Frågor om tävlingar

Sv: Frågor om tävlingar

Hejsan ! Jag undrar bara om någon vet kvalpoängerna för yr i femgång. Kval till b och a klass plus kval till sm !(femgång) Kram sanne

A-klass för YR i femgång är 5.0
B-klass har jag för mig är 4.8 (rätta mig om jag har fel)
SM kval gränsen i femgång ligger på 5.1

är det du som ska satsa ?
PM:a gärna isf :D Tävlar själv femgång som YR nämligen :D

Här kommer kanske en dum fråga, men jag har aldrig tävlat så...

Vad innebär meetingavgift? är det ingen grenavgift då, utan det fungerar som "allt i ett pris"?

Meetingpris innebär oftast ett boxpris för hela tävlingen (alla dagar).
Anm.avg &grenavg ingår vanligtvis inte i det.

/Malin

Michis !

Tackar =) Japp det är jag själv som ska försöka satsa på 5-gång i år, har bara tävlat 4-gång innan !
Härligt, då kanske man möter dig på tävlingsbanorna !:)

Om jag kommer till SM i år så lär jag väl möta dig:D haha ska oxå (försöka) kvala i F1, men jag tror det går bra..

Är det inte bara a-klass i F1? Är det 5,1?!?

A-klass är 5.0, SM-kval för YR är 5.10.
B-klass är 4.80. För ungdomar alltså.

Som jag skrev :)

Silkisif; Ska bli kul att se om vi möts :D
jag ska ju försöka med Ási i femgång också nu har jag insett, han har blivit så GRYMT bra nu i alla gångarterna. Åker på ett kval och en nationell (om han lyckas A- eller B-klass på kvalet) och så får vi se hur det går :D

NEEEJ:cry:

Då har jag ju INGEN chans alls:cry:
Nejdå, bara skojade.
Gud vad roligt:)
Härligt att det går bra. Har själv hittat ett nytt bett till prins där traven är säker, och jag kan kräva form och balans utan att han blir stressad och slår över.
Det blir värsta buketräffen på SM

Men en sak. När man rider ensklid uttagning, ska man då lägga pass på en långsida, och sedan direkt efter det på nästa? Jag lär ju få stora problem i så fall då prins bara går i korsgalopp:crazy:

ja passläggningarna går till precis som du skriver.
Tips: Träna netagningar ur på (t.ex. med vissling). Lägg pass, ta ner till tölt/skritt/trav och fatta ny galopp och lägg pass.

Om du inte lägger pass ur galopp dras 2 poäng direkt på passpoängen. Om hästen tar ett enda steg korsgalopp (som domaren ser) dras också poäng (0,5 -2 p).

/Malin

Så jag behöver inte galoppera på kortsidan? Den enda skillnaden är att jag måste bromsa ganska snävt och i princip rivstarta om jag tar ner till skritt?

Du måste inte galoppera hela kortsidan, enda kravet (om du ej vill ha minuspoäng) är att hästen ska lägga sig från galopp.
Om jag fattar galopp i början av kortsidan o hästen vet att det ska vara pass sen, då lägger sig hästen redan på mitten av kortsidan ;)

brukar fatta galopp ungefär på hälften av kortsidan, ibland senare just för att pålle är så ra på att lägga sig själv annars..

Så det finns inga krav alls på hur lång man ska galoppera innan utan att få avdrag utan bara att man ska lägga pass från galopp?
Min häst lägger sig bäst i pass om man gör en läggning nästan omedelbart efter galoppfattningen. Risken blir kanske att domarna knappt hinner se galoppen då.

nej det finns inga direkt krav på sträcka som måste galopperas, men ca 3-4 språng galopp är bra så domaren ser att det är galopp innan.

/Malin

okej. Passar på att fråga om detta också då, är det några avdrag om man lägger pass från fel galopp?

Vänta lite nu..

Har jag fattar det rätt? Har gjort en slarvig bild:
8613149.jpg

Den texten som syns lite dåligt är den där det står "avbrytning pass"

så man kan alltså lägga hästen från vilken galopp som helst ? utan att få avdragbara det är galopp innan ?

Liknande trådar

Hundträning Tänkte skapa en ny tråd för dom som tränar bruks då den gamla inte var uppdaterad på så länge. Egentligen så tränar jag inte så mycket...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 228
Senast: Carolininen
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 591
Senast: TinyWiny
·
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 901
Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 273
Senast: Sixten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar