Sv: Täby

Ja precis, det kanske kommer att funka jättebra på alla sätt, men om inte :cool:, OM det blir prat efteråt och man märker att banan påverkar även för en enstaka ft-start så skulle jag ha känt mej taskig som inte skrev det här när det nu faktiskt finns en diskussion om underlaget som kanske folk utanför galoppen inte känner till:crazy: (för att den är usel att rida galopp på vet alla, och inte bara att rida fort, att träna öht, anser vi i alla fall, frågan är vilken betydelse det har för er ft-folk eller rättare era hästar. :confused:)

En fråga bara, från en som är totalt okunnig inom galopp: vilken bana/vilket underlag är det de tycker är dåligt? Själva "sandbanan" som de flesta löp går på? Eller den på gräs som går innanför med häckar? (Kan tillägga att jag vet inte ens vad dirttrack är..) :angel:

En fråga bara, från en som är totalt okunnig inom galopp: vilken bana/vilket underlag är det de tycker är dåligt? Själva "sandbanan" som de flesta löp går på? Eller den på gräs som går innanför med häckar? (Kan tillägga att jag vet inte ens vad dirttrack är..) :angel:

Men kära informatören...läs artikeln!:devil:

Det är den på gräs....:angel::rofl:

Dirttrack är "sandbanan", den stora banan. Dessutom finns en smal flisbana som det inte tävlas på, samt gräsbanan.

Underlaget är dåligt på alla, groparna o ojämnheterna finns i gräsbanan, det har det varit mkt diskussion om nu då storlopp ska hållas på gräs. Gräs är sommarunderlag, används förstås inte på vintern. Diskussionen senast gällde om de här storloppen ens borde genomföras på gräsbanan, som den är. Bland annat.

Men det stumma och ojämna underlaget på dirttracken (dvs sanden då) är det som diskuterats mest under hela året eftersom den används mest och det är den man tränar på. Där går hästarna alltså mest. Det är där flest skador skett. Att ha en stum botten utan svikt säger sig självt vad det innebär i längden för hästarna.
Diskussionen har även gällt bla om vissa typer av frakturer som hästarna fått (bla den häromdagen) är direkt relaterat till detta.

Ft-banan går på båda har jag förstått det som, mest på dirttracken, dvs det som då är stumt och bitvis ojämnt och djupt.

Senast ändrad av en moderator:

Ok, tack för bra info, nu blev jag lite klokare. :) Fast att ft-banan mest går på dirttracken, stämde väl iaf inte förra året. Då stod det två hinder där har jag för mig. Bansträckningen går ju i huvudsak på innerplan, eller är det ändrat?

Senast ändrad:

Så här skrev Tasse:

Som banbyggare på nämnda tävlingsplats så kan jag säga som så.
Terrängbanan går ca.20% på dirttrackbanan och max 5% på gräsbanan, detta för att vi under fälttävlan inte ska slita mer än nödvändigt på galoppens banor.

Men det är gräsbanan, sen finns häckarna också, innanför men gräset är ju likadant där vad gäller sorkarnas små hål osv, :cool:
Mina bekanta hade sett hålen lite här och var när de gick banan förra året, inte bara på den del som går på själva gräsbanan (för slätlöp gräs), så att säga.

Så här ser banan ut:

http://www.tabygalopp.se/banskiss.html

Och nej expert är jag inte:eek:, men jag har nära kontakt med såna, som vet mer än jag om diskussionerna internt, så att säga.

Det kanske du själv också skulle göra.. :devil:

Man ska fråga experterna om sånt man inte kan, det är DET man lär sig på vettu. :idea:

Ha ha ha fick läsa ditt inlägg 3 ggr innan jag förstod att mitt kunde missuppfattas...jag menade att artikeln handlar om gräsbanan!

Eftersom jag själv haft galoppörer så kan jag skilja på gräs och grus...:devil:

I mina ögon blir du expert på galopp, eftersom jag är helt tappad bakom när det gäller det. ;)

Men ok, då är det som jag trodde.

Ha ha ha fick läsa ditt inlägg 3 ggr innan jag förstod att mitt kunde missuppfattas...jag menade att artikeln handlar om gräsbanan!

Eftersom jag själv haft galoppörer så kan jag skilja på gräs och grus...:devil:

Jajaja... :devil:

Jag är mest bara glad att vi får låna minigaloppbanan & träna på här hemma (den är i sand, so I guess man kan kalla den dirttrack då :cool:), det är så nära galopp jag kommer. :angel: För inte är köttbullen så lik galoppörerna, även om han själv tycker att han är minst lika snabb.

Jag är egentligen inte ens intresserad av galopp:D ,men jag tycker om fullblod och har haft såna så väldigt länge och då kommer man i kontakt med den världen och sen dessutom har jag numera kompisar som är tränare och känner galoppvärlden och en jag hjälpt i tio år nu, fast vi känt varandra dubbelt så länge, och haft häst hos, osv, så man kan inte undgå att bli insatt i det......:cool:

Jag är mest bara glad att vi får låna minigaloppbanan & träna på här hemma (den är i sand, so I guess man kan kalla den dirttrack då :cool:), det är så nära galopp jag kommer. :angel: För inte är köttbullen så lik galoppörerna, även om han själv tycker att han är minst lika snabb.

:rofl::rofl::rofl: Än en gång ser jag en rullande köttbulle á la Mulle som rultar runt på en liten rundel som kallas galoppbana...jag MÅSTE få se denna stackars häst nästa säsong så Mulle stämpeln försvinner ur mitt huvud....:o

Till fio och novalie:

För att inte hamna mitt mellan här:eek::eek: så säger jag att även fio kan vara sympatisk :p

(fio: Sympatisk är en sån som är lika trevlig som jag:D :banana:)

Till fio och novalie:

För att inte hamna mitt mellan här:eek::eek: så säger jag att även fio kan vara sympatisk :p

(fio: Sympatisk är en sån som är lika trevlig som jag:D :banana:)

Har du varit diplomat i ett tidigare liv?:idea::D

Fio är livrädd för att jag ska skaffa andra vänner och lämna henne ute i ensamträsket igen så fäst dig inte så mycket vid vad hon säger om mig...;)

Liknande trådar

D
Övr. Grenar Länk Någon som sett honom live? Berätta!!!
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Senast: Eldoria
·
T
Övr. Grenar Herregud, jag är i chock. Läste precis om att han fick transportsjuka under hemresan hem från Baden Baden...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Luktar gnagare?