Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Det ser ju jättehärligt ut!(på båda bilderna:)).

Som alltid tittar jag på bakgrunden,vad högt ni är!Trodde det var rätt platt nere i Halmstad ;).

Foto0773.jpg

Påminner lite om min häst fast mer ädel :D :love:

Äntligen är snart natten slut så att man får sova:D
Hoppas ni alla får en härlig dag.

samma här ska bli skönt att sova ngra timmar tre nätters jobb nu ledig till tisdag eftermiddag hundar är rastade pållar fått käk så nu nattis :banana:

Vi har härligt bergiga skogsområden att rida på precis bakom vårt samhälle. Kommer inte ihåg hur högt, men visst har man en härlig utsikt, ner till havet och över hela stan!

Quse, ja, han är ju fullblod...om än lite omusklad just nu. Men vi jobbar på det!

Med den terrängen skall nog musklerna komma i ett nafs....
Har en väninna uppåt dina trakter... I alla fall i din del av landet... När hon beskriver sina ridvägar så blir jag grön av avund. Här finns på sin höjd en liten kulle... eller möjligen ett litet svagt uppförslut..... Platt med andra ord....

Någon liten backe inom gångavstånd hade ju inte skadat...

Inte helt otänkbart.... Så småningom... När damen är klar och tränad att orka kånka omkring på mig i alla fall 1 timme så är tanken att vi skall komma ut och se världen lite. Åka och hälsa på vänner... rida en och annan långtur.. åka på lite träningar... och om något år eller så är tanken att jag skall kunna ta lite hästsemester... Tänker mig någon ridled en 4-5 dagar....

Har ju hästbekanta över hela Sverige... så möjligheter är jag inte utan..
Men med tanke på hennes status för dagen så avvaktar jag. Jag åker inte så långt för att rida i 10 minuter....:D

Idag står i alla fall lite träning på schemat nu på morgonen... Skall iväg och jobba kvällen sen.. så jag tänkte hinna med det nu på förmiddagen. Vi gör ett nytt pass i lokselen och om allt känns bra så hänger jag på draglinorna...
(Hann inte i går)...

Tager:Kom på att jag besökt Hovs Hallar-ligger väl inte så långt söder om din stad?

Och där är ju högt så det räcker till:crazy: och väldigt vackert!

Fick en chock när hästarna skulle ha mat i morse.Ett staket med två eltrådar låg 20 meter in i hagen,två stolpar avbrutna vid marken.

Ingen av hästarna verkar det minsta skadad-kan det ha varit älg som dragit ner tråden?

Jag öppnade upp en del av hagen( som varit avstängd tvärs över)igår.Då försvann ju strömmen på den delen och om hästarna gått i den i mörkret eller då älgen det vet jag inte.Är ju glad att inte mina är skadade men kanske finns något annat stackars djur med sår på benen ute i skogen:(.

Så kan det bli när älgen dragit förbi, ja. Rådjur brukar kunna slinka mellan/under/över men älgen brakar mest på ;) .

Här skiner solen från klar himmel. Det är varmt! Gammelhunden ligger ute sen några timmar och bara njuter. Ska strax ge mig ut i vedskogen och få lite fysisk motion. Hästarna får sitt framåt e.m./kväll. Jobbade helgen så jag är ledig idag :D ...helgen var väldigt lugn, för övrigt:p

Värmen dök på oss ordentligt igen och igår vaknade myggen... hästarna for som galna i hagen och jag kunde konstatera att det var stora helikoptrar kring dom i STIM :eek: . Nåja, jag hade kvar myggmedel sen i fjol så det vara bara att ge sig ut med sprayflaskan och det gillades :D

God morgon!

Och välkommen gammelmoster!

Härligt väder idag! Man blir glad.:)
Vet inte riktigt vad jag ska hitta på idag,utöver det vanliga,får se vad dagen ger!

Har bara fyra hästar i stallet nu,så det är rena semestern!
Pojkarna på hingstbetet trivs o myser,så allt är frid o fröjd.

Hundarna i huset mår bra,iaf två av dom,den tredje mår sådär......de är av raserna; Bordercollie/Riesenschnauzer 13år,Flatcoated Retriever 7år (Gul= felfärgad,ej godkänd) och Cockerspaniel 6år,White-Liver and Tan.

Nähä ni,platt är det då rakt inte här! Bor lite längre inåt landet än Tajger,har en del av Hallandsridled alldeles bakom huset,så här har vi oxå underbara ridvägar! Synd bara att jag inte lyckas ta mej samman o rida lite oftare......!

Här är också platt, inte för intet som det kallas för plattlandet! Sen är det sten på sten på sten på........:mad: INTE roligt! Men det finns ju fördelar, hästarna lär sig att lyfta på benen och balansera i ojämn terräng, i alla gångarter:) Så är det mycket diken, våtmarker för en stor del är gammal sjöbotten, men det är (oftast :D) bara att blunda och hoppa över. D.v.s om hästen inte är som min gammeltant var, i början fick jag hoppa av och hoppa först, sen hoppade hon nästan i famn på mig. Det var några ggr jag föll när hon var lite väl närgången! Men det var en snäll tant som bara stod och tittade tills jag kravlat mig på fötter igen:)

Nu blev jag full i skratt.... Du beskriver ju mitt närområde på pricken...
Har också stenigt, krondiken, sankmark.... och förutom det rejäla vindfällda hyggen med ris och rotvältor... Och de vägar som står till buds är ofta belagda med stenkross... vilket kräver skor på hästfötter...

Träningspasset med unga damen är klart. Det tog knappa timmen... Vi höll till i skogen först... Repeterade vissa moment som damen i fråga har lätt för att glömma... Som att man inte får börja gå förrän man får startsignal... Efter några påminnelser så kom hon i håg vad vi kommit överens om...

Värmen lockade rätt snabbt fram svetten på oss båda... Och med den kom även bromsarna.... Shit va de är tidiga i år....:eek:

Min dam gillar INTE broms... Hon stissar upp sig.... Så att gå hem och prova draglinor la jag på hyllan.. och tar det en kväll i veckan i stället. Hon hade fullt upp med att hålla ihop sig och koncentrera sig på det jag ville att hon skulle göra. För det tummar jag inte på... även om bromsen är irriterande... så måste man ändå kunna lyssna.... Hon var duktig... även om det är svårt när man blir anfallen av dessa eländen. Jag valde att korta ner arbetspasset och komma hem med en häst som fortfarande hade lyckats vara duktig...

Nu får de vila i stallet så släpper jag ut dem straxt innan jag skall till jobbet.

Vad härligt med alla hundar, vi har visst lika salig blandning som våra hästar här.
Ang bromsar så är de ju helt vidriga, har sluppit dem hittils som tur är. Inga fästingar på ponnyn, men 3 på hunden senaste veckan.
Har turen att bo lite mittemellan, rider i skog, på ängar, grusvägen, asfalt, hyffsat med klätterberg, stenar, rötter men oxå mkt Sankt då det regnar.

Nobel är piggare, äter mkt bättre- härligt! Igår var vi ute på en timmes runda, jag promenerade bredvid i början o slutet o satt bara på 25 min- tog då en trav o galopp, och då kan man inte tro att han varit (o är inte helt bra än) så sjuk. Jätte pigg!!!

Jag gick ut för att laga det trasiga stängslet men som så ofta när jag ska göra något hamnar jag på ett helt annat ställe:grin:.

Tog i stället tag i ett annat stängsel som behövde upp.Jag har en hage på en kulle som ligger mitt på en åker.

För några år sedan röjde jag all sly och slog ner stolpar och satte el på två trådar,det blev jättebra.

Problemet är att varje höst släpps kvigorna på bete på åkern och det är omöjligt att ha kvar tråden,de går igenom allt antingen det är el eller inte.Därför har jag tagit ner tråden varje år och jag är urless på att trassla med det och hade nog tänkt låta allt vara i år.Men,men!Dels finns det rätt mycket att beta och så blir det så mycket finare om det inte växer igen så nu var jag där idag.Blev ett slarvigt staket,gammal tråd och stolpar som borde slås ner bättre och ingen el dragen men dom får bara gå där när jag är hemma.Så länge det finns att äta går det nog bra:).

Rädd för fästingar så det var heltäckande klädsel,det blev svettigt!Och så massor av myror:mad:jag hatar verkligen skogsmyror,har näst intill fobi så jag får stå och trampa hela tiden,vill inte ha några på mig!

Från huset:
32377946.jpg

I nederkanten av åkern rider jag:
32377978.jpg

I bakgrunden mitt hygge:
32377953.jpg

Och så en bild på Mika:love::
32377987.jpg

Vilken fin hund! Jag gillar hundar, men vill inte ha jobbet (sa hon med hästarna...)

Jodå, Hovs hallar ligger ca 5-6 mil söder om Halmstad. Där är fantastiskt vackert.

Kaneberg (Skedala skog) och Arlösa skog som jag rider i är upp till 150 möh. Det blir ganska mycket backar:)Det är här de ev tänker bygga vindkraftverk just för att det är såna höjder. Det vill vi inte:(

Idag ska jag rida lektion för dressyrtränare, fast på en av Plönninges skolhästar (naturbruksgymnasium med hästlinje). Mina gamla lektionskompisar rider där, och idag var där ett återbud, så jag hoppar in:) Förra gången gick det si kitdåligt, men jag ger det en chans till. Jag som bara åkt häst senaste månaderna...det kommer nog att kännas i morgon:crazy:

En av anledningarna till att jag lämnade Småland var just för naturen. Nu har jag berg och raviner inpå knuten. Underbara skogsslingor i flera mil, vadarställen över ån o.s.v. Fantastisk natur här i Västernorrland :D

...och så har jag en go granne söder om oss. Farbror K norröver är redan bekant men de söder om oss visste vi väldigt lite om och nu har dom varit här och det slutade med att vi får ha hästarna på deras åkerplätt som inte betats på eoner. Så här ska byggas hage ;)

Go kväll... Nydligen inkommen.... Har fångat förrymd ponny... Inte det man längtar efter när man kommer hem efter ett kvällspass...

Den lilla damen lät sig så småningom infångas.. Skickades in i sin hage... bara för att vips vara utanför lika kvickt som hon kom in... Hon kryper under och det går blixtsnabbt...

Just nu står båda damerna inne i stallet... Där får de tillbringa natten... I morgon får jag släppa ut dem på vallen... och sen får jag tillbringa de närmsta kvällarna med att fixa staket.... Jobbar ju ett antal dagpass nu framöver så jag hinner inte fixa detta annat än på kvällstid. Vet inte om det är brott på linjen någonstans eller om det bara är så att damen är okänslig..

Hur som helst så har den lilla damen nu lärt sig hur man tar sig ur hagar....:cool:

Jag får ta och säkra upp staketen ännu mer tydligen och sen kontrollera att det är rejält med kräm i trådarna... Men fram tills dess får de gå på vallen. Där finns så mycket käk att hon inte borde behöva krypa under...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka