Tarpanen=gulbrun?

Lorelie

Trådstartare
Jag har för mig att tarpanen är enbart black (brun och mus), men en annan nisse jag pratat med säger att de även är bork (=gulbrun).
Vem är det som har rätt?

Sv: Tarpanen=gulbrun?

Alla bilder jag har sett av tarpaner har visat musblacka hästar - finns det ens brunblacka? Jag har dock för mig att Gmelins att det i beskrivningar av de tarpaner han träffade på under sin resa 1769-70 även nämns andra färger. Dessa var ju dock "riktiga" tarpaner (om än upplandade), dagens är ju rekonstruerade. De sista "riktiga" utrotades för ca 100 år sedan.

Om gulanlaget skulle finnas hos tarpaner så innebär detta att det förutom mus- och brunblack (om nu ens denna färg finns) måste existera:

svartgul
gulmusblack
vitblack

och så den här diskuterade gulbrune.

Har någon sett en vitblack tarpan? Nääää...Jag tror att du har rätt, men vet, det gör jag inte!

Har han några bilder? Musblackar kan ibland vara ganska gula. Vi har haft en sådan. Silvervit på vintern och trist guldassig på sommaren.

Indy

Jag har också bara sett musblacka på bild, men i Bonniers stora hästlexikon står det musblack och brunblack med ål och zebraränder.

Nej, han har ingen bild på en tarpan. Han har läst att de är bla borkar på ridsportförbundets hemsida.

Ridsportförbundet vet nada om hästfärger och ännu mer nada om naturhästar som inte kan kategoriseras som tävlingshäst :devil: . Men naturligtvis skall man inte döma helt utan att ha sett texten i fråga, men jag måste säga att jag tvivlar.

Bonniers stora hästlexikon skulle jag inte heller säga är helt pålitlig som källa.

Indy

Inte ens dom som registrerar egna raser kan speciellt mycket om färger, så man får nog inte ha för stora krav.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 481
Senast: ildiko
·
Relationer Hur gör man? Jag tog pension förra året och trivs bra, men då de flesta av mina vänner fortfarande jobbar så har jag för avsikt att...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: astronaut
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar