Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

God morgon!
Redan +18 utanför fönstret.

Idag har jag som vanligt inget att göra förutom gubben. Ska träffa en kompis som ska komma till stallet i em, vi ska gå hästpromenad. Så jag ska mocka och fixa käk och vatten. Ta in gubbe och borsta lite medan han äter sin mellis innan hon kommer vid 15.30tiden
Gå på promenad, hoppas att det har torkat upp i skogen.
From igår har jag börjat beta in gubben, 15 min igår. Är inte så mkt gräs i hagen tyvärr:( Så det får bli 15-20 min beta varje dag nu i början, så magen vänjs in sakta tills det är dax att åka till sommarstallet i slutet av maj. Han har en känslig mage sedan länge, så det är bäst att göra alla "foderbyten" sakta. Får grovfoder och kraftfoder året runt, hö på sommaren. Hösilage nu.

Visst är värmen härlig!!! Idag beslöt jag därför att ta ut Lilly på ett dressyrpass på vallen innan den värsta värmen kom. Hon var lite stissig i början men kom snabbt till ett bra jobb i skritt och trav och när takten satt bad jag om galopp...:eek:...4 rejäla explosioner, fullständigt oregerligt...var bara att ta om från skritt...la in lite extra sidorörelser, stopp, back och rollback innan jag provade att ta en fattning igen. Det blev en hanterbar halvexplosion och den kunde jag få över till en bra galopp och då lossnade hon och övriga fattningar gick fint. Jag har en rätt spännande häst emellanåt:D. Rocket får vänta till i kväll när svalkan kommer för nu är det sådär olidligt hett igen. Maken och jag drar till skogs och börjar ta ner ved...fridens!

Jag satt och väntade på en hovslagare som inte dök upp på fm.Och det var INTE jag som föreslog annandag påsk när vi bokade:grin:.

Var lite irriterad men det gick över,tog H.på skrittur på kända vägar,lilla backen och hygget.Sedan en promenad med en pigg D.

Har provat ett nytt bett på H.senaste veckan.Hon hade förut ett tredelat,nu ett helt,lite svängt bett som ligger still mycket bättre.Hon verkar trivas med det:).

Jobbet kallar om ett par timmar,har jobbat alla dagar i helgen men är ledig i morgon och det är blir inga problem att hitta något att göra:).

Jag får svettas själv. Sommarhagarna ska ha nya staket:D

Ja inte blev det nåt vila här heller. Mellan våra täkter finns en tätbevuxen ravin och vid sidan av den går en väg som varit helt övervuxen av sly...ca 50 meter långt...tills nu. Det tog oss bara 6 timmars hårt slit att bana oss fram där och få fram vägen igen och nu går den att använda av både traktor och häst...och jag är överhettad, soligt värre och skinnet är hopplöst illrött och svider som f*n...suck...men vi har attan så bra vedtag ;)

Varit full rulle här med..... Hästarna fick här om dagen sin nya hage... Den utföll med belåtenhet och de gick genast på upptäcksfärd längs det nya staketet.

Nu kommer hästarna ända upp till vägen... Loppan tittade förundrat på bilarna som åkte förbi....

Det fanns en hel del gräs i den hagen... och det gjorde väl att den var så poppis. Men det mesta har de betat av nu...

När jag jobbade med staketet så gick jag omkring i bara bh´n... även mitt skinn blev rött... även om jag klarade mig utan den värsta svedan..

Idag har jag premiärklippt gräsmattan för säsongen. Det var lite tjurigt att få igång gräsklipparen... men med lite övertalning och smörja på väl valda stället så hickade den igång.

Var dock lite mer klok idag... hade en tunn heltäckande tunika på mig när jag åkte runt där i solgasset.

Nu skall jag iväg och träffa revisorn... dags att deklarera påstår de...
Sen skall jag ut och jogga en sväng.. förhoppningsvis är det lite svalare då.

Du måste ta bilder på hur hagen blev. Vet ju att du beskrev den tidigare när jag var ner men vill hemskt gärna se det på bild.

Joggning låter jag bli men Agnes ska få en längre promenad i kväll. Kan ju vara rätt skönt att gå loss sig lite efter allt kånkande på det som ska bli ved liksom allt ris som lagts på väl valda ställen i ravinen.

Skall se om jag får till någon bra bild.
Nu är det för mörkt...;)
6 km jogging blev det i kväll... Mycket skönt och härlig mjuk grusväg hela vägen.. Grusvägen är nysladdad så där skulle jag nog kunna ta med mig Bäcka utan att hon tycker att det är för obehagligt...
Får se om det blir tid till det i morgon kväll...

Nu väntar duschen.... och så en 4 dagars arbetsvecka...

Another day for you and me in paradise. Ser ut att bli en fin dag idag också!

Jobba några timmar, sen ridtur i eftermiddag. Nu får vi trava korta sträckor. Oj, sa pålle och fattade nästan inte först;)

kl

Sitter och väntar på hovslagaren,det gick att ordna en ny tid redan idag,bra!

Här är skogsmaskiner i grannskapet.En ny stor rishög ligger alldeles intill vår ridväg och en till läggs just nu upp på "mitt"hygge(hoppas dom inte kör sönder för mycket!).Blev lite koll på detta förstås men om bara jag kan slappna av och släppa på tyglar och spända ben så går hon oftast lugnt förbi:).

Jag får gå och till gården och hämta ensilage påsvis nu.Det finns ju en hel del gräs i hagen men lite extra måste till.

Kändes bra att vara åter på jobbet idag. Skönt med lite fasta rutiner ;) ... men, kroppen var inte med mig. Har ont överallt och huden bränner. Känner mig nästan febrig idag så kvällen lär gå till lite vila och en massa kräm på de illröda axlarna :o

KL

Här har det varit underbart väder hela påsken :D Men nu har det börjat att regna. Kan ju behövas, fast man vill ju inte det!

Har varit lite hästledig då dottern har mockat och fixat på morgonen :laugh:
Så jag har bara tittat på när hon har ridit.

Har försökt att komma i form med joggning så att jag också kan rida :o
Men det går segt, bara att fortsätta tillslut måste det ju ge resultat...

Nu är det läggdags för mig då jag ska upp vid fem i morgon :cry: Gillar inte det skiftet. Men det är ju inte mycket att välja på.

Så sov så gott alla tanter och gubbe :D

Idag har vi varit ute på en lång skritt- OCH travrunda. Pålle känns fräsch, men är ganska snubblig. Det kan bero på att det är dags för skoning, men jag är lite orolig för framknäna. Han behandlades ju i det ena, och var ren på återbesök, men han är mycket försiktig i nerförsbackar, och som sagt snubblig. Han gick väl iofs slätlöp när han galopperade, så han kanske inte har lärt sig lyfta på benen...

Jaja, det gick bra iaf, förutom att han hoppade undan för två killar vid en skogsmaskin, så jag slog knogen i sadeln och är nu svullen och öm. Men det är (små)smällar man får ta;) Sen i sista korsningen i skogen kom två travare bakom rumpan på oss, då blev det lite galopp på stället:crazy: Men vi kom hem helskinnade:)

Idag gick min bil sönder. Jag har hittat en som ser bra ut på annons!:)
Jag får ringa imorgon. Hur tidigt på morgonen kan man ringa till folk man inte känner?

Dom blir säkert jätteglada om man ringer framåt en halv sju ungefär, det brukar bli populärt :D Nä, jag skämtar.. :p

Skicka lite regn hit!!! Jag vill gärna ha det. Här är det snart torrt som en öken och ingen regn på väderprognosen.

Jag tänkte just på halv sju, då sitter folk och dricker kaffe innan de åker på jobbet!:laugh:
Men så är det ju inte alla som har det.

Fick tid på Åby redan igår. Fy, vad nervös jag var, först för att lasta o köra- det görs ju bara till o från betet så det blir inte riktigt rutin. Han såg såklart att jag kom med transporten och gick undan då jag skulle hämta honom i hagen... Med lite äpple gick det bra. Vi lastade i god tid försäkerhets skull, men som den forna tävlings häst han är så klev han på nästan direkt. Efter nästan en timmas väntan fick vi komma in, o vis av lärdom bad jag att få ha honom i lilla fållan då han hatar sprutor o ogillar att andra människor hanterar honom. Bad oxå om stor dos sövande då det inte räcker med vanlig. Skönt, de förstod o lyssnade o satte en kanyl för att bara behöva sticka en gång. Nu följde en 2 timmars lång undersökning ( lite tid gick åt till att svara på andras frågor, vänta på att han skulle bli trött, leta instrument, ringa vet från i helgen m.m) så nu har de tagit 2 blodprov, 2 urinprov, fört upp en kateter för att kolla passagen, känt på urinblåsa o en njure, ultra ljud på urinblåsan, ja det var nog allt......
Hittade inget igår, fick åka hem med honom ( kissar faktiskt inte alls lika mkt blod sedan må kväll) men väntar nu på provsvaren.
Ska oxå skicka träck prov då jag tycket han tappar överlinje men har stor mage ( är inte proteinbrist)
Skönt att det är över, men jobbigt att inget veta. Ha en bra sommar dag på er!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Annonsera mera hundar 2