Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Jag har ägnat en del av dagen åt min trädgård,plockat bort fågelbord och annat som skräpat.Krattat upp ris från björkarna och hyfsat till i landen.Det kommer nästan mer ogräs än blommor men ser i allafall något prydligare ut nu.

På mitt förra ställe var trädgårdsarbete min stora passion men då red jag bara på ridskola en gång i veckan och hade tid till det.På de 12 år jag bodde där fick jag en trädgård jag verkligen gillade,syrenhäckar,fullt med äppleträd och rosenbuskar och spaljeer och blomsterland:).

Här har jag inte hunnit med på samma sätt,jag försöker stå emot att gräva nya land t.ex,för jag blir bara stressad när jag ser ogräset ta över om jag inte hinner med.Men rosenbuskar och äpplen blir det här med,de sköter sig rätt bra själva.

Det blev till slut en ridtur också framåt kvällningen.Eftersom jag inte har dom hemma just nu skulle alla grejer forslas i bilen.Glömde då den lilla manick som behövdes för att spänna bootsen så H.fick gå barfota bak.Red över hygget,snirklar och snurrar som vanligt där:),och i en åkerkant där det var mjukt att gå.

Har fått hem örterna som beställts men senaste dagarna har hon frustat/fnyst mindre och inget snor idag.Ska ändå ge henne dom men vänter tills i morgon då jag ska ta hem dom igen.

Det kanske blir ett påskbarn :)

Ledig idag och vädret ser ut att bli härligt. Jag måste ägna mig åt lite handlande (skittrist), matförråden ska fyllas inför påsk och sonen behöver något mot pollen. Pojkstackarens ögonvitor är knallröda :( Jag ska dessutom agera taxi till stalltjejerna, men sedan ska jag rida!! Så det så.

På tal om stalltjejerna, kommer ni ihåg att jag berättade om stallkamraten som var med i en svår bilolycka utanför Uppsala för någon månad sedan? Hon hade verkligen änglavakt. Nu är hon hemma från sjukhuset och är ändå förhållandevis ok. Hon har visat röntgenbilder på sitt lårben, det är bara en massa splitter de pusslat ihop och hon har inopererade spikar och skenor kors och tvärs. Hon har hemska smärtor och tar sig ingenstans. Så våra flickor tränsade hennes häst Mogge igår, tog med stallets lilla shettis som sällskap och promenerade kilometern hem till ägaren som blev jätteglad :love:

Menar du en påskmask? ;)

:D

KL
Hej!
Vet inte om jag är ihågkommen, eller om jag ska presentera mig:crazy:. Det har kommit till så många nya sedan "min aktiva tid". Jag föreslår att vi tar och presenterar oss igen i början av nästa tråd....

I alla fall - livet leker och fåglarna kvittrar. Ville är i kanonform och jag lycklig ryttare i vår/sommarsolen!

Eftermiddagen spenderades till häst. Och allt kändes underbart och enkelt. Övergångar - skritt / halt / ryggning / galopp / skritt / galopp / trav - satt perfekt. Halterna hade tagit andan ur vilken dressyrdomare som helst! Och sedan gav vi oss ut i naturen, klätterbackar, skogsväg med ekar och vitsippor, fågelSÅNG. Man ryyyyyyyyyyyyyyyyyyyser av ren LYCKA :)

Men snälla ponnytant, du tillhör ju inventarierna här. Det får man ju ha lite koll på:)

Låter som en härlig hästdag, när det bara stämmer och man sitter med ett leende på läpparna. Underbart.

håller med dig, det är en härlig känsla när allt stämmer mellan häst / ryttare :love:

Idag har jag inte ridit, bara myst en kort stund med hästarna. Nyss flyttat över dem till sitt lilla "bo" igen efter en em i sommarhagen. Gräset kommer snabbt nu.

