Tanter och gubbe traden part 7

Sv: Tanter och gubbe traden part 7

Hej på er hela hopen! :)

Här sitter ännu en tröttis. Hårda tag på jobbet men fick lite uppiggande besked nu när nya lönerna ska sättas :D Alltid kul!

Jag dammade av min lilla häst i måndags i alla fall. Jag hade inte jättemycket tid så jag tänkte mig ett lite pass i paddocken, speciellt som att flickorna som också skulle ut på sina inte ville "släpa" på en mossig morsa (men en sak är konstigt med det, är dottern utan egna ridkompisar en dag .. ja då duger jag och kompisen E minsann ...) Det blev mest pannkaka av ridpasset, Leo såg alla sina polare rida nedåt vägen och kvar blev vi hemma på gården. Hur kul är det på en skala sa herr häst och bestämde sig för att vara tjurig och gnäggig. Slutligen tryckte han upp mig mot stängslet så mina ridbyxor fick en ful röd rand (falu rödfärg). Så tramsig är han inte ofta, men det kanske var vårluften. Det var så varmt att jag bara red i långärmad t-shirt :bump:

Nu stundar en tredagarsledighet, så det ska bli lite motion av den brune tjurskallen. Helgen blir nog lite tight med tid eftersom maken ska med någon av finlandsbåtarna på "konferens"!!! Med jobbet. Ja, det vet man av erfarenhet vad det brukar betyda :grin: Det är dessutom S:t George i helgen och lille sonen som är scout ska sättas i kyrkbänken och det förväntas att jag som mor ska närvara :crazy: Vi ska också ta emot en familj som ska provrida ponnyn, det får vi se hur det går. Hoppas det nappar, även om dottern kommer att gråta floder i veckor och dagar om det blir affär. Jaja, vi har visat häst förr så vi vet.

Faktiskt aldrig hört talas om ngn häst som reagerat på b-vitamin så länge man gett det rätt.
Kanske har haft tur men har sprutat det i minst 20 år på mina pållar.

Har du testat när du sitter på banan att ställa honom utåt och samtidigt själv titta snett uppåt utåt i fattningen?

Har du testat när du sitter på banan att ställa honom utåt och samtidigt själv titta snett uppåt utåt i fattningen?

Nej, jag har ju inte tränat galoppfattning på ridbana än. Bara på skogsvägar.
Jag ska testa. TAck TAck:bow:

Svarar på den äldre diskussionen, rött vin å mörk choklad med citronnougat från chokladfabriken i Sthlm det är bäst! Min undran är då varför många mörka choklader 70% minst med citrus smak enbart smakar choklad med mint tillsammans med rött vin? Provade en exklusiv från Malmö chokladfabriken med Lime men det var mest mintsmak. Faktiskt har Lidl fin choklad I sin affär både ljus å mörk med smak.

Godmorgon! Själv fick jag sovmorgon, sambon går ut med hunden o får iväg sonen till skolan. Men är det inte typiskt att man då är för pigg o inte kan somna om, va? Andra mornar snozar man ju vecka klockan flera gånger? Äsch, jag ÄR faktiskt morgon pigg egentligen men vill försöka sova lite längre ibland.

Red min andra lektion för den nya tränaren igår, samma som min medryttare red för i lördags. Hon är bra, har bra övningar, noggran o flera i stallet rider för henne. MEN jag är kluven, och jag borde ju ha lärt mig efter alla år att det är svårt att hitta ngn som förstår honom. Jag borde vara van att inte bli förstådd, att bli dumförklarad, att känna mig dum som inte kan förklara, att känna att folk tycker jag rider konstigt.
Men jag känner ju min lilla ponny, han är känslig, haft mkt psykiska o fysiska problem, blir lätt stressad o orolig, är triangel märkt OCH är min ögonsten som jag vill rida i ett förtroligt samband på lika villor.
Hon red honom själv igår, och med tanke på att han med ny ryttare kan springa med huvudet i skyn o visa ögonvitorna, så var det kul att se att han ändå tillslut accepterade henne. Hon gav honom tid o förstod honom till viss del, men inte hans fysiska problem. Då han har en lång rygg som han rör dåligt- främst i trav måste man sträva efter ett enormt påskjut bakifrån men samtidigt avslappnad såklart. "trycker" man ihop honom så bara springer han, eller ser snygg ut men kortar upp sig bak. Det vanliga tränare kallar för kontakt med munnen, kallar jag för att såga.

Noble art - så där är det för mig också, när man får sova är man klarvaken, men arbetsmorgnar när man ska upp är det hur segt som helst:crazy:
Och kul med lektion, jag är jättesugen, men det har känts lite körigt, plus att det är ju egentligen på min egen pålle jag vill rida, så jag väntar nog tills han är frisk och igång.

Har annars bara en kort fikapaus för mig själv på jobbet, lite stressad, men fick en glad överraskning när jag kom till jobbet, ledarna som hade ungdomsgrupp igår kväll hade diskat all disk som jag hade räknat med att ta nu på morgonen. Så jag fick en timme extra i mitt väl inrutade schema idag! Gulligt av dem! Så nu känner jag mig lite lugnare iaf:) Här är soligt och fint, får nog plocka av täcke på pålle på lunchen...

Hej alla! Shit vad det händer mycket här när man är utan internet någon vecka!! Mycket att läsa igen alltså.

Måste bara äckla er lite... flyger till Azorerna med en kompis ikväll. En veckas avkopplande ridresa på ett (vad det verkar) faschinerande ställe. Är det någon här som varit på Azorerna??

Hästen är sur som en ättiksgurka - han fäller vinterpäls och det brukar vara en pärs - hoppas han inte skuffar omkull hästvakten under veckan. Bitas skulle han aldrig våga men han buffas hårt och missnöjt när man spänner sadelgjorden den här tiden på året.

Kattvakten flyttar in idag - han får nog fullt upp för nu har dom :devil:fästingarna vaknat på allvar. Tog åtta stycken på maine coonen igår - suck. Jag hatar dom där fullkomligt onödiga djuren! Bläh

Ha det gott och hoppas våren fortskrider som den ska överallt!

Hej!

Här skiner solen och det är +12 ungefär.
Inget att göra förutom pålle då.
Har insläppet, så jag åker till stallet vid 16tiden hemifrån. Väl i stallet är det mocka, fixa käk och vatten till gubben, lägga in middagsmaten till gubben.
Ta in alla 4 vid 18tiden
Borsta av gubbe och pyssla lite med honom.
Byta om och åka hem.

Starling - spännande! Du måste berätta allt sen. Är alltid nyfiken på nya mål. Blev nerröstad till detta års ridresa, så jag/vi åker till Spanien. Ha det så bra!!!

Tack Tajger!
Lovar att berätta och bildbomba!

Var i Spanien ska ni rida? Vi har varit runt och tittat på en del hästställen i Andalusien, finns mycket fint :d

Jag åker till Spanien (Fuengirola), den 26 april för att lasta Hasses häst i bilen och åka mot Sverige. Vi åker från Spanien den 28 april och landar i Haninge den 3 maj.

Lyrik: Du verkar ju ha en del tid över och en häst som inte rids längre vad jag förstår.Har du inga funderingar på att bli medryttare?Någon skulle säkert bli glad:).

Idag kvällsjobb och sedan två lediga dagar,alltså tre sovmorgnar,härligt!
Gjorde som som jag brukar lediga dagar,sov ut(när hästarna behöver mat tidigt går jag och lägger mig igen)och efter frukost gick jag 4 km-rundan med hunden.

Sedan ut på en timslång ritt på D. på delvis ny väg.Bl.a en stig genom en hage som jag missat tidigare.Får passa på nu för den stängs av när djuren släpps ut.Sedan tog vi också slingan över hygget,mycket bättre för mig att svänga runt stubbar än uppvuxna träd,slipper skavsår på benen;).Det blev mest skritt som vanligt på det ojämna underlaget men även en del trav och ett par galopper.

Sedan ut på promenad med H. 2 km.

Här är 10 grader och en del träd börjar spricka ut,tror hägg bl.a,såg första vitsippan,min favoritblomma:), och tibasten blommar.Den var iallafall förr fridlyst men här växer den som ogräs.Det har lila blommor på bar kvist och luktar underbart för den som inte vet.Är dock väldigt giftig!

Har hunnit med ett par tvättar också,hängde ut för första gången i år.Hade jag nu haft en RUT här också som tog hand om resten så det är fint när jag kommer hem i kväll hade det varit toppen;).Har dock inte råd med henne:mad:,får ta tag i hemmet i morgon.

Nä. Just nu är jag ju arbetslös. När jag väl får jobb, så har jag mindre tid över. Får bara jobba 50% pga mitt funktionshinder och reumatism.
Sen kan jag inte rida längre pga reumatismen. Enstaka gånger går, men inte mer. Får värk i hela kroppen flera dar efteråt.
Sist jag red min gubbe (i januari),var vi bara ute ca 30 min skritt. Hade då värk i hela kroppen en vecka efteråt:(
Skulle inte ha ork eller tid att ha en medryttarehäst oxå. Tar ju ändå tid att ta sig fram och tillbaka till 2 stall. Jag har inget körkort, så jag åker kommunala bussarna.
Ekonomin räcker nu knappt till min gubbe. Att ha en medryttarhäst kostar för det mesta

Jag är helt nöjd med att pyssla om min gubbe med mockning och fixa käk och vatten. Ta in och borsta lite. Promenera eller tömköra då och då, när VI får lust för det...:love:

Senast ändrad:

Kl

Försöker baka upp en kartong med ägg. De blir för gamla annars:p
babblat öronen av stackars Cho3. nu måste jag hänga upp tvätten, plocka ur diksmaskinen, laga mat och sedan ut och rida lite.:D

tant alg, agg haller sig lange, upp till 6 months i kylen.. bara vand pa dem emellanat.. annars kan du gora pannkakor i alla dess former och stoppa i frysen for quick dinners..

har pa torpet inget nytt, skall bara in/kora in en sack med avelspellets men det ar allt.. sen ar det val dags att gora kvall.. har varit en jattejobbig dag idag, och sitter har och fryser.. forkylning pa gang kanske?? nosen rinner ocksa..har letat efter mina fjadrar ocksa.. ngnstans finns de.. lol..alltsa de som man satter i bjorkris..
i morrn fredag och jag far sommardack pa bilen woohoo, och hoppas forstas pa battre maende, det har ar for sj*vligt rent ut sagt.. toots till yalls

Min son lever på pannkakor:o
Inte mitt påfund:p
fast nu har jag sagt ifrån att en dag i veckan får räcka.;)

ugnspannkaka, skar ibitar och frys. bara ta ut och poppa i micron.. hur enkelt kan det bli... jag tycker om pannkakor och skall nog gora det for supper har. det ar ju torsdag idag.. din son har en bra smak lol...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 020
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 367
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Ja vi kan drillen nu, nya folk presentera er garna med bilder av er sjalva, era kritter och framfor allt PALLEN, Ja just den ja, som vi...
94 95 96
Svar
1 912
· Visningar
108 805
  • Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att gå i taket igen…nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
114 623
Senast: McMarco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka