Tävling på PULLAR GRIMMA!!!

Sv: Tävling på PULLAR GRIMMA!!!

Men varför va det inte någon annan som påpekade det?
det tycker jag e konstigt.
För jag va ju inte ensam på tävlingsplatsen

Därför att dom förmodligen inte bryr sig :smirk: Hade ryttaren däremot vunnit kan du ge dig på att det hade lämnats in 40 protester.

Men faktum va att det jag såg av ekipaget va inte så himla dåligt, så kan hon ha dömt ner henne för att hon hade fel utrustning då eler?
Jag vet inte?
Men jag tycker bara det va mycket konstigt...

Nej jag tror inte att hon blev nerdömd men eftersom hon inte var placerad var det ingen som brydde sig helt enkelt.

Jag tycker bara att det va märkligt att domaren inte brydde sig mera.(ingen annan heller för den delen) Men sen vet jag ju inte om hon skrev i protokollet ang. utrustningen.
Men man blir lite omrörd i skallen om man säger så.

Shit the same, nu har det hänt, å ingen skada skedd... men jag tyckte bara att det va mycket konstigt.

Så himla farligt är det väl inte att man rider med en felaktig nosgrimma? Självklart borde väl någon ha talat om det för ryttaren men domaren kanske skrev det i kritiken. Efersom hon inte kom på någon hög placering så tycker jag det verkar onödigt att diska henne, speciellt eftersom det bara var en lokal tävling.

malu

Jo jag håller med där.
Men jag tycker bara det va konsigt lixom.
För domaren verkade helt oberörd...

Det är väl inget speciellt upprörande så att man skulle kunna se på domaren att H*n har lagt märke till det? Vi vet ju som sagt var inte om h*n skrev något i kritiken. Dessutom gör det väl ingen större skillnad att man har en pullargrimma istället för något annat för själva ridningens skull.

malu

Personligen tycker jag att mjölby är ganska röriga.. :crazy:
minns inte vilken domare det var när vi var där men lite småfel hände allt tycker jag.

När va det då?

Själv kan jag hålla med dig lite, men som tur är har jag inte något med "organisationen" att göra

Jag tycker väl inte det var så farligt, eftersom hon inte blev placerad. Men jag tycker däremot att de ska skriva i protokollet att hon inte hade rätt nosgrimma så att hon är medveten om det.

Jag har läst alla inläggen men svarar på ditt.

Jag har nu Dressyrens TR -05 framför mig & skall själv debutera i LC:2 i mars med min häst.

i MOM 222 sidan 11 i TR står det längre ned på sidan:

"träns består av huvudlag och nosgrimms gjorda av enbart läder samt en- eller tvådelat bett som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, & kan även vara täckt av gummi. Tyglar skall vara av läder och / eller textil Även tyglar med tunn gummifodring eller gummiväv är tillåtna.
Nosgrimma får spännas ovanför eller nedanför bettet. Även sk. achengrimma får användas. Pannband skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och ev smyckat med en diskret dekor."

'Sen står det om kandaret..

Sist i momentet står det i mitten på sidan 12:
"All övrig utrustning är förbjuden och dess användande leder till uteslutning ur klass/ klasser."

Vad jag förstår av TR så är Pullargrimma ej tillåten och tjejen skulle uteslutas.
Kan hon sökt dispans hos överdomaren innan start pga hon tagit med fel träns?

långsööökt kanske? :crazy:

Senast ändrad:

Spirit skrev:
Jag har läst alla inläggen men svarar på ditt.

Jag har nu Dressyrens TR -05 framför mig & skall själv debutera i LC:2 i mars med min häst.

i MOM 222 sidan 11 i TR står det längre ned på sidan:

"träns består av huvudlag och nosgrimms gjorda av enbart läder samt en- eller tvådelat bett som skall vara gjort av metall eller hårt oböjligt plast- eller syntetmaterial, & kan även vara täckt av gummi. Tyglar skall vara av läder och / eller textil Även tyglar med tunn gummifodring eller gummiväv är tillåtna.
Nosgrimma får spännas ovanför eller nedanför bettet. Även sk. achengrimma får användas. Pannband skall vara av läder, får vara av annan färg än tränset och ev smyckat med en diskret dekor."

'Sen står det om kandaret..

Sist i momentet står det i mitten på sidan 12:
"All övrig utrustning är förbjuden och dess användande leder till uteslutning ur klass/ klasser."

Vad jag förstår av TR så är Pullargrimma ej tillåten och tjejen skulle uteslutas.
Kan hon sökt dispans hos överdomaren innan start pga hon tagit med fel träns?

långsööökt kanske? :crazy:

Men om hon sökt dispans, pga felaktigt träns, blir man inte utesluten då? :confused:
Jag har funderat över det åxå, men som du säger, lååångsökt...

domaren kanske inte märkte att hon hade fel nosgrimma..... om det är så skulle jag inte vara ett dugg förvånad......har skrivit åt domare som knappt vetat vad de heter.........

tant agda skrev:
domaren kanske inte märkte att hon hade fel nosgrimma..... om det är så skulle jag inte vara ett dugg förvånad......har skrivit åt domare som knappt vetat vad de heter.........

Kan säga att domaren reagerade inte när ekipaget red in på banan...

nä då kanske de va en sån där domare me noll koll....
den snurriga som ja skrev åt reagerade inte ens när ekipagen fick startsignal så fick ja påminna flera gånger att ryttaren hade startat, för annars hade hon missat hela första bedömningsgruppen........

tant agda skrev:
nä då kanske de va en sån där domare me noll koll....
den snurriga som ja skrev åt reagerade inte ens när ekipagen fick startsignal så fick ja påminna flera gånger att ryttaren hade startat, för annars hade hon missat hela första bedömningsgruppen........

ajdå, nej så illa va det iofs inte, nästan bara.... :D
Fast här ger domaren själv startsignal...(bra!)

Cronis skrev:
ajdå, nej så illa va det iofs inte, nästan bara.... :D
Fast här ger domaren själv startsignal...(bra!)
här va de nog C-domaren som gav startsignal å hon verkade ha koll, min domare satt vid H...

men visst borde de väl vara krav på att domaren ska kunna TR?
annars kan man ju tänka sig att domaren inte säger nåt om h*n inte är säker på vad som gäller el nåt.......

Klart att dom ska kunna TR, som rinnande vatten, (nästan:D)
Annars kan ju tom jag bli domare! :rofl:

Men vad säger TR då?
Själv har jag inte dressyren så jag har inte möjlighet att kolla detta.
Det har ju kommit nytt dressyr TR i år menar jag, kanske har blivit ändringar beträffande pullar nosgrimman då?

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 200
Senast: Fibusen
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 744
Senast: kryddelydd
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 450
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025