Haft en härlig em / kväll efter jobbet med försommarvärme här på landet med allmänt lyckliga 2 och 4 benta varelser :D

Första ljumma utesittarkvällen med grill och vin :banana::bump:

Tanter o gubbar är vi förvisso,men glömska????
Vi glömmer bara det vi väljer att glömma......Inte har vi glömt dej!!

Idag har varit en bra och väldigt hästig dag.

Tant Karindk kom hit o vi började med att lastträna hingstapållen. Det gick bra,han stog inne i släpet idag o mumsade morötter.
Passade på att träna connemara polaren på en gång,och han slutade oxå inne i släpet med en hög morötter. De var så duktiga båda två!

Gick sedan ner på ridbanan där Karin skulle sitta upp på Connemaran. Där pågår ett ridhusbygge alldeles intill med allt vad det innerbär av oväsen,konstiga fordon mm,men han skötte sej exemplariskt! Så cool!!

Tog sedan en härlig skogstur på gamle,men pigg och taktande, nordis och fyra åring,och tänk,även de skötte sej!!(Även om nordis kändes högexplosiv ibland..)

Sist men inte minst,17 årigt SF sto fick en liten bensträckare i paddocken,vilket hon tyckte var roligt.

En heldag mao!

Själv gick jag av min tredje natt,o har inte sovit ngt idag så nu drar sängen!
Ska jobba hela helgen,med start imorgon så det är nog dax att dra ner rullgardinen!

Vovve mår över förväntan bra! Lite tröttare än vanligt,men annars nästan sitt vanliga jag igen! Skönt!!

Godmorgon!

Vill bara tala om att jag kommit fram till Blåkulla nu och festen har börjat :D
Resan hit var inte lätt. Hade vissa problem att få katten att stanna kvar på kvasten ;). Men efter många om och men så kom vi fram....
Så nu är det fullfart över helgen och fårse om jag hinner titta in mer före jag landar hemma igen efter helgen :D

Så Glad Påsk på er alla tanter och gubbe!

kl

Kan man ta av sig hjälmen med saftblandaren på nu ,, alla kärringar bör väl ha kommit fram till Blåkulla nu....

De var ett fasligt liv inatt i skyn...o jag undrar jag hur de var ställt med antingen flygkunskaperna eller nykterheten på en hel del håll...:laugh:

Katt stackarna måste ha blivit snurriga i skallen som en del flög...ett under att de inte störta över torpet...:laugh:

Eftersom arbetsgivaren hade inställelsekrav i flera dagar , har jag en pisssur Springare i hagen....han som alltid kommer luffsande när de är dax o gå in , surade svårt i går kväll....gick o ställde sig vid en tall längst bort i hagen , så blev till att gå o hämta han vid insläpp....:eek:

Han gör så där när han anser att de gått för många dagar mellan jobben...för många är fler än 2 dagar :D

Så dax för husse att göra bot o bättring o gå o sadla upp o ge han en långtur så han får galoppa av sig ....

från en som inte gillar stor helger......GLAD PÅSK med allt va de innebär för er.....mot klorofyllen.....yihaaaaaaaaaaaaaaaaaaa:banana:

Gillar inte heller påsk... men Glad Påsk tillbaka.

Ska till stallet om en stund och se hur damerna beter sig när det nu har kommit en valack till stallet. Det var ett fasligt springande för en stund sedan. Stona i ena hagen och den nya hästen i den andra. Lite träning i paddocken ska det bli oxå.

Härligt att höra att vovven verkar återhämta sej,din stackare ,ja då vet du vad du ska göra i helgen.

Tro jag det att det var livat i det blå när alla tanter grenslade kvastarna för den stora festen:D
Hmm du får nog ta ett snack med chefen går ju inte an att jobba såna tider att det inte hinns med att rida:D

Se nu till att ha en skön tur och inga diken eller grantoppar;)

Ja just det GLAD PÅSK till er alla om det nu är ngt att fira

Här blir det en lugn påsk. Vi brukar inte fira den så mkt annars heller. Påskfjädrar ute på en buske och påskägg till de små.

Sambon jobbar och bonusarna är hos sin mamma till sönd kväll.
Idag kommer sonen med tjej, om de inte är för bakfulla efter gårddagens fest :p

Vi ska rida lite på åkern och sen in i skogen en sväng. Tjejen har vuxit upp med hästar, men har inte ridit på länge, så det blir spännande.

Sen blir det lite god mat mot kvällen innan de åker hem.
Imorgon ska de till Elmia-mässan, och är de pigga på söndag så kanske de kommer en sväng till.

Underbart väder! Hästarna sover i hagen, sida vid sida. Barnbarnet är här och förgyller vår tillvaro. Dock är den gamla hunden inte i bästa form :( . Han åt inte maten (som annars är den bästa tiden för honom...mattiden) och när han skulle ner från bron ramlade han illa. Nu ligger han i solen och vi låter honom vara ifred och avvaktar hur det utvecklar sig...

Tråkigt med alla sjuka djur. Hoppas vovvar och hästar piggnar till!

Påsken firar i lugn och ro. Jag jobbar i kväll och hela dagen i morgon, på söndag blir det knyt hemma hos en kusin och på måndag ska maken åka och titta på biltävling på någon av mälaröarna. Barnen ska få leta efter påskägg ute i trädgården i morgon och vi har ställt in ett påskris med lite fjädrar och kycklingar i. Det är det hele :)

Dagens ridtur har jag och Leo klarat av. Det lät ju inte så positivt kanske, men det var det! Leo var på ett strålande humör och jag hade dottern som lekte instruktör med mig. Hon tog 90(!!!!) foton på mig och hästen, en hel del blev suddiga men det är ändå bra att få titta på sig själv ibland. och som vanligt blir jag så arg på mig själv, framförallt är det mina förbaskade hälar som så gärna åker upp. Fult, fult fult! Ibland ser jag att jag har dålig handställning också, men det är inte lika mycket för det har jag jobbat rätt mycket med. Till vardags när vi mullar runt i skogen är det inte så mycket att bry sig om med jag vill kunna rida snyggt :cool:

222561_10150164606841200_645741199_6864616_5233481_n.jpg

Typiskt exempel! Det är ändå inget av de värsta korten, de törs jag inte visa er :o Men sammantaget är jag supernöjd med ridningen idag. Det var lite synd att jag inte kunde rida i dressyrsadeln idag. Hittade ingen sadelgjord som passade (den tycks ha fått fötter) så det fick bli den bomlösa, mjuka sköna :)

Åh fy tusingen , ska de vara snyggt oxå:eek: nu jädrar börjar de bli avancerat o mycket :crazy:

bättre o rida väl än snyggt, ,, sa han som inte gör någotdera...:laugh:

himmelens tur ingen annan än Vår Herre såg oss idag då , hmm kanske var därför solen gick i moln..

Idag var en sådan där tur man bara ska glömma djupt ner i marken....

Springaren pigg som en pelikan , fjantig med stenar , harar , plastband , gick på bogarna , taktade , passgång , gick hela tiden i vänster galopp som han inte gått att få göra , däremot höger som han alltid gått i gick inte alls , dessutom vete fasen om han inte gick i olika gångarter på varje ben ibland....suck....

nåja man har den häst man förtjänar...:cool:

Fy farao!! Lider med dej,det är inte roligt alls.....
Men din är gammal,min är gammal,vi får väl helt enkelt inse att det blir så här nu.....upp o ner...och glädjas åt att de faktiskt blivit så gamla,många slutar ju i förtid istället.
Men tungt är det.....:cry:

Glad Påsk.....nä,det enda positiva jag har att säga om storhelger är väl att lönen blir en aningens lite högre för de som jobbar,å det gör jag!:laugh:

Idag får alla hästar vila och jag tänkte ägna mej åt lite lädervård ute i solen.
Ha en bra dag!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21