Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Amen till nästan allt du skrev. Det här har varit en dryg vecka, nästa är också pest tyvärr. Bara att bita ihop för även den veckan lär ta slut, till slut.

När jag kom hem från jobbet idag hade maken precis kommit innanför dörren han också. Vi var lika slut båda två så efter en kopp kaffe dröp vi i säng och somnade sött en stund (skulle bara vila lite) innan barnen kom och undrade om det skulle bli någon mat. Det blev det förstås, men så oengagerat som mamma Scan och pulvermos :crazy:

I morgon är en ny dag, då är tanten (och hennes gubbe) nog pigg igen :)

ja ibland är livet trist att leva...de har sina solar o regn...

igår var vi till kliniken med unghästen för 3 e återbesöket...inflammationerna i framknäna ger sig inte trots inflammatoriskt medicin i 25 dagar...röntgenpåtarna visade att de blivit värre...veterinärerna vet inte varför hon har den...hittar ingen orsak ..börjat en aning att bli paralellförskjuten ...

visar inte återbesöket om 13 dagar o en ny butta kur att inflammationen stannat eller börjat gå tillbaka...ska hon få sluta sina dagar...

om de blir så kommer de att bli en av de värsta dagarna , att leda henne till vila...

Nå än är de ett tag dit..journaler o plåtar ska sändas till både Ultuna o Mälarkliniken för en second opnion..ett sista försök....men tja...

alla blodvärden är topp....visar ingen virus elle bakterie....vita blodkroppar okey..blodvärden okey....allt bara så mystiskt...

men ett beslut som måste tas..o genomföras...avigsidan med djur...men så är livet....

Åh nej!Stackars lilla hästen och stackars dig som kämpar för henne.Jag önskar av hela mitt hjärta att det vänder åt rätt håll.

Fy gubbtjyven vad jobbigt! Det är svårt när man inte hittar nåt konkret, så var det på vår fina ponny, bara nio år gammal. Behandlades i flera omgångar, visade ingen hälta, förrän vi skulle vet.besiktiga henne, då var hon halt. Rejält. Till slut hade vi inget annat val, hon skulle aldrig gå igenom en vet. besiktning, vi ville inte triangelmärka och sälja (ganska svår och nervös ponny) men jag och dottern grät floder den dag det var oundvikligt. Vi hade så mycket hopp, hon var så fin...

Idag är det inga hästar, utan "semester" på hemlig ort i Skåne, jag o maken. I morgon firar vi 23-årig bröllopsdag, bara vi, en bastu och en flaska champagne...:love:

Grattis till nyförvärvet. Bra att följa sin magkänsla ibland :banana:

Jättefina bilder ni satt in allihop !!

Så ledsamt med unghästen Gubbtjyv :cry:

Själv har jag jobbat förr mkt, orken tryter, ingen ridning ... :crazy:

Tagit över en familjemedlems katt pga allergier för några dagar sedan, som smet ut.. :o och som inte är bekväm med vår egen katt som är supersnäll, eller uppvaktningen - läs jagandet fr mina hundar + elaka skator när den väl hamnat i trädtoppen så den har redan rymt :eek:
Vi vet att hon inte var kvar i trädet vid läggdags, men hon kom inte ner på inkallning när hon satt i trädet och inte efter när hon klättrat ner. Det såg vi aldrig för vi lämnade henne i fred när vi väl jagat bort skatorna.

Usch... vad hemskt det känns. Över ett dygn utan ett livstecken nu.
I dag måste fd ägaren komma ut och ropa...en känd röst kanske kan få fram henne... hoppas hon finns i krokarna på gården och inte är skadad...stackars lilla kissen, och jag känner mig usel :crazy:

Idag har det kommit rejäla skurar mellen solstrimmorna.
Varit och inhandlat en del växter till altanen.
Gräset har vuxit sig högt men det är så fint med alla vårblommorna och maskrosorna så det är synd o skam att klippa... eller hur ;)

Håll tummarna att kattskrället hittas (vid liv förstås) !

Självklart grabbar vi tag i tummarna....

Både för förlupna katter och unghästar som har problem med benen.

Så ledsamt Gubbe :( Ja, djurägandet har sina baksidor, men vi ska skatta oss lyckliga att vi är av den sorten som sätter djurens väl främst och klarar av att ta de tunga besluten när vi måste. Inte roligt precis men man får trösta sig med att det var det bästa. Hoppas dock att allt har vänt till nästa besök på kliniken och att det syns en förbättring.

Men kissemissen då. Klart jag håller tummarna att den rackaren dyker upp igen och att den låter sig fångas.

lordag pa torpet.. inget nytt har skruttan ar ute och far runt.. bullarna ar ute och mirr star och tittar i sitt stall.. skall dra trad idag sa kanske han far sin egen paddock till slut.. det ar ju slut med samvaro for honom och valdemar.. stort slagsmal forra veckan..
pa hemfronten aka karlskoga, ja gamle far skall nu fa komma hem pa tisdag vilket han inte ville.. lol. med 5 per dag hemhjalp till enborjan.. vi far se hur det gar..jag kan tyvarr inte vara dar sa maste aka over monday och gora klart och sen igen pa onsdag. jag hade ju hoppats att fa rida lite mer nu nar varen ar har och innan valdemar aker till sommarcamp 4 june.. vi far se hur det gar..
annars mar alla bra, mirri vaxer och vaxer, han kommer att bli alldeles for stor for min smak tyvarr men ar inte redo att salja honom.. kanske lata honom bli endurance hast och utlanad.. och sa anvander jag honom endast for avel.. later ngn annan rida honom..
nej kafferast ar over, vi hores alla..

God morgon!
Sol här i Uppsala - igen. Snustorrt och dammigt överallt, skulle behöva ett riktigt ösregn, om det ska bli något bete...
Ska iväg till Ikea, Rusta,Coop och Bahaus (stavning?) idag med päronen.

Sen iväg till stallet, har insläppet runt 18.30tiden
Mocka, fixa käk och vatten till gubben. Lägga in en spånbal om det behövs (11 dagar sedan nu:banana:).
Ta in gubbe, borsta lite. Tempa och kolla hans skapsvullnad. Är ff rejält svullen i skapet :(, men ingen feber, ingen ökning av svullnad. Kan pinka normalt.
Klippa gubbe, "underredet" läs magen och mellan fram och bakben. Har mkt päls där som han ej fäller.Är ju klippt hals och bog, sparar rygg och rumpa.
Lägga in middagsmat och ta in de andra 3 hästarna.

Igår var jag iväg på jobbinterjuv, så troligen har jag jobb snart:angel::banana:

Ok...gör vad jag kan för att försöka blåsa ner regnvädret åt södern...det hällregnar här :mad: och gör det omöjligt att hänga ut tvätt för torkning. Hästarna är blöta och det är inte lockande att ge sig ut och jobba med dom idag :cool:

Go middag.... Idag har jag trotsat feber och halsont och jobbat lite med staketen. Hälften av hagen är nu shettissäkrad...
För att få jobba i fred.. så släppte jag mina damer på grönbete en stund.
De fick "låna" en av gästhagarna där gräset står frodigt.

IMAG0115.jpg

IMAG0117.jpg

Ett par tre timmar om dagen får de beta... Sen är det tillbaka i skogshagen igen.
Jag är begåvad med fantastiska beten.... Vilken kan vara ett litet problem så här års...

Lyrik:Kul med jobbet,blir lite nyfiken på vad det är:)?

Idag har jag rensat en av hagarna från sly.Har verkligen inte fått bort allt men det ser bättre ut nu i alla fall.Det mesta av den är inte så kraftig så jag har använt sekatör och en liten såg.Det känns i både rygg,baksida lår och höger hand att jag gjort något som kroppen inte är van vid:grin:.

Har ridit i em.Idag gick det bra att gå förbi papperssäckarna:).Tog sedan en trång stig genom enris och täta träd med stockar liggande tvärs över för att komma till en bra travväg.Hon är verkligen cool när vi går i oländig terräng,bryr sig inte om kvistar som smäller som pistolskott över henne eller att halvstora björkar släpar längst sidorna.

Har upptäckt att hon är lite kladdig i bakhovarna,strålröta?.Hovslagaren kommer i veckan så han får titta på det och rekommendera vad som ska göras.Jag har någon hovtjära hemma,kanske ska lägga på lite,någon som har erfarenhet av detta?

I kväll ska vi till grannkompisarna och grilla och sedan vidare till bypuben.Denna gång är det ett annat gäng som har hand om det hela så jag kan bara koppla av:).Blir dock inte så sent för min del för jag ska jobba i morgon igen.

Ok...gör vad jag kan för att försöka blåsa ner regnvädret åt södern...det hällregnar här :mad: och gör det omöjligt att hänga ut tvätt för torkning. Hästarna är blöta och det är inte lockande att ge sig ut och jobba med dom idag :cool:

En häst är avklarad iallafall ;) . Jodå, jag kom mig ut när det slutat smattra på rutan. Fann två iskalla hästar så först blev det att ställa in fröken och lägga en filt på henne och därefter tog jag hö med mig ut till Rocket, drog av vattnet och la på honom en skönt täcke också. Sen groomade jag fröken varm, sadlade samt la på ett fleecefodrat skrittäcke och sen promenerade vi ut i skogen. Oerhört tacksam är jag för att det inte började regna för jag hade helt glömt att ta regnsäkra kläder på mig :o ...Nåväl, det var en skön tur i skogen. Hittade en vettig slinga som tog ca 45 minuter omväxlande slät mark och rejäla backar. Den ska jag ta i morgon med Rocket på släp. Lilly var lugn i skallen och väldigt trevlig att ha att göra med idag :D

Kl

Jag packade sadeln på cykeln. Upptäckte att hästen fått punktering för att sedan bli förföljd av en potatisodlare.
Min dag i korthet;)

Usch vad jobbigt. Jag håller tummarna för att det kommer att gå åt rätt håll. Skickar även över styrkekramar.

quse hur går det med kissen har ni hittat den? Jag håller tummarna för det också.

syrran vilka underbara hagar du har :love: Jag blir så avundsjuk...

Vad ni alla jobbar på bra med era hästar :bow: Själv så tittar jag bara på just nu när dottern rider :laugh: Men det kan vara kul det med.

mirameja hoppas du får en bra kväll :banana:

Och till er alla jag glömt så skickar jag ett gäng helgkramar och hoppas ni har det bra.

Själv ska jag nog gå och lägga mig då jag har jobbat övertid idag och började 06.00 så jag känner mig ganska trött. Ska släpa med mig tvätten och hänga den med :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka