Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Ja, eller när man ber hästen sakta ner i skritt innan den ens hunnit börja trava :o

kL*

Usch idag har jag ont i svanken. Kan det vara träningsvärk efter 5 dagars ridning i sträck? Mestadels i skritt oxå :o hm, är man tant då eller bara allmänt otränad?

Tror jag hoppar över idag. Är lite trött och seg ändå.
Det får bli en sväng imorgon och på fredag kommer sonen med ny flickvän som är uppvuxen med hästar, men inte har ridit på ett tag, och hon är sugen på att få testa Lasse, så då blir det en sväng där med.
Sen är jag ensam på lörd-sönd, så då får Trullan vara ifred :)

Dom här kom upp i det gamla torra gräset :)

32318322.jpg

kl

Välkommen Gimlan!

Här är ju nästan sommar,17 grader,lite soldis och lugnt:).

Kom mig äntligen för att göra nya hål i lädren på nya stocksadeln så den prövades idag igen,inte lika skön som min bomlösa men ok.Även första gången med de nya bootsen.Denna modell var lättare att ta av och på och de satt jättebra trots mycket ridande i gyttja och sten.

Här är H.innan ridtur:

32318759.jpg

Ridturen blev spännande i all sin enkelhet.Hade precis suttit upp och gått några meter,då dyker två älgar upp runt ladugårdsknuten:eek:,inne i hästarnas hage.Mamma älg seglar elegant över först elstängslet och sedan taggtråden på andra sidan vägen men lillen hinner inte med och blir kvar i hagen.Han kommer emot stängslet och känner av elen så han vågar inte krypa och har inte kraft att hoppa när han är så nära.Springer bort och fram längst staketet i ca 5 min,då galopperar mamma ,som väntat en bit bort,iväg och han kastar sig över.

Under hela tiden står H.och vilar på foten och följer intresserat det hela:cool:.

Sen kommer vi en bit och jag märker att gjorden är lös,kan inte dra uppifrån och vill inte hoppa av där om sadeln skulle snurra så jag vänder hem igen.Gör nytt hål och rider iväg igen.

På rundan där vi nästan aldrig ser någon är det sedan två ryttare som rider runt i hagen vi ska igenom,två hus ska passeras nära och på ett hygge planteras granar.Mycket att titta på alltså:).

Sedan massor av trav på vår bästa travväg,även där är det liv och rörelse omkring,vårbruket pågår ju.

Märker verkligen skillnaden med boots,traven är underbar idag,gillar min fina,fina häst:love:.

Nu är båda hästarna ledda till hagen i brorsans trädgård,de ska få gå där inatt.

Kl.

Hejsan Gimlan, här är man välkommen när helst man vill eller känner sej mogen nog att delta i vårt simmelsurium :D

Åhhh en sån dag! Har jobbat mina 2 timmar på morronen, ja först hade jag ju kusekoll i natt och kunde som vanligt inte somna förrän en stund innan klockan ringde när det var dax att kliva upp för dagen :grin: Jobbigt är det!

Sen hem och fixa till mina fyrbenta lerhögar, inte stor ide egentligen för jag hinner nästan bara hänga upp grejerna så ligger dom och bökar runt i nån lerhög igen :mad:

Tog kort på Inas platta röv och mmsade till uppfödaren som tyckte det såg spännande ut. Hon kommer troligtvis hit i morron och kollar.

Nu på kvällskvisten har jag och gamla stallisen varit ute på en skogstur med Arvid och Kavat. En helt underbar tur i solskenet!! Hade repgrimman på Arvid i dag med och det gick precis lika bra som förra gången :bump:

Nu ska jag kika lite på dumburken innan det är dax att natta flickorna.

Är den platta röven plattare än vanligt menar du? Det är så spännande det här, mask eller inte mask :laugh: Du måste avlägga rapport när uppfödaren sagt sitt!!!

Idag har jag ridit! Tog en skrittrunda på dryga timmen i skogen, helt underbart väder. Tage gick jättelugnt ung halva rundan, sen kom stressen igen. Då galopperar han lite på stället, är väl ungefär samma som skritt...iaf hastigheten:) Ibland sitter man bara och väntar på explosionen, men han höll sig på marken iaf:) Såg i min riddagbok att det var 7 veckor sen sist...

Härligt!
Själv har jag tillbringat två timmar!!! hos tandläkaren med trilskande dotter idag. Hade gärna bytt;)

Ja McMarco, det ser ut som nån tagit en stekpanna och dragit till henne bak på röven med den, på båda sidor om svansroten och lite neråt :angel: och så är det mjukt där så jag antar att det har att göra med bäckenbanden.

Jag har ju som du ser noll koll på detta fenomen, har iofs läst precis allt som finns skrivet om fölningar och allt runt omkring men det är nå helt annat att stå inför det live så att säja och veta att det man tror sej se är rätt :D

Uppfödarens kommentar var "Oj, nu börjar det hända saker". Magen har oxå ändrat form, den har flyttat sej bakåt. Du vet som på oss när magen sjunker neråt ;)

Tja, vi får väl vänta och se vad det är för slags mask :D

Härligt med en ridtur Tajger :bump:

Välkommen Gimlan från en till som är ny här!
Och tack alla andra som delger era ridturer, det är extra härligt att läsa då jag har en fullspäckad jobb vecka o inte hinner rida själv. Men på Söndag är det äntligen dax igen. Har jag sagt att vår pall förästen är en stubbe? Men jag måste skärpa mig att använda den oftare, för min höfts o ryggs skull. Eller är det för sadeln o hästen (ponnyn) oxå? Hur påverkas det?
Önskar alla en underbar skärtorsdagen idag!!

Det kanske blir ett påskbarn :)

Ledig idag och vädret ser ut att bli härligt. Jag måste ägna mig åt lite handlande (skittrist), matförråden ska fyllas inför påsk och sonen behöver något mot pollen. Pojkstackarens ögonvitor är knallröda :( Jag ska dessutom agera taxi till stalltjejerna, men sedan ska jag rida!! Så det så.

På tal om stalltjejerna, kommer ni ihåg att jag berättade om stallkamraten som var med i en svår bilolycka utanför Uppsala för någon månad sedan? Hon hade verkligen änglavakt. Nu är hon hemma från sjukhuset och är ändå förhållandevis ok. Hon har visat röntgenbilder på sitt lårben, det är bara en massa splitter de pusslat ihop och hon har inopererade spikar och skenor kors och tvärs. Hon har hemska smärtor och tar sig ingenstans. Så våra flickor tränsade hennes häst Mogge igår, tog med stallets lilla shettis som sällskap och promenerade kilometern hem till ägaren som blev jätteglad :love:

Älgar!!! Mirameja ... jag hade dött på fläcken :eek: :eek:

Risken att möta vilt är verkligen det som kan göra en ridtur spännande :crazy: Små harar är ok, knasiga katter som hoppar upp ur diken och galna fåglar som piper och tjuter medan de störtdyker mot oss kan vi också stå ut med. Jag har åkt av Leo två gånger och båda gångerna har rådjur varit inblandade. Så jag har blivit lite rädd för viltet, det är synd för de finns ju där ute. Vi brukar prata högt och mycket när vi rider ut (det är dessutom rätt trevligt) och är jag ensam så sjunger jag. I det fallet ska vi nog vara tacksamma att det bara är älgarna som ska höra :angel:

Jag har väl mött lite vilt då och då...värst tycker jag när vildsvinen ligger stilla tills man nästan är framme vid dom och då rusar hela flocken iväg i fullt brak...då har iallafall jag varit nära hjärtstillestånd:crazy:. Älgar, rådjur, lodjur har vi sett men björn och varg har jag bara sett spåren av. Är inte särskilt rädd för mötet direkt utan det är mer överraskningen som rör upp magnerverna lite ;)

God morgon för övrigt! Ser ut som om vädret kan bli riktigt bra här idag. Första dagen på min 5-dagars ledighet...välbehövligt!!! Ligger någon enstaka snöfläck kvar nu bara...gräset börjar spira och jag har sett några tussilago:idea:...jepp, det är vår!!! Dagen ska ägnas åt hästarna och lite städning...barnbarnet kommer i morgon:love:

Älgar!!! Mirameja ... jag hade dött på fläcken :eek: :eek:

Ja,ja må så vara,huvudsaken är ju att inte hästen blir rädd och sticker,eller hur:D?

Jag har hört tals om vildsvinen,att de ligger och trycker tills man är nära.Dom finns här men jag har inte stött på några än,bävar för det!

Och jag hojtar och sjunger också i skogen:).

Hästarna går och betar,det finns massor att äta där de går nu.Jag ska titta över trädgården lite idag tänkte jag och rida senare också.

Kl
Trodde jag varit på världens brakfest och däckat av i lokalen igår:o
Men det visade sig att det var bara en helt vanlig morgon utan brakfest. Bara barnen som har påsklov och dragt på full volym på morgonkvisten:rofl:

det ser ut som nån tagit en stekpanna och dragit till henne bak på röven med den, på båda sidor om svansroten och lite neråt :angel:

:rofl::rofl:

Stackaren, hon blir ju både sur och förnärmad om hon skulle veta detta :devil::mad:

Tänk er själva ... plattrövad :D
Fast å andra sidan... :grin::angel:

Härligt, Älgen:) Du slapp ju baksmällan iaf. Tänk positivt;)

McMarco - vad gulligt av tjejerna, och vad skönt att hon klarade sig så pass som hon gjorde.

Älgar, ja det har vi mött nån gång, Tage stannar och tittar, men har hittills inte fått panik iaf. Vildsvin har jag klarat mig ifrån, men tjejerna har sett, och vi har gott om dem i skogen. Rådjur tror jag är så vanliga, att hästarna inte direkt bryr sig...

Här skiner solen för fullt! 16 +

Appropå älgar, här har vi ganska många. förra sommaren när jag och sonen red på åkern hade vi ett salixfält på höger sida och en stenig sluttning på vänster sida.
Helt plötsligt hör vi hur det börjar svischa jättehögt på höger sida ett par meter från oss. Salixen viker sig och vi blir nästan paralyserade :eek:
Vi börjar ta hästarna upp för stensluttningen och väntar på det värsta: att vi ska bli tvungna att galoppera uppför. Då ser vi hur mamma älg och unge rusar iväg på andra sidan. Då är man inte så kaxig.

Häromdan knakade det ju rejält i skogsdungen när jag red ensam, och på kvällen kommer älgmamma med fjolårsunge över sommarhagen. Mamman kliver över staketet och ungen blir tvungen att gå längst staketet tills den kommer till en lucka där de dragit ner 2 stolpar. Hästarna stod och spanade för fullt.
sen gick de bortåt där jag red och in i skogsdungen.
Hm, nu vill jag inte rida ensam där :crazy:

Nä, nu ska jag ner och mocka och testa vattensäcken sambon köpte igår. Rymmer 90 liter, och jag hoppas den funkar smidigare än att släpa dunkar.

Hm, skottkärror från CityGross för 99 kr orkar inte 80 liter vatten.
och absolut inte på knögglig mark:

32321553.jpg

men med gammal rejäl kärra gick det fint :

32321554.jpg

160 liter vatten på 2 vändor:

32321555.jpg

*GLAD PÅSK* på er:idea:

Ledig dan nr 1 av 5 och jag har kopplat av, varit i Birsta och handlat samt tagit en timmes ridtur i skogen. Lilly är mer i normalläge nu och inte lika het i skallen. Tog oss med lite möda ner till ån och kunde konstatera att den inte är möjlig att passera än på en månad:eek:...den likna mer en fors, flod än en å:cool:...nåja, det blev ändå en längre tur idag och när vi var på väg uppåt igen fick fröken trava lite och då rullade hon upp i galopp själv och då tempot var samlat fick hon hållas. Fortfarande lite blött här och där...vilket Rocket då utnyttjar i hagen medan vi är borta. Protestrullningar och tokrejs i blötan resulterar i en urskitig häst:mad:...så han måste torka innan jag gör nåt med honom...

Nu väntar jag finbesök. Dottern med familj dyker upp här snart så jag ska få gosa med barnbarnet :D ... DET är ett perfekt sätt att fira påsk på :banana:

Jag vill också passa på att önska alla en glad påsk, nu lite innan jag drar iväg mot Blåkulla. Jag lär väl träffa de flesta av er där lite senare kan jag gissa :D

Någon ridtur blev det då inte. Två döttrar, en måg och ett litet barnbarn stod plötsligt i hallen och ville umgås och de blev kvar ända till för någon timme sedan. Så allt det där andra som av någon anledning måste göras när man är ledig från lönearbetet var kvar att fixa. Nu hör jag min stackars lilla häst stå och gråta i hagen, alla de andra är ute med sina tjejer och leker. Det är synd om honom. Men det är en ny dag i morgon!! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 041
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi... 94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 815
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt... 95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 725
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka