Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

och sa var det manads rapport fran torpet....
ja jag vet varit dalig har pa buke, det ar ju saker som hander i mitt liv och jag gar in dar men ar inte aktiv dar heller sa att saga.. kommer in/hem och sen ar det sova.. mina veckor har numera 6 dagar, dag 7 sitter jag pa tag/buss till kga och gor besok hos den gamle.. valdigt energy pafrestande, dock ar det skoj att se honom. hans "personlighet" har andrats lite och jag har sett honom skratta och skamta mer dessa veckor an tidigare som nar jag bodde hemma till example.. Sa den biten ar ju bra.. senar det minnet, ibland ar det dar, ibland ar han i ett annat arhundrade och narminnet ar helt borta.. Men han ater och frodas. Ulrika, skoterskepersonen jag har kontakt med berattade att han i dag fick 6 potatisar med kottgryta i dill sas och hade atit allt pa tallriken.. lol.. yep ata kan han.. Det enda som jag upplever som problem ar att han inte kommer ut pa sina dagliga promenader. I mondags gick vi dock fran avdelning till stora entree och sen ut och tillbaka pa utsidan.. Fick forstas stanna och vila lite, men det ar ok det med..
Skall nu tillbaka fredag for vardplanering. Sen far vi se om han skall hem igen eller vad.. Jag fortsatter mina 6 dagars veckor sa lange jag orkar..
Min halsa hander saker med ocksa.. Har fatt tid for en operation och MRI och aven till oronnasahalsdoctor for allergi meds.. var uppe pa valdemar haromdagen och skrittade lugnt och sakta mellan grastuvorna, han maste ju fa ata stackars magre palle.. haha..
Lilla skruttan vaxer och har borjat fa sma toofisar i munnen. tva nere men inget uppe annu. Hon ater ocksa garna lite av mamas foder och har provat ho ocksa.. Dock inte lika godis forstas som hennes privata lunchbar. Hon har ocksa lart sig att vanda sig om och presentera andan for att bli kliad nar jag kommer in.. lol idag backade hon in sig i knat pa mig for att bli kliad. Och den dar lilla lappen den gar som bara den.. Hon vet helt klart hur man skall fa mig runt sin hov.. Vi skallborja med borstar snart, och har aven plockat upp fotter for att vara redo for hovslagare den 23 dennes.. Igar firade vi two veckors folsedag med en liten liten bit av morot.. det var mums det..
Hon ar fortfarande till salu. tyvarr. Dock kan jag alltid gora en till om jag vill haha..
4 june aker valdemar pa sommarlager for att sen komma hem 13 augusti. Saknaden blir stor, fanta och han har verkligen bondat ihop sig.. Sen 7 june river jag stallet i ladan for ombyggnad.. Det blir en busy sommar pa torpet, kom garna och halsa pa, medtag arbetshandskar hahaha. Nu skall skruttis ut och pappa far hoppa in i sin box igen, har inte alla hagar fardiga sa.. vi tar tur.. hoppas ni alla har det bra..

Sällar mig till skaran som inte tror på en utdöende tråd :p

*KL
Igår hade jag en helt underbar ridtur, solo med en prinsessa som var på ett strålande humör. Vi klättrade, tränade fina galoppfattningar, hade galopp race och drev kalvar:rofl: (fast hon ville helst leka med dem och vart mäkta besviken när vi fått in dem i hagen igen)

Hon har slutat helt med alla dumheter (för tillfället ska man kanske tillägga, det kommer säkert nytt) och verkar trivas förträffligt vad vi än jobbar med, tom dressyr:love:

I söndags provade barnbarnet 1,5 år att rida, skräckblandad förtjusning, mamma höll i och jag ledde. Några steg i skritt blev det;)

Och nu är det dags igen att ta sig iväg, tar ridningen lite senare nu när det är varmt

Ett tag sen jag var här, mycket att stå i med såning av sallader och andra trädgårdsgrödor. (Har gårdsbutik)
Hade vår utehelanatten/dygnet premiär i förrgår HÄRLIGT!! tyckte killarna. Och mattarna med, skönt att inte mocka på ett tag. Skickade in mina maskprov innan, 0:ade alla tre. Skönt att slippa avmaska.
Här skiner solen och det dammar torrt på ridbanan, host host. Gärna lite regn hit till ön, Tack!
Idag har vi övat galoppfattningar, inte varken min eller hjärtats starka sida... Men det tar sig. Med ett draglok framför så...

Så där ja.... Nu känner jag igen mig.....:D
Minst en sida att backa bak för att uppdatera sig när man loggar in...;)
Skönt... Jag trivs med att slinka in här och se vad ni har för er....

Idag har damerna hållit sig i hagen.... Troligen har liten röd hårig rymmare fått sig en eller ett par rejäla smällar underdagen... Hon var nämligen oerhört försiktig vid grindöppningen när jag skulle ta in dem för en stund sen...

Nu är jag ledig till söndag....:eek: va konstigt det känns.... Men jag skulle kunna vänja mig vid såna här veckor. Tre dagar jobb... tre dagar ledigt...:D

Damerna står i stallet... Bromsarna är riktigt eländiga... Undrar om det här kommer att bli en eländig sommar i den bemärkelsen... Bäcka ogillar dessa flygfän ordentligt... Hon blir riktigt upprörd...

Till Gubbtjyven låter jag hälsa att nej... Bäcka är inte bakrädd... Men hon är lite "överkänslig" i bakbenen... Ljud bekommer henne inte...

Verkar som vi alla skärpte till oss lite vad gäller skrivandet:).För min del behöver ni inte bjuda på en massa nytt,jag tycker om att läsa om enformig vardag också,det gör att man(kanske) kan skapa sig en bild över hur era liv ser ut.

Här har det laddat upp till åskväder redan från i morse,jag stack ut med H.strax efter hemkomst och hann precis komma tillbaka till stallet när första dropparna kom.Sedan blåste det rätt rejält och åskade.Kom en del regn så nu är det frächt och grönt runt om här:).Hästarna går i hagen på kullen,de får gå där i natt,har ordnat ström.

Oops!Nu mullrade det visst lite igen,kanske bäst att stänga ner?

Vill bara berätta om i natt först.Hunden är i slutet av löpet och allt har varit lugnt, inget mer med det till kl.halv tolv i natt.Jag vaknar av att hon stormskäller,tittar ut och där står en schäferhane på trappan:crazy:.Sedan blev det inte mycket sovet,han ylade,skällde och gnydde utanför fönstret hela natten.

På morgonen kunde jag inte ens ta mig ut för att rasta min,han var på hela tiden.Till slut tog jag honom i bilen och forslade iväg honom någon kilometer och släppte ut honom där.Snabbt hem,ut på kort promenad,in igen och inom några minuter var han tillbaka här:grin:.

Då var kl. närmare sex så jag kunde ringa runt lite och fick på andra samtalet tag i ägaren om bodde bara någon kilometer bort fågelvägen.

Puh!Var rätt trött idag,sov inte mycket:)!

Härligt med löptik och hanhundar som står på trappen och ylar :D Det är lika här varenda gång det är löptid, då står grannens schäferhanne på trappen och är i sin egen lilla värld blind och döv för allt utom flickorna innanför dörren :grin:

Nej, inte tror jag att tråden dör ut heller. Nu är det vår/försommar eller vad man nu ska kalla det för och alla har fullt upp med allt utomhusjobb så lika mycket som vi skrivit under hösten/vintern tror jag inte att vi kommer att göra. Men lite uppdateringar blir det :laugh:

Har varit hos gamla stallis och ridit en härlig tur runt sjön. Det är alltid lika roligt att komma dit och ta en tur på Arvid. När jag kom hem hade det regnat så pass att det var små vattenpölar här o var. Behövdes verkligen en skur för jäklar vad det är gult av pollen överallt.

Det som var sämre var att med regnskuren kom knotten som ett brev på posten så nu har jag haft på flickorna ordentligt med medel så dom förhoppningsvis ska slippa det värsta eländet.

Har nu varit ute o tagit in hästar.De brukar få gå hem själva och de brukar inte ha några problem att hitta rätt box.
Konstigt,idag visste de inte alls var de bodde..... Smått kaos i stallet innan alla var på rätt plats!

Kommer liiiiite regnstänk så jag måste nog ut o dansa regndansen för att få fart på det hela!!
Inte för att jag på ngt sätt gillar regn men nu är det så ini h-te torrt här så nu måste vi få lite regn.Börjar bli smått orolig för betet!

Brimmis,nu får du väl ställa lite krav på den där märren!!!
Släpp fisen,kläm ut masken eller föla! Hon har ju hela tre alternativ!
Hämtade du henne 31 maj så går hon ju på övertid nu,har du förklarat det för henne?

Vi har djupa samtal minst 3 ggr per dag men inget hjälper. Ja, om det är fölis på g så är hon på övertid men det verkar vara mer regel än undantag i år om man läser på avel-sidan.

De flesta ston går mycket över tiden och kompisens sto gick 3 veckor och 4 dagar över tiden innan hon fick lilla bedårande Selma.

Så vi talar på och väntar vidare :angel:

Så länge mina uppfödare är övertygade så litar jag på dom tills dom säjer nåt annat. Jag har inte en aning för jag har inte en susning om dräktiga ston och fölning :p Och minsta lilla ryckning i svansen gör att jag tror att nåt är på gång. Jag ser förlossningssymtom i precis allt Ina gör och inte gör!

Senast ändrad:

God morgon!
Sol idag,en aning regn inatt,det tackar vi för, men det räcker inte.......:crazy:
Tänk,aldrig blir man nöjd!
Men det är lustigt,man nästan ser gräset växa bara det får lite regn!:)

Brimmis,iår har jag varit usel på att följa med inne på avel.....brukar göra det men vet inte varför jag bangat iår..
Jag har ju en som ska föla i slutet på juni och det syns knappt på henne!
Hoppas verkligen inte hon går över!!!! Får väl börja med lite terapisnack redan nu kanske???
När folk ska gissa vem som ska föla så gissar de alltid på 17-åringen.....och hon ser verkligen ut som om hon ska det.....har haft henne sen i nov så jag har ingen aaannniiing..... Fast med de brunsterna så är jag ganska säker,där är det en fis på tvären eller ngt!

Annars ser det ut att bli en fin dag här,ska väl göra det vanliga idag.....och kanske slappa lite.Tona håret har jag funderat på några dagar nu,kanske jag får tummen ur idag?!

Senast ändrad:

God morgon..

Blev lite full i skratt igår.... När jag kom hem från jobbet så tog jag in hästarna för att de skulle få slippa bromsarna ett tag...

De fick stå inne tills det blev lite svalare ute...
De hann bara vara ute någon timme eller två innan det började åska.

Så jag gick ner och tog in dem igen... Inte för att jag är bekymrad över att ha dem ute när det åskar... utan jag vågar inte ha dem i hagen när inte elen är på..
Vill inte heller riskera att elaggregatet dödades av åskan....
Alltså fick de tillbringa ytterligare en natt på stall.....:D

En ytterst liten regnskvätt kom det i natt.. Tyvärr för lite för att göra någon nytta..

Hej Alla!
Har inte hunnit "läsa igen" alla sidor sedan sist - det är en månad sedan jag stack in näsan senast! Har ju hunnit en hel del - hör här:
Först var det ridresa till Azorerna en vecka. Rekommenderas! Underbar natur, otroligt coola hästar, härliga långritter varje dag och mat och boende av toppklass. Bilder kommer.

Kom hem skärtorsdagen och på långfredagen var det dags för tredagars clinic med Ron McLoughlin. Var lite sliten i kroppen efter en vecka med mellan 3-8 timmars ridning per dag och hästen lite oriden efter en veckas semester så kort sagt - clinicen KUNDE gått bättre..

Annandag påsk var det faktiskt inget speciellt på gång mer än packning och på tisdagsmorgonen flög jag ner till södra Spanien.

Där blev det full fart med veterinärbesikningar och packning inför resan och på torsdagsmorgonen påbörjade vi vår 400-mila-resa mot Sverige.

Allt resande gick fint och på tisdagen den 3 maj landade vi i stallet. Skönt tyckte både vi och hästen när resan var avklarad. Mindre skönt att det var 1 plusgrad och blötsnö när vi lastade ur. Spanska senioritan fick både fleecetäcke och regntäcke på innan hon fick gå ut och hälsa på sina kompisar i hagen.

På onsdagen började jag mitt nya jobb och på torsdagen fick jag veta att min så fridsamma valack hade förvandlats till en eldig hingst och börjat klättra på stona i hagen:cry:

Nu går han i en sjukruta och betänker sina "synder" och jag sitter vid mitt skrivbord och undrar hur fanken vi ska kunna lösa situationen. Det finns två flockar, en blandad bantar-flock som inte har fri tillgång till hösilage, där gick min "hingst" förut och en "pensionärsflock" med bara valacker som behöver fri tillgång. Mina alternativ nu är att låta honom stå kvar i sjukhagen (åtta år, fullt frisk) eller släppa in honom i gubbflocken med risk för att han äter sig smällfet, vilket jag inte heller vill då han är fångkänslig.. Man har lite att fundera på..
/Starling

Oj, vilka äventyr! Ser fram emot bilder från din resa:) Vad skönt att resan gick bra, ochnu har du gubbe(?) och häst hemma, om jag fattat det rätt.

Tajger: Ja, nu är dom hemma både gubben och hans häst. Kul, men fattar någon hur det kan bli 75% mer tvätt när det blir 50% mer människa i huset??:p

Ser oxå fram emot bilder.

Igår så släppte vi i en av sommarhagarna,hade en gammal tant som vart glad:D
DSC02717.jpg

DSC02722.jpg

Sen bildbevis från en ännu äldre tant som gillar hagens spa :eek:
DSC02709.jpg

Det ser härligt ut!

Åh vad det är fint ute nu, liljekonvalj, förgät-mig-ej, skogsviol, vitsippor (fast de har snart blommat över). Härlig runda på Tage och bara njuta av alla vackra blommor och deras undebara doft! Och Tage var lugn och fin;)

En liten bonusbild på Tage som får en liten munsbit på väg till hagen i morse:) Lagom äthöjd och gott trädgårdsgräs:)

Foto0780.jpg

Godkväll tanter och gubbe :D

Härliga bilder, ser så mysigt ut nu när allt är grönt.

Själv är jag jätte trött och orkar knappt att göra något :( När jag kommer hem från jobbet stapplar jag till soffan och sitter där och halv sover tills nu.
Sen är det bara ut och fixa stallet och ta sig en jogging tur. Med lite ansträngnig så orkar man att brygga sig lite kaffe innan jag släpar mig i säng igen....

Tror att det är värmen inne på jobbet som gör att man blir så grymt trött. Man tror att ögonen ska ploppa ut av syrebrist ;)
Men nu har det regnat och åskat i går kväll och i natt! I natt åskade det och blixtrade det så att jag och barnen vaknade och satt uppe tills det värsta dragit förbi.
Och nu har det regnat sen jag kom hem från jobbet :cry:
Tror att det är lite uppehåll nu, så jag ska springa ut i stallet och fixa till det.
Är ju behövligt med regn, men behöver ju inte regna när jag är hemma och solen skiner när man är på jobbet :cool:

Vi hörs :bow: Jag ger mig ut på gården nu...

Här nere i södern är det full fart och sommaren är över oss med både mygg och torka. Käkade nog ett helt kilo grus på sista träningen. :p

Förra helgen var rätt aktiv med en tripp till Ullared på fredagen, på söndage var jag i Köpenhamn på kattutställning

På lördagen hade vi besök av en 1* instruktör för Prelli och lärde oss massor om hästhantering. Gav de andra ett par goa skratt när vi var igång. Min kompis skrev på sin blogg "Anita and Orkan also did very well and it was lovely to watch their relationship - and pretty entertaining as well. "
Jag vet att jag och min pålle är rätt lika och trivs ihop. :D

Han kan faktisk hålla sig själv
Lite bilder
Jag kan hålla mig själv
1304882210_resized.jpg

Matte var är godiset
1304881892_resized.jpg

Sådan matte sådan häst :D
1304881612_resized.jpg

Åhhh vilka underbara kort, vilken glädje :laugh: Härligt att se gamlingarna leva upp och ge järnet :love:

Ja här har det regnat till o från under dan och i natt åskade det visst nåt alldeles kusligt men inte hörde jag nåt inte.

Fast jag vaknade till vid halv 3 tiden (kollade klockan) och hörde hur Madde pratade i sitt rum rakt ovanför vårt sovrum så jag tänkte att "jaha, hon har kommit hem nu". Men när jag klev upp i morse så var det ingen bil hemma, hon hade sovit hos en kompis. Hmmmm, undrar vem som pratade uppe på hennes rum!!??

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka