycker bl.a att gångartstävlingskriterierna borde göras om:smirk:

Passar på att ställa en fråga här också, får man tävla både lätt-klass och öppen-klass på samma tävling? Tex. Lätt fyrgång och T2.
Hoppas nån vet! :)

Du får med samma häst tävla T2 samt lätt fyrgång.
Det är en töltklass & en gångartsklass, men du får inte tävla lätt fyrgång & fyrgång V1 med samma häst på samma tävling eller lätt tölt & T2.

ja ja, jag är insatt i allt det dära :angel: Jag har både tävlat dressyr och gångartstävlingar. Men jag ifrågasätter ändå systemet, som jag inte finner så logiskt som jag skulle önska att jag tyckte :smirk:

Men det kanske bara är en showfaktor för publiken, det där med att man har många ekipage på banan samtidigt, vad vet jag vad som annars skulle ligga till grund i tidernas begynnelse.

Och va f*n, man är ju fakriskt antik själv, så det är väl den yngre generationen som får bestämma hur de vill utforma tävlingsformerna :cool:

Hej, det finns en mycket enkel och logisk förklaring till varför man som arrangör väljer att ha fler ekipage på banan samtidigt.

-det är så många som vill tävla att tävlingarna skulle ta flera dagar om man lät alla ekipage rida en och en.
En normal klubbtävling på 80 ekipage klaras idag av på en dags uttagning och en dags finaler det skulle antagligen krävas minst en ytterligare dag, som på de natinella tävlingarna, om alla ekipage skulle rida själv.

Sen är det inte alltid en fördel att få vara ensam på banan, många osäkra ryttare och hästar blir hjälpta av att vara fler inne samtidigt.

Till den tidigare frågan om domarnas snällhet kontra icke snällhet så är det så att det i lättklass också är fler tillåtna tempon i gångarterna i flera gångarter. Man rider inte arbetstölt utan arbets till mellantempo vilket gör att det är lättare att hamna inom tempogränsen för en poäng.
Tempot bedöms ju som nummer"två" efter takten......

Dock dömer man precis på samma sätt i övrigt. Får man en sjua på skritt så ska det vara för att det var värt en sjua, inte för att det är en lättklasstävling och domarna var snälla.

Hälsningar Carro (lokalklubbsdomare)

Hej!
Måste ställa en till fråga nu.
Blir man diskad på tävling om man har snösulor (sånna små som sitter i kanten) på alla hovar utom en?? Det spelar ju ingen roll för hästen för dom väger ju inget, men det finns kanske en regel som säger att man inte får ha så? Någon som vet?
Hoppas på svar!
Mvh Karin

Om man visade ett ekipage åt gången...
------------------------------
Har det någonsin hänt att man dömt en islandstävling sittandes utanför banan under tak eller i ett domartorn?

Ett ekipage åt gången innebär att betydligt färre startande kan tas emot på tävlingen. Enda skälet (vad jag vet) att man har 2 eller 3 på banan samtidigt är just tidsskäl. I de flesta öppna klasser är ju inte gångartsföljden fast så där blir det ju en på banan åt gången.

Ja, jag har varit på tävlingar där domaren/na har fått sitta under tak utanför banan. Oftast har det väl varit en "krislösning" vid alltför uselt väder.

Jo, det kanske är lite "showfaktor". Men samtidigt så är ju finalen uppbyggd som en slags utklassning mellan ryttarna. Domarna dömer ju även på det sättet; bestämmer sig först vem/vilka som ligger på 5,0 och utgår från detta/dessa ekipage och "rankar" övriga efter den/dem när de sätter övriga poäng.

Men visst; finalen skulle ju också kunna ridas som uttagning och eventuellt med bara en person på banan.

Det jag ser som blir knepigt är just hur många som kan få vara med på varje tävling (färre startande kan tas emot) och jag kan inte riktigt se vitsen med en final i samma "format". Då kan man ju istället dela ut priserna direkt efter uttagningen: den som kom 1:a i uttagningspoäng är helt enkelt 1:a.

Fast i och för sig: om finalerna tas bort kanske tiden till att få in alla ekipage fast de rider ensamma på banan kompenserar varann?

Jag tycker dock det är roligt (roligare!!) att se finaler än uttagningar! Och med många hästar är de betydligt roligare att rida också.

En fråga angående lättklass!
Vad jag har kunnat tolka när jag läst FIPO så får man ha samma bett på lättklass som i övriga klasser förutom stångbett. Stämmer detta? Får man ha Hackamore i lättklass? För jag har inte hittat i FIPO där det står att man INTE skulle få ha det. Men man vill ju inte göra fel... :) Hoppas någon vet!

ja du får tävla i bomlös sadel!
Dagens tips är att du skaffar dig ett FIPO, om du inte redan har ett. Där finns svaren på de flesta av dina frågor. FIPO kan du beställa via SIFs hemsida ( www.islandshastforbundet.se ) för ca 150 kr. Eller ladda ner gratis på engelska på www.feif.org ! :)
Längst bak i FIPO finns även domarhandledningen där du kan läsa hur domarna dömer.

/Malin

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 228
Senast: Carolininen
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 901
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 273
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar