Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Eller så har hästen helt enkelt en sådan dag.
Vissa dagar så måste faktiskt hästen liva upp tillställningen lite genom att vara "rädd" för den där stenen eller varför inte tallkotten? som legat på samma plats i evinnerliga tider. Inte roligare än man gör sig liksom...:D

*kl*
God Middag alla!
Här kommer jag på återbesök, har haft fullt upp så jag "föll ut" härifrån.

I morse väckte gubben mig, det var lösa hästar på landsvägen. På med paltorna, ner i stallet o hämta grimmor o ut o jaga.
Mina egna hästar måtte blivit väldigt förvånade när jag kl 5.45 rusar in och sliter tag i grimmor och drar iväg. "Ingen frukost???":eek:
Nåväl, hästarna blev fångade av ägaren på ängen intill här. Han släppte ut dem tidigt, gick in o mocka och såg dem sedan skutta iväg från gården. Någon mindre begåvad person hade hängt av trådarna på en annan öppning i hagen.:eek: Och pållarna drog iväg så det är hovspår i hela byn, inkl vår gräsmatta. Tur vi inte är så nogräknade, ha, ha....

Nä, nu ska jag göra mig iordning, min ridlärare bokade in mig på en hopplektion idag. :crazy: Ponnyn är lite rund om magen och behöver lite träning o jag behöver träna hoppning på någon pålle jag känner mig säker på tyckte hon. Okej då....
Så vi får se om nästa inlägg blir från Sahlgrenska eller från köksbordet :p

Ha en underbar påskafton alla!

Kul med hoppning, om man bara känner sig trygg på hästen:)

Här är det lugnet före stormen. Vi skulle ju bara säga till några som kunde komma och elda och grilla lite korv...nu räknade jag till 26 stycken:D Jaja, jag har bakat rulltårtor till påskbakelser, och korv och dricka tar de med själva, så det blir säkert jätteroligt.

Ha en glad påsk, alla!

(Tittar säkert in senare...)

har last alla 15 sidor ni skrivit och har inget att tillagga for ogonblicket.. hasteriet ar nere, inte ens lille valdemar far en tur, men jag kommer tillbaka det vet jag.. det ar ju lite stressigt for tillfallet

pask gor jag inte.. har egg men det blir val ett hardkokt till middag. har ingen lust att "fira" ngt alls.. har borstat madeiras man dock, far see hur lange hon haller sig fin
alla mar bra, aven emmakisse som ar inne och sover middag.. pallar sover i solen och jag skall strax ta mig en nap och sen blir det mocka och gora kvall.. madeira har borjat att vaxa upp och juver gror skall vi hoppas hon haller till 29?? jag endast gudarna vet detta..

allt lugnt i karlskoga ocksa.. aker tillbaka onsdag eller torsdag.. j*dra flangande pa mig har.. hores alla och hoppy easter...

Puh, ja nu var det färdighoppat för denna gången.
Måste säga att efter 10 månaders skogsmullande och att börja rida lektioner igen, så har min ridteknik gått ner sig säkert 50%. Ingen kondis, styrka eller rid teknik, jag blir gaaalen! :mad:

Stackars pållan flängde runt med mig, blev dragen i munnen osv, men hon skuttade oftast glatt på ändå. Hon har en tendens att rusa = jag panik- bromar och släpper drivet, då stannar hon till och sen skuttar över. Hur bra ligger man då i språnget :devil: Åhh, min hoppteknik suger verkligen, mest pga att jag är lite rädd, men vill lära mig hoppa ändå. Ja, det är bara att träna, både kondis och ridning.

Här är 21.3 grader ute och det är såååå gott! Tyvärr är min pålla rädd för raketer o smällare, så de får gå in tidigt idag, ifall grannarna börjar skjuta. Ja,ja, de kom ju ut tidigt pga. hästjakten i morse.

Här är vi lyckligtvis "befriade" från påsksmällare - peppar peppar. De smäller mest vid nyår å Valborg.

Härligt att hoppa! Lite avis där...:laugh:

Hållet med! Vissa dagar är ALLT farligt, särskilt det utanför paddocken så man slipper anstränga sig... Men det är väl lite av tjusningen när man har ett djur o ingen maskin.

Vad modigt av dig att träna hoppning fast du är rädd. Jag vill eg oxå då min ponny verkligen älskar det, men är för feg för lektion ännu. Ställer fram ngt hinder ibland, o hoppar bara om jag känner mig tillräckligt modig o han verkar hyffsat lugn.

När jag tog tempen igår kväll hade han 39 grader, det var bara att kasta sig iväg till vet o hämta antibiotika och fick samtidigt metacam, ifall det var urinsten. Mkt orolig natt då jag inte visste åt vilket håll det skulle gå och om vi var tvugna att åka t Slöinge. Men imorse då jag kom gnäggade han glatt, hade ätit, drukit o kissat. Temp 37,6!!! Härligt!!! Gav antibiotika o släppte ut i hagen. Har ätit en stor o lång påsk lunch m nära o kära o ska strax tillbaka till stallet igen för att ta in, titta till, tempa, kolla urin, ge antibiotika o metacam. Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll! Har kontakt med vet hela tiden o är beredd att åka in om det vänder igen. Glad påsk på er alla!!

kl

Hade en riktig svacka efter jobbet igår.Ingen ork alls kvar så hästarna fick gå kvar i sin hage ett dygn till.

I em hämtade jag hem dom igen.Det är ca 800 m hit och för att spara tid tog jag båda på en gång.Brukar gå bra och gjorde så även denna gång.Det är ju ingen biltrafik här men en del som rider ibland.Möter vi andra hästar kanske det inte är så lätt att hålla koll på mina två:crazy:.

Skrittade D.Härligt väder förstås men han kändes inte bra.Trött och stel.Var rädd att han fått känning av erlichian igen,han var sjuk i det förra sommaren.Tog temp men den var normal och han äter som vanligt.Vill dock stå inne i stallet men det är inte så ovanligt,där är svalt och skönt nu.Båda verkar i allafall nöjda att vara hemma igen.

Tänkte höra om ni har några roliga (häst)projekt på gång nu när det finns tid till mer än mat och mocka?

Själv ska jag göra en sadelkammare av en liten vrå i stallet:)Den kommer bara att bli några kvm men det går att pressa in en del ändå.Jag har sadlarna där redan nu men med en presenning som skydd.Ska sätta upp skivor i taket och på väggarna tänkte jag.

Vill också göra något slags bindbom utanför stallet.

Haft en underbar dag på landet.. eg.. :love:

men... det har varit ett förbannat moppe /motorcross körande här heeela dagen med ungdomar fr samhället :devil:

Kan naturligtvis förstå dom oxå men det är inte mysigt att höra på och framförallt inte roligt att möta dom med häst :(

När jag mött dom tidigare år så har dom tagit hänsyn o stannat :D
men.. de kommer så jäkla snabbt i år så jag är orolig för hästarnas reaktion.

Därför har jag inte ridit idag.:grin:

Jag vet.. låter verkligen som en gnällig tant ;)

Det händer då och då här också att någon/några kör moppe bort och fram.Vägen är ju så gott som bilfri och dom utan körkort eller rätt ålder vågar väl köra här.Jag vill inte heller gärna möta dom till häst men om hästarna går i hagen är det rätt bra träning:)(fast visst,ljudet blir irriterande i längden!).Har ibland funderat att låna någon hage intill en väg så framför allt H.vänjer sig vid tung trafik.

*summerar*

Ja ja...hästarna har fått extra vila:cool: ... Jag har haft fullt upp ändå i dagarna två. Liten junior, 1,5 år gammal, hade absolut inga planer på att dela med sig av mormor till nåt annat alls och plastmorfar dög inte då, nej...och vem kan motstå nåt sånt? inte jag iallafall:o. Herrejisses, han är den mest charmanta och goaste person jag känner. Jag har varit som vax...larvig, helt enkelt...:D . Men det var det värt! Han ville inte att vi skulle åka hem när vi kört ner den lille rackarn idag. Jag har kort sagt...Haft Det Underbart:love:.

Sommaren kom idag, för övrigt! *OMG* vilken hetta!!! Njutning av högsta klass...beklagade inte ens att det dök upp myggor:angel:.

Nu är det lite rött som gäller...har ätit en god middag och njuter av att ha ytterligare två (2) dagar ledigt!!!!!!!!:banana:

Grattis..man får o ska vara larvig när de är så små...tids nog kommer de andra tider...men de som de fått tar de med sig. Njut medans du har förmånen...så ofta du kan....inte alla förunnat..

Blir suget för stort så får du väl råda bot på de själv...:angel:

Nja ..vete fasen om de är någon träning värd namnet att ha dem bredvid en väg....Madame jag hade förut var rädd för lastbilar o MC ..gick en hel sommar 1.5 meter från vägen o där var de rak väg så Mc drog på bra...men inte fasen blev hon något mindre livrädd för dem när man red ...så på hene funkade de inte....men de var ju hon de...:laugh:

Grattis..man får o ska vara larvig när de är så små...tids nog kommer de andra tider...men de som de fått tar de med sig. Njut medans du har förmånen...så ofta du kan....inte alla förunnat..

Blir suget för stort så får du väl råda bot på de själv...:angel:

Hm...skaffa föl, menar du?:angel: ...är väl lite för gammal för att börja om själv så det får de yngre sköta ;)

ha en fortsatt skön helg nu !!!

Stallprojekt:
Ja, bindbom har jag bett om i 2 år nu, kanske till sommaren.... Gubben sålde lastbilen i vintras och bestämde sig för att ta ett sabbatsår och vara hemma på gården istället. Så nu kanske han har tid. :D
Sen ska paddocken fixas. Gubben fixade en paddock i höstas men han lade på för mycket lös sand, som aldrig sätter sig. Så den går inte att rida i :cool: Kul med en icke brukbar paddock. Så den ska fixas iordning också, hur han nu sk göra med det. Skala av lite kanske och lägga på stenmjöl, vad vet jag....
I övrigt har jag ett 2 år gammalt stall, så där är egentligen inte mycket att göra. Fast vi fick aldrig målat det invändigt. Nu är det bara putsat överallt.
Jisses, det blev nog lite projekt ändå märker jag. :eek:

Jag har inga stallprojekt eftersom jag hyr stallplats. Men projekt finns det gott om ändå. :D Vi ska gå igenom hela uthuset och sälja bort en massa grejer.
Jag har släppt ut hästarna på morgonen och vilket fantastiskt väder det är. Tyvärr är sambon förkyld och febrig och lillan hostar. Så vi fär ta det lite lugnt idag.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III