Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Har tråkigt... Inget på tv... Husse jagar vildsvin i natt... så jag är ensam hemma... Borde gå och lägga mig... Skall göra ett dubbelpass i morgon.. Börjar 06.30..... Men har lite svårt att diciplinera mig...

Hagar ja.... Jo jag har mycket bra hagar... Är oerhört tacksam... speciellt vintertid...

Har totalt 17 hektar... Varav drygt en tredjedel är beten eller vall.... Samt att en del av de skogliga hektaren skall göras om till bete.... Då är två hästar lite lite... De hinner inte med att beta av allt som skall betas...

Efter midsommar skall hästarna ut på ett bete som jag inte betat på snart två och ett halvt år...:cool:

Nu sätter jag hoppet till "kavalleriet" som skall anlända under maj månad.. :D:D
De skall få hjälpa till med de där hektaren som skall förvandlas från skog/sly till beten...

Funderar alvarligt att börja ta emot beteshästar sommartid på "heltid"... Men drar mig lite för det... Det känns som om det är svårt att kombinera med heltidsjobb.
Kavalleriet har ju sin ägare i byn... så hon får ju liksom komma hit och sköta dem själv.... Hon skall renovera sina hagar och det kommer att ta ett år... innan de kan betas igen... så det är anledningen till att de skall bo här under det året.

Senast ändrad:

Åh, vad jobbigt för både dig o den lilla. Jag vet ju själv hur jobbigt det är att inte veta varför, inte få besked, tröstlösa återbesök. Väntar oxå på tal samtal från Ultuna, men de har ju aldrig tid.....
Skillnaden är ju att din är så ung, så orättvist. Styrke kramar kommer här!!

Åh, attans att du inte bor närmare. Vi har 8 hagar, varierande storlekar, 2 av dem är skogshagar, en är plöjd o nysådd och de andra växer LÅNGSAMT. Jag vill helst inte köra iväg min på bete, men måste kanske.

Verkar ha varit en tuff vecka för de flesta! Själv har jag nog aldrig varit med om en så fulltecknad o jobbig Maj, jobbet flyter på, men mkt möten, inköp, nytt kassa system, samt sjuk häst, begravning, saker som måste fixas i stugan, lite omändringar i stallet, klinik besök, oro över bete m.m jag har känt att det har tagit på krafterna och tillslut sade kroppen ifrån, blev konstig i fötterna liksom avdomnade. MEN då jag gick till läkaren visade det sig att det beror på brist på B12, mkt lågt värde så det blir 2 sprutor/vecka i 5 veckor. Skönt iallafall att veta varför och att det går att åtgärda.

Hoppas det går bra för lilla pappsen hemma, och att han får den hjälp han behöver.
Har ni hittat katten?
Var försiktig med att trotts förkylning, kan ge allvarligare sjukdomar.
Lycka till med lilla nya hingsten.
Lycka till o hoppas du får nya jobbet.
Och alla ni andra jag ej kommenterat: ha en bra dag!

Alltid lika tråkigt när det händer nåt med djuren:(, håller tummarna för både häst och katt!

Har alla utom jag haft en jobbig vecka?

Lillgubben står kvar där han står tills han far på bete( hingst) i juni. Men han ska nog arbetas med en hel del före det. Han är helt ohanterad, bara att ta fast honom är ett helt företag.

I fredags var jag och kollade ett vbl-sto. Hon kommer hit på fredag, foderhäst, och ska vara här ett år är det tänkt. Så nu har jag en ridhäst igen, ÄNTLIGEN:)

Ja, kort på lilleman finns inte än, men han är fux med stjärna och strimma och vitt på alla ben. Hur kommer det sig att alla mina hästar har det:confused:

Jag ber att få gratulera till hästköpet! Kul att du slog till tycker jag.

Nu har hästarna fått gå ut för gott. Vintern är över :banana: Det är mysigt att sommarbona i stallet så vi började lite här på morgonen. På exakt 30 minuter mockade jag och maken ur båda hästarnas torvbäddar. Allt är utkört på dyngstacken OCH boxarna är prydligt sopade också. Jäklar vad vi var svettiga, men så kan det bli när tävlingsinstinkten tar över :cool:

Vem vann mockningen?:D
Vi har inte släppt våra damer ännu,de får allt stå inne ett tag än.
Dock går de i en av sommarhagarna men tas in för natten,de är ju ganska matglada och vill inte ha ngr tunnor.

Jag kommer garanterat att få en tunnliknande häst när vi släpper upp dem i sommarhagen :D Araben är extremt matglad och lägger på sig lätt. Ponnyn äter men blir aldrig lika fet. Men när betet minskar lite så brukar det rätta till sig igen. Just nu går de i en hyggligt stor hage, men det har växt dåligt p.g.a. torkan så vi ger dem frukost och kvällshö. Nu har det regnat hela förmiddagen, så kanske de får lite mera mat nu. Hoppas det, för det vore skönt att slippa i alla fall frukostgivan.

Haha, ja vann gjorde vi ;) Det blev mest "kan vi få en bra tid på detta??" Och det tycker vi att vi fick :D

*gomidda*

:o sovit till 11 :o ...minns knappt när det hände sist. Jisses, halva dagen är redan borta:mad:...nåja, får ta itu med hästeriet om en stund och så får jag se vad jag hinner med i övrigt...:cool:

KL

Igår blev det ingen klippning.
Tog in B och gubben först. Han började direkt äta av sin middagsmat (betfor, havre). Tog sedan in T och R.
Såg att min gubbe betedde sig konstigt. Som han försökte att "spy", harklade sig och var väldigt nere. Antagligen foderstrupsförstoppning:(
Ringde min kompis som tyckte det var bäst att ringa vet. När jag väl fick tag på Ambulanstoriska och hade dem i luren, började hästskrället att äta igen som vanligt. Vetten skrattade och sa att gammelman nog vill skrämmas lite...:laugh:Hålla koll på honom närmaste timmen och ge honom extra blöt betfor, som soppa.
Var kvar 1½ timme till. Han fick betforsoppa 2 gg. Gick ut och betade 15 min. Ska göra hans middag i fortsättning extra blöt + öka betforn till 10 dl till middagsmat. Även hans mellis som han får när jag är där på em, lite havre och betfor, extra blöt.
Väntar nog med att klippa när det blir varmare igen och att vi är i sommarstallet = lättare när det gäller flug och regntäcken där...:angel:

God förmiddag!

Hade utsläppet, så jag var i stallet 8.15. Småruggigt men såg ut att bli sol längre fram. Släppte därför ut gubben utan täcke, sedan de andra 3.
Blöte betfor till middag. Vägde upp allt hösilage till alla 4.
Bytte vatten. Mockade. La in spånbal, 13 dagar sedan sist.:banana:
La in middagsmat och lusern till gubben.
Då började det ösregna, så jag tog in gubben igen. Borsta av, kollade skor. Har 2 lösa sömmar hf, så jag får ringa hovis i morgon. Han får ha boots fram tills hovis kommer.
La på regntäcket och släppte ut i hagen igen.
Vägde upp ny middagsmat och lusern till i morgon. Gjorde frukostmat. Bytte om och åkte hem.

Hemma har jag stuvat undan lite vintertäcken på vinden.
Ska ringa på hö, behöver minst 1 hästkärra full i sommar.

Jag brukar se finalen, det är mysigt med ungarna. Men igår blev jag ensam att titta till slut. Sonen ville hellre spela på datorn och efter halva showen sov både dotter och make på varsin sida av mig i soffan :)

Tyckte ändå att det var ovanligt fritt från totala katastroflåtar i år. Det är ju rätt hård gallring i semifinalerna (som jag inte sett, så egentligen vet jag inte).

Islands trummis hade en sadel att sitta på medan han jobbade. Det såg lite kul ut. :)

Jag har nog den mest fantastiska miljö att rida i. Kom precis in från en runda med Fröken och så debuterade vi med att ha Rocket på släp. Han har aldrig sett världen åt det här hållet och är väl mer eller mindre i chock nu. Lite obstinat i början men sen tog backarna ut sin rätt...jisses, han upptäckte världen i marknivå och den var JOBBIG:crazy:. Han kämpade tappert att inte falla ner för backarna och hålla sig bakom Lilly men det gick inte helt bra alla gånger...BRANTA BACKAR :D ...dessutom gick det också brant UPPFÖR...då suckade och knorrade han djupt:rofl:...jag kunde också höra små "svordomar" för alla stockar han behövde lyfta benen för också...han är en sköning :love:

Tog 45 minutersslingan, tar i stort sett exakt 45 minuter i skritt, och det var lagom start för Rocket. Lilly är oberörd, hon är i fin form...rocket är TRÖTT;)

...och nu har dom regntäcken på. Det började regna igen:mad: så det var bara att studsa ut och klä på dom fast då med ofodrade regntäcken. Igår frös dom så hiskeligt att det blev de fleecefodrade täckena som åkte på.:cool:

Hmm måste erkänna att jag inte såg det,blev sittande i telefon o glömde precis av det:o

Mutter ,regn här oxå.
Klarade mej när jag red första men när jag ridit nr 2 en stund så var det nån :devil: som stod där uppe och hällde ut hinkar :mad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka