Tävling på PULLAR GRIMMA!!!

Sv: Tävling på PULLAR GRIMMA!!!

cactuspower skrev:
Men vad säger TR då?
Själv har jag inte dressyren så jag har inte möjlighet att kolla detta.
Det har ju kommit nytt dressyr TR i år menar jag, kanske har blivit ändringar beträffande pullar nosgrimman då?
Ursprungligen postat av Spirit
Jag har läst alla inläggen men svarar på ditt.

Jag har nu Dressyrens TR -05 framför mig & skall själv debutera i LC:2 i mars med min häst.

i MOM 222 sidan 11 i TR står det längre ned på sidan:

"träns består av huvudlag och nosgrimms gjorda av enbart läder samt en- eller tvådelat bett som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, & kan även vara täckt av gummi. Tyglar skall vara av läder och / eller textil Även tyglar med tunn gummifodring eller gummiväv är tillåtna.
Nosgrimma får spännas ovanför eller nedanför bettet. Även sk. achengrimma får användas. Pannband skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och ev smyckat med en diskret dekor."

'Sen står det om kandaret..

Sist i momentet står det i mitten på sidan 12:
"All övrig utrustning är förbjuden och dess användande leder till uteslutning ur klass/ klasser."

Vad jag förstår av TR så är Pullargrimma ej tillåten och tjejen skulle uteslutas.
Kan hon sökt dispans hos överdomaren innan start pga hon tagit med fel träns?

långsööökt kanske?

var det ponny eller storhäst tävling? för på ponny får man tävla på pullar nosgrimma...
läste det förra veckan i tr o höjde själv på ögonbrynen...
fast ioförsej så tror jag att det var ett äldre exemplar så det kan ju vara ändrat....

Senast ändrad:

Detva både ponny å ridhäst.
Men det va ridhästen som red med pullargrimman

Det ÄR faktiskt lite lurigt med alla olika regler.
I FT dressyren är pullargrimma tex tillåtet, döms ju också av dressyrdomare... Tjejer får inte ha bruna stövlar internationellt...
Det är massor av regler som skiljer sig åt.
För oss som rider flera grenar kan det bli error ibland :bump:
Höll tex på att rida dressyren på FT med stjärnsporrar en gång ...ops...

Kanske var det en FT ryttare?

jaha okej. ja men på storhäst får man ju definintivt inte rida med pullar (inte för att jag förstår varför..)

tycker att det låter konstigt att hon inte blev diskad. regler är ju till för att följas.. inte sant.. =)

Kan ju vara ett FT-ryttare, MEN domaren SKA vara uppmärksam!

line_n skrev:
tycker att det låter konstigt att hon inte blev diskad. regler är ju till för att följas.. inte sant.. =)

Men står det inte i TR också att nacken på hästen ska vara högsta punkten? :angel:

Det är det är det inte många, varken domare eller tävlande, som bryr sig om....

Jessica skrev:
Men står det inte i TR också att nacken på hästen ska vara högsta punkten? :angel:

Det där har jag faktiskt inte en aning om, (å en helt annan diskussion)
Men håller med dig där åxå, typ ingen som bryr sig om det :crazy:

Som flera här har påpekat så är ju pullarnosgrimma ej tillåtet vid dressyrtävling för stor häst.

Hon kan ha begärt dispans och då blir man inte utesluten utan kan tävla som vanligt, däremot kan jag tänka mig att andra ryttare skulle protesterat om hon tagit placering

Det kan ju även vara så att domaren inte tänkte på det. Vissa domare ser knappt vad hästen har för färg eftersom de inte lägger energi på att observera något annat än själva programmet och ridningen.

Det bästa är ju att ta upp det på plats med domaren, nu kommer du ju inte få något svar som förklarar utan bara få veta att det inte är tillåtet. Såg att du satt upptagen som speaker, i ditt fall hade jag nog begärt en funktionär till speakertornet och skickat denna med en lapp till domaren.

pigleton skrev:
Det bästa är ju att ta upp det på plats med domaren, nu kommer du ju inte få något svar som förklarar utan bara få veta att det inte är tillåtet. Såg att du satt upptagen som speaker, i ditt fall hade jag nog begärt en funktionär till speakertornet och skickat denna med en lapp till domaren.

Det ska jag tänka på nästa gång! :idea:
Jag försökte ju iaf få tag i tävlingsledaren via mobilen, men upptäckte att hon satt å red... :crazy: :o

Jessica skrev:

Nä precis, fram för att diska alla som inte rider på det sättet :banana:

Jag har ridit Prix St George med invävd gummi i bridongtyglarna, det var 3 domare som inte märkte det :angel: Dessutom var dom inte i läder utan textil så jag tror inte domarna är särskilt uppmärksamma på utrustningen, dom ser att man har Kandar, inga benskydd och inget spö , sedan tittar dom ju mer på rörelserna och ekipaget i sig än på nosgrimman eller tyglarna.

Rufsan. skrev:
Jag har ridit Prix St George med invävd gummi i bridongtyglarna, det var 3 domare som inte märkte det :angel: Dessutom var dom inte i läder utan textil så jag tror inte domarna är särskilt uppmärksamma på utrustningen, dom ser att man har Kandar, inga benskydd och inget spö , sedan tittar dom ju mer på rörelserna och ekipaget i sig än på nosgrimman eller tyglarna.

Fast det är så FEL!
men ändå så rätt...

Rufsan. skrev:
Nä precis, fram för att diska alla som inte rider på det sättet :banana:

Ja, för här ska det ridas i korrekt form...
Undra hur många som kommer va kvar i klassen? två?! :D

jo det gör det säkert.. o ja håller med om att det är tråkigt att domarna dömer så konstigt när det gäller formen... :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 744
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025