Nya bäbisklasserna?!

Sv: Nya bäbisklasserna?!

Kan man möjligen få starta 3-årig häst i "bebisklasserna" ?

En 3-åring får aldrig starta enligt TR (dressyr, hopp körning) så kan aldrig tänka mig att den skulle få starta FT, inte ens "bebis-klass"!
3-åringar får inte ens gå Pay & Ride och träningstävlingar om klubben följer TR!

Är ju faktiskt lite synd. För det är ju superbra träning att ta med dom och tidigt vänja dom vid "tävlingsgrejen".
Förstår varför men det borde gå att reglera så man endast får start visst antal gånger/viss höjd eller liknande.

Det tycker INTE jag, en treåring skall bara lattja runt, dom skall hålla i många år. En vanlig terrängträning är mer än nog för dom

Men det är just detta med hållbarheten som gör att man vill belasta dom mer än bara "lattja runt". Och det handlar ju inte om att man vill tävla på några högre nivåer utan helt enkelt härda kroppen för kommande arbete.

Startar ju samma häst/ar på galoppen när dom är 2/3 år.

Men en startfälttävlan är på tok för mycket för kropp o huvud skulle jag tycka iaf. Som Bettis sa, en terrängträning räcker gott och väl, tycker inte du det?

Någon som vet om man bara får ha hinder höjden 60 på startfälttävlan? Alltså inte 70-80?

Ja jag kan (efter lite tankeverksamhet) tycka att det kan bli lite mycket just av den anledningen att man sitter på hästen en längre tid och att själva tävlingen tar längre tid.
Får nöja mig med terrängträningar detta året på henne.

Kan inte annat än instämma! :laugh: Det kommer kännas så lugnt och avslappnat att inleda med några startfälttävlan med min unghäst innan vi ger oss på P70 och P80. :laugh:

Någon som har koll på åldersgränser förresten? :confused: För jag hoppas verkligen att vuxen ryttare får rida ponny på dessa tävlingar. Någon som vet om hästen får vara fyra år eller måste den vara fem?

Ja precis det kommer kännas lugnt och avslappnat :) Förhoppningsvis kommer det ju inte bli så att folk ger sig ut på banan innan dom är redo :)
Ja jag ska nog testa med både Durin och min andra unghäst Aston när dom väl ärt redo och har åldern inne. Ja jag hoppas verkligen att men får tävla ponny som vuxen. Annars får det bli på bara Aston :cool:

Någon som vet hur det blir med ålder på ponny? Fyra år eller äldre för att starta :D

Någon som vet om man bara får ha hinder höjden 60 på startfälttävlan? Alltså inte 70-80?

Startfälttävlan är inte ngn tävling och regleras inte i TR. Rek med regler är just rek.
Så om du vill ha 70 och 80. Det är ju träning..

Följer tråden som besatt men det händer inte så mkt längre :)
Någon som vet om någon/några klubbar som ska ha en sån här tävling? Vill åka ut och kolla :)
Nu när det börjar bli vår snart så blir jag så sugen att bara ut och hänga på tävlingsbanorna. Inte tävla kanske man bara hänga :D

:rofl: Jag känner mig som dig :D Våren är inte här på riktigt förrän första terrängträningen :love: Eller i viss mån pojkvännens första bankörning (24-25 april, tänk om man hade kunnat hoppa terräng innan dess i Halland :bump:), det är oxå vår för mig :D

Som jag nog skrivit lite längre upp så var Hermanstorps fälttävlanssektion väldigt positiva till förslaget, vi får se vad det leder till :laugh: Fast du bor kanske lite långt bort för att komma till oss?

Det är nog lite långt ja :D Jag bor utanför kristianstad :)
Jag längtar tills man kan lägga sig på en filt eller en solstol och bara götta sig och tittat på alla fina hästar och fantiserar att sina egna hade varit lite äldre :grin: (2 & 3 år)

Aaah jag vill ha vår och soligt. Till stallet i bara kortärmat :D

*KL

Såg att Ljuslingsbacken ska ha startfälttävlan i maj, om knäna håller kanske jag satsar på att göra en runda där :p Känns lagom med småhöjder eftersom jag inte hoppat öht sen i juni.

Vi planerar in 5-6 startfälttävlan maj - september men ligger lågt tills nya TR kommit. :angel:

Dom tre första blir i samband med avslutningen på våra weekend-kurser så den som är nyfiken kan ju kolla datumen för dom på www.hoforsridsallskap.se

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 313
Senast: Alexandra_W
·
Hästmänniskan Jag har lite funderingar inför framtiden. Jag brinner ju för hästeriet och känner att det verkligen är det som jag vill satsa på, vill...
2
Svar
31
· Visningar
3 272
Senast: Lunagarden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar