Tävling på PULLAR GRIMMA!!!

C

Cronis

Igår, söndags va jag ju som en del vet, speaker på klubbens dressyr tävling.
En tjej red sitt program med pullargrimma... :eek:
Jag blev förvånad över att hon inte kunde reglerna, men hon kanske va på sin första dressyr tävling?
Men det konstiga va att domaren inte sa till henne efter ritten, vilket hon gjorde till en hel del andra...
(hon kallade fram dom till domar-platsen, å pratade lite med en del, som hon tyckte skulle ha muntlig kritik)

Ok, nu kanske hon skrev i tjejens protikoll att hon hade fel utrustning?
jag vet inte.
tyvärr missade jag att kolla hennes resultat, för jag antar att man blir utesluten om man har felaktig utrustning? Eller?
Men eftersom domaren inte reagerade så...?

Vad har ni för funderingar, eller va vet ni ang. detta?

Sv: Tävling på PULLAR GRIMMA!!!

Men var det en klubb-tävling så bestämmer klubben vilken utrustning som gäller. Klubben kan alltså välja att inte följa TR.

mvh Jessica

Det va inte en klubbtävling, en lokal dressyrtävling va det.

Tittade nyss på resultatet, och hon hamnade på 14:e av 19 starter...
Är det inte fel av domaren då??

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det kan man tycka...

mvh Jessica

Tack för dina mycket välformulerade svar

Man kan ju lämna in en protest om man vill, fast jag tycker att det är bättre att prata med domaren så denne påtalar för ryttaren vad som gäller så det inte händer igen. Ekipaget tog ju inte direkt någon placering från någon annan.

Cronis skrev:
Tack för dina mycket välformulerade svar

Ironiskt antar jag. :angel:

Förlåt så hemskt mycket då...Tyckte bara inte att det var viktigt nog att hetsa upp sig för. Det gick ju inget vidare för ekipaget. Skulle personligen inte bry mig för en sådan struntsak, har viktigare saker att bry mig om, såsom min egen ridning exempelvis.

Jessica

Klubben gör dock ingen någon tjänst om de väljer att inte låta tävlingen gå enligt TR....

Det är lite konstigt att diska någon i reg. LA pga ingen nosgrimma, och ryttaren "har aldrig hört det förut" - Det är ju inte så kul om det tex är en lagtävling!/T_B

true_blue skrev:
Klubben gör dock ingen någon tjänst om de väljer att inte låta tävlingen gå enligt TR....

Tycker personligen inte att det spelar någon roll. En klubbtävling ska vara rolig i första hand. Tävla på "allvar" tycker jag man kan göra hur mycket som helst på lokala tävlingar. Det finns hur många som helst att åka på.

mvh Jessica

lundsbo skrev:
Man kan ju lämna in en protest om man vill, fast jag tycker att det är bättre att prata med domaren så denne påtalar för ryttaren vad som gäller så det inte händer igen. Ekipaget tog ju inte direkt någon placering från någon annan.

Jo man kan ju lämna in en protest, men jag anser att det inte är värt de 100-200:- eller va det kostar...
Och nej, ekipaget snodde ju inte någon placering, men jag tycker att det va konstigt att inte domaren blåste ut henne, eller något i den stilen?
Detta innebär ju kanske att jag kan tävla LB på kandar för denne domaren om jag vill då?
Å hon kanske bara dömmer ner mig? elelr vad? :smirk:

Jessica skrev:
Ironiskt antar jag. :angel:

Förlåt så hemskt mycket då...Tyckte bara inte att det var viktigt nog att hetsa upp sig för. Det gick ju inget vidare för ekipaget. Skulle personligen inte bry mig för en sådan struntsak, har viktigare saker att bry mig om, såsom min egen ridning exempelvis.

Jessica

Men varför svarade du då övht?

Jag ville ha ett ordentligt svar

true_blue skrev:

Det är lite konstigt att diska någon i reg. LA pga ingen nosgrimma, och ryttaren "har aldrig hört det förut" - Det är ju inte så kul om det tex är en lagtävling!/T_B

Det va ingen klubbtävling.

Om man rider LA på reg. nivå, samt i lag, borde man vara så pass duktig att man vet vad som gäller ang. utrustning

Jag tror att domaren tyvärr inte varit uppmärksam :(
Den mänskliga faktorn...... :crazy:
Men domaren kunde valt att låta ekipaget utfört sin ritt men utom tävlan och till nästa klass byta ut det otillåtna....så har jag gjort tidigare utan protester.
Helt klart kan du säga till domaren på tävling om något du ser verkar konstigt, :banana:

Var och tittade på dressyrtävlingar i sommras där två vart uteslutna för:

lokal LC2, tävling på utebana, dressyrstaketen stog inte intill varandra utan det var mellanrum mellan dem om ni förstår..
Tjejen red efter programmet ut i ena hörnet och vart pga det utesluten...Domaren och sekreteriat kollade dock noga i TR innan de bestämde diskning och tydligen måste man lämna banan vid C (eller är det A? :o ) Snöpligt för ryttaren men hon gör nog aldrig om det!

Lokal LA2 en ryttare rider fram inne på banan, rider programmet och avslutar med benskydden på. Diskad...
Där tyckte jag domaren skulle sagt till innan eller iaf någon av banpersonalen, (vid insläppet) då det var vita skydd på mörk häst. Domaren sa till efter programmets slut...

va de på mjölbys lokala i helgen?? i så fall såg ja oxå ryttaren....

break_a_leg skrev:
Kostar det något att påtala för dommaren om ett annat ekipage har fel utrustning?

Nej, men jag kunde inte lämna min position, eftersom jag va speaker och satt i speakerrummet.
Fick heller inte tag på någon via mobiltelefon som kunde hjälpa mig. Tyvärr

dressyrtinna skrev:
Jag tror att domaren tyvärr inte varit uppmärksam :(
Den mänskliga faktorn...... :crazy:
Men domaren kunde valt att låta ekipaget utfört sin ritt men utom tävlan och till nästa klass byta ut det otillåtna....så har jag gjort tidigare utan protester.
Helt klart kan du säga till domaren på tävling om något du ser verkar konstigt, :banana:

Jo jag tänkte att så måste det ju ha varit, eftersom hon fick fortsätta rida, så trodde jag att det va "självklart" att hon red utom tävlan...
Men eftersom hon fick poäng, å lades till på resultatlistan så antar jag att hon red som vanligt... Att hon tävlade alltså...

quigley skrev:
va de på mjölbys lokala i helgen?? i så fall såg ja oxå ryttaren....

Ja det va det!!
Och jag VET att det va en pullar grimma...
Konstigt att ingen reagerade? :crazy:

Det kostar inget att påtala för domaren att ett ekipage har fel utrustning.
Protestera kostar 100 kr - som man får tillbaka om protesten går igenom (vilket den säkert hade gjort här)

Jag tycker personligen att det är bättre att prata med vederbörande och ge dom en chans att rätta till det så de slipper strul. De flesta är tacksamma för det.
Jag förstår att du inte hade möjlighet att gå ifrån då du funktionärade!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 744
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025