Sv: Täby
Som banbyggare på nämnda tävlingsplats så kan jag säga som så.
Terrängbanan går ca.20% på dirttrackbanan och max 5% på gräsbanan, detta för att vi under fälttävlan inte ska slita mer än nödvändigt på galoppens banor.
Banhoppningen och framridningen går på Täby´s innerplan där det i övrigt är "ridförbud".
Sen som många andra banor så påverkas underlaget av vädret, vilket man inte kan styra något över, däremot kan man göra så mycket som möjligt för att "göra det bästa av situationen", vilket vi försöker. Ett år så flyttade vi tex ett av dom mobila hindrena mellan dom två klasserna då underlaget var där var vattensjukt för att få en bättre avsprångs och landningspunkt med bättre markförhållanden.
Sorkhål det har vi och på lördagen så är det folk ute och fyller igen sorkhålen som är längs med banan, och vi kollar även banan på söndagen innan terrängen startar.
Sen så har nog dom olika grenarnas tempon inverkan det skulle förvåna mig mycket om man inte slits hårdare i högre tempon.
Vad beträffar att Täby är ett "coolt" ställe så är det nog som så att eftersom allt sker på innerplan och att man som ryttare/publik mfl lätt kan hålla sig uppdaterad på vad som händer på dressyr, banhoppning och allt annat runt tävlingen utan att behöva springa runt mellan olika platser med långa sträckor mellan dom olika platserna. Sen att tävlingen är centralt i en ort ger det hela en viss känsla.
Sen kan jag säga att det inte alltid är så lätt att bygga en terrängbana där då man nar mycket annat att ta hänsyn till.
Alla galopplöp filmas och inget av dom fast hindrena får störa kamerorna vid löpen. Sen ligger det massor av bevattningsrör, elkablar, tidtagarkablar mm i marken under banan.
Fast det ger det hela en utmaning också.
Som banbyggare på nämnda tävlingsplats så kan jag säga som så.
Terrängbanan går ca.20% på dirttrackbanan och max 5% på gräsbanan, detta för att vi under fälttävlan inte ska slita mer än nödvändigt på galoppens banor.
Banhoppningen och framridningen går på Täby´s innerplan där det i övrigt är "ridförbud".
Sen som många andra banor så påverkas underlaget av vädret, vilket man inte kan styra något över, däremot kan man göra så mycket som möjligt för att "göra det bästa av situationen", vilket vi försöker. Ett år så flyttade vi tex ett av dom mobila hindrena mellan dom två klasserna då underlaget var där var vattensjukt för att få en bättre avsprångs och landningspunkt med bättre markförhållanden.
Sorkhål det har vi och på lördagen så är det folk ute och fyller igen sorkhålen som är längs med banan, och vi kollar även banan på söndagen innan terrängen startar.
Sen så har nog dom olika grenarnas tempon inverkan det skulle förvåna mig mycket om man inte slits hårdare i högre tempon.
Vad beträffar att Täby är ett "coolt" ställe så är det nog som så att eftersom allt sker på innerplan och att man som ryttare/publik mfl lätt kan hålla sig uppdaterad på vad som händer på dressyr, banhoppning och allt annat runt tävlingen utan att behöva springa runt mellan olika platser med långa sträckor mellan dom olika platserna. Sen att tävlingen är centralt i en ort ger det hela en viss känsla.
Sen kan jag säga att det inte alltid är så lätt att bygga en terrängbana där då man nar mycket annat att ta hänsyn till.
Alla galopplöp filmas och inget av dom fast hindrena får störa kamerorna vid löpen. Sen ligger det massor av bevattningsrör, elkablar, tidtagarkablar mm i marken under banan.
Fast det ger det hela en utmaning också.