Sv: Täby

Fast i detta fallet så var det nog bara TS som hade ridit en häst på dirttracken o uttalade sig om den?

Sen är det ju som Fio sa....i och med att det finns så få FT-tävlingar (speciellt i Stockholmstrakten) så tar folk de mest vansinniga risker med sina hästar och startar fast man nog borde avstått...jag vet själv hur det känns att ha åkt x-antal mil o sen inte kunna gå ut i terrängen pga underlaget. Om det hade handlat om en hopptävling så hade det funnits en annan samma helg som man kunde valt istället.

Vi måste vara tacksamma över att TS uppmärksammat oss på problemet i Täby och sen får var och en göra sin egen bedömning.

Om man jämför Täby med andra ft-banor i Sverige så tror jag att Täby hamnar på övre halvan.

KL
Jag kan föreställa mig att de flesta ickegaloppörerna är lite tyngre o då skulle kunna få skador lättare. Nu handlar det om en engångföretéelse, men det räcker med ETT hål för att kanske få en bestående skada.

Om jag nu skulle rida vore jag tacksam över lite info om hur underlaget är. Det är inte alltid så att det går att se med blotta ögat. Om det så kan förebygga EN skada- har det gjort nytta:bow:

du skrev såhär:

eftersom det är ett allmänt etablerat faktum att banan anses ha grava problem, så blir det märkligt att anse att det handlar om ngra fåtals personers översensibilitet utifrån några enskilda situationer.

Fios och min kommentar var väl snarare till de som svarat defensivt i tråden att det inte var ngn big deal ur FT aspekt - alls.

Nu förstår jag var det blev snett.

Jag tror du tolkade in för mycket ang ordet 'pipighetsgrad'! Olycklig ordval, jag menade det inte som att de som tyckte DT är dålig var pipiga i överkant (dvs tramsiga, överkänsliga etc), utan jag satte fnuttar runt för att visa att det var det bästa ord jag kom på.

Det var alltså INGEN värdering i det alls. T ex att de som tycker DT är oridbar för den är så dålig är pipiga, och de som anser den är helt okej är 'normala'.

Utan ordet pipighetsgrad skulle kanske hellre vara känslighetsgrad, fast det hade kunnat feltolkas ändå kanske.

Men det var INGEN värdering i att de som säger si är de som har rätt, de som säger ditt är överkänsliga och de som säger datt är nonchalanta. Utan bara att skillnaden i hur den upplevs kan bero på olika pipighetsgrad, eller om man ska hitta ngt bättre ord, olika känslighetsgrad, olika syn på vad acceptabelt underlag är.

Jag menade inte att lägga in någon rätt eller fel-aspekt utan bara att det nog är svårt att få hejd på en diskussion om banan eg är si eller så, iom att olika personer uppfattar den olika beroende på olika referenser och preferenser. Men la ju till att jag tycker det är BRA att det informeras om hur diskussionerna går och i många år gått bland de galoppaktiva, så folk kan kika lite extra på den, och sedan avgöra vad de anser. Oavsett om det är rätt eller fel, så är det ju så det blir. Gäller ju andra tävlingsplatser med, och andra discipliner med. Jag vet gånger när jag tävlade ponny och skulle velat tvångsstryka alla andra med, men där majoriteten startade. Och gånger när jag strök men nästan ingen annan.

Fast i detta fallet så var det nog bara TS som hade ridit en häst på dirttracken o uttalade sig om den?
.

:confused: TS hänvisade ju bara till den stora super debatten genom länken, och gjorde folk uppmärksamma på att den stora debatten pågår. Vart ser du att det handlar om att TS gör en egen bedömning av att ha ridit sin häst där en gång? :confused:

:confused: TS hänvisade ju bara till den stora super debatten genom länken, och gjorde folk uppmärksamma på att den stora debatten pågår. Vart ser du att det handlar om att TS gör en egen bedömning av att ha ridit sin häst där en gång? :confused:

Ha ha nu börjar det bli många missuppfattningar här....! Mitt inlägg var en kommentar till Alexandras inlägg...

Och superdebatten gällde ju gräsbanan inte DT.

Och TS gör faktiskt en egen bedömning av hur hon upplevt DT när hon ridit träning där...

Ha ha nu börjar det bli många missuppfattningar här....! Mitt inlägg var en kommentar till Alexandras inlägg...

Och superdebatten gällde ju gräsbanan inte DT.

Och TS gör faktiskt en egen bedömning av hur hon upplevt DT när hon ridit träning där...

Ja det gör jag! ) Och då pratar vi dt. som det också är mycket synpunkter på. Kanske mest under resten av året. Att gräset kom i fokus nu beror på de storlopp som ska hållas där bla.

Samt ännu mer efter att ha ridit hästar som ridits där, dagen efter
alltså, jämfört med när man tränat på annan bana. Känslan i hästen, samt i ett fall även tjock i benen efter de gångerna (inte någon av dem jag rider, dock) Både och, samt av kontakt med folk som rider där mycket och vet vad de talar om samt är inne i den diskussionen (mer än vad jag är som egentligen är rätt ointresserad av galopp, men mer av fullblodshästarna.)

Och precis, jag ville visa på diskussionen inte peka nån på näsan nåt, utan bara information och man väljer självklart själv om man vill ta reda på mer eller om man tycekr det är ok ändå, osv. Stumhet är illa i mina ögon men kanske är ni mer vana vid det:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Men la ju till att jag tycker det är BRA att det informeras om hur diskussionerna går och i många år gått bland de galoppaktiva, så folk kan kika lite extra på den, och sedan avgöra vad de anser. Oavsett om det är rätt eller fel, så är det ju så det blir. Gäller ju andra tävlingsplatser med, och andra discipliner med. Jag vet gånger när jag tävlade ponny och skulle velat tvångsstryka alla andra med, men där majoriteten startade. Och gånger när jag strök men nästan ingen annan.

Ja precis så. Jag har också varit på usla tävlingsplatser och strukit eller varit med och ångrat det och Täby är säkert inte illa jämfört med mycket annat.

ang detta
Vilket gör att det är svårt att få 'slut' på en diskussion av typen 'är Täbys DT stum?' eftersom galopptränaren som vill ha en typ av underlag anser den är tvärstum, ridhästryttare A som vill ha fastare underlag tycker den är bitvis djup, och ridhästryttare B som vill ha mjukare, djupare underlag anser den är stenhård. Osv.

Fast det är inga ridhästryttares synpunkter jag pratar om.... Utan tränares med lång erfarenhet som vet vad de vill ha av en galoppbana.

Men det man har lagt ner är inte något som ändrar grunden, eftersom man inte åtgärdat på djupet så attt säga.

Dt- banan är inte främst tung utan det varierar, ett problem är att man inte kan reglera utifrån vatten dvs regn mängder utan det blir mycket tungt periodvis, medan själva botten är stenhård, och lagret ovanpå mycket tunt bitvis och dessutom varierar det inte främst som du säger utan på olika bitar av banan.

Gräset gicks igenom ja, men som du nog vet kanske handlade tränarnas synpunkter ang gräset inte om sånt man kan gå och rätta till enkelt utan om hela underlaget, man ifrågasatte att ens hålla tävlingar där alls. Man gjorde en del ytjobb även här, men inte något som folk var nöjda med.
Det hålls storlopp nu på Täby och dessa går knappast att ställa in.:cool:

Ja, man har gått igenom och "åtgärdat" genom åren, men inte lagt ner det som krävs för att göra banan ok, och DET är vad missnöjet gäller. Problemen finns kvar, trots alla åtgärder.

Jag är själv mycket medveten om problemet, och jagvet vad som är åtgärdat och att det mest har handlat om "ytbehandling". Håller med om att problemet kvarstår.

Att tränarna ifrågasätter är bra, det har de gjort i över 20 år, och snart är nog det i sig avklarat iom att man vill lägga ner och flytta på banan för att bygga bostäder. Det handlar nog inte bara om hästarna, utan ligger en hel del politik bakom. i somras ställde de in löp pga banan, och har gjort det vissa vintrar pga av underlaget.

Jag vet inte när du red på banan själv senast. Men min information ang dt är ca 1 vecka gammal.

Arrangerande klubbar skulle inte våga ha tävlingen om underlaget var direkt skadligt ur djurskyddsskäl.

Jag är själv mycket medveten om problemet, och jagvet vad som är åtgärdat och att det mest har handlat om "ytbehandling". Håller med om att problemet kvarstår.

Att tränarna ifrågasätter är bra, det har de gjort i över 20 år, och snart är nog det i sig avklarat iom att man vill lägga ner och flytta på banan för att bygga bostäder. Det handlar nog inte bara om hästarna, utan ligger en hel del politik bakom. i somras ställde de in löp pga banan, och har gjort det vissa vintrar pga av underlaget.

Jag vet inte när du red på banan själv senast. Men min information ang dt är ca 1 vecka gammal.

Arrangerande klubbar skulle inte våga ha tävlingen om underlaget var direkt skadligt ur djurskyddsskäl.

Jag driver ingen strid här. Själv har jag inte ridit på den så nyligen men folk nära mej har. Och jag litar på deras omdöme.
Sista tiden har hästarna inte tränats där pga hur de känns efteråt, samt tex att en häst alltid blivit tjock i benen just efter ha gått där, inte annars.
Men om man inte på 20 år, som du säger, gjort mycket som lett till förändring har man väl knappast gjort det sista veckan heller, eller vad menar du? Och 20 år är en lång tid av att inte skötas rätt snarare bevis för att tränarna har rätt:crazy:

Det handlar nog inte bara om hästarna, utan ligger en hel del politik bakom

Det var en ovanligt märklig kommentar för att komma ifrå dej som jag trodde var rädd om hästarna? I de fall jag vet handlar det om hästarna, stora bekymmer för hästarna som måste jobba där.

KL
jag tycker tråden har fyllt syftet att informera om hur det är, i diskussionerna sen får väl alla höra vidare själva om man vill.:confused:

Min kommentar ang att det inte bara handlar om hästarna är ingen personlig åsikt, utan mera en tanke om varför banan inte åtgärdas.

Man vill ju lägga ner banan och har velat i många år, jag har funderingar om att det då är ekonomiskt och politiskt varför man inte satsar på underlaget precis som du säger. Att gräva upp allt ihop och göra om den.

I de fall jag känner till ang tränarnas åsikter, så är det som din erfarenhet säger, de vill ha bättre underlag för hästarnas skull.

Min kommentar ang att det inte bara handlar om hästarna är ingen personlig åsikt, utan mera en tanke om varför banan inte åtgärdas.

Man vill ju lägga ner banan och har velat i många år, jag har funderingar om att det då är ekonomiskt och politiskt varför man inte satsar på underlaget precis som du säger. Att gräva upp allt ihop och göra om den.

I de fall jag känner till ang tränarnas åsikter, så är det som din erfarenhet säger, de vill ha bättre underlag för hästarnas skull.

Ok då är vi helt överens:D Tänkte väl det:idea::rofl: Jag vet att du bryr dej om hur hästarna har det:bow: Och ajg tror du har helt rätt, dessutom.

Om man jämför Täby med andra ft-banor i Sverige så tror jag att Täby hamnar på övre halvan.

Har gjort eller gör? Den slits ju på dagligen så saker är ju inte statiska, heller, även om man diskuterat underlaget länge så har det ju då inte precis blivit bättre under tiden. Men du har säkert rätt, det där vet ni som är ute bättre.

Jag är också banbyggare och jag har svårt att tro att det finns speciellt många banor som är preparerade (utom före & efter hinder för att det inte skall bli upptrampat) utan man rider ju på naturbanor och skulle vi göra nåt annat så vore det = att ta död på sporten.

Naturligtvis görs punktinsatser (rötter, stenar mm bort och stenmjöl på sandmark etc) och klippa gräs men där går gränsen i alla fall på de tävlingar jag varit (utom Starum då men där släppte det i alla fall)

Segersjö har preparerat hela sin bana i internationell stil , efter första årets katastrof(med intälld klass) det finns mycket man kan göra även om underlaget från början är svårt, men det är klart, om alla banor såg ut som Gärds hade vi haft det lätt eller hur?

Nu har jag pratat med folk som red ft på Täby förra året och när de gick banan var hålen i alla fall inte igenlagda, vilket man påpekat, men hålen var kvar. trots det.....en häst fick fö en senskada (som jag vet om)

Så nog var hålen kvar. Ënligt dem brukar INTE banor ha sånt i underlaget, men det kanske är olika på olika håll i landet, vad vet jag.:cool:

Igår lär en häst ytterligare ha dött på Täbybanan, dessutom, i galopp alltså. Det ska ha lämnats in en anmälan till Länsstyrelsen ang banan, men jag vet inte mer om det.

Bara som info, alltså, även om det kanske är ointressant för ft-ryttare.

Det mest intressanta för dom flesta borde ju vara hur mkt banan har försämrats från förra året, det lär vi bli varse om ett par veckor men då kan det ju tyvärr redan vara försent i vanlig ordning.

Liknande trådar

D
Övr. Grenar Länk Någon som sett honom live? Berätta!!!
2
Svar
21
· Visningar
2 580
Senast: Eldoria
·
T
Övr. Grenar Herregud, jag är i chock. Läste precis om att han fick transportsjuka under hemresan hem från Baden Baden...
Svar
6
· Visningar
1 764
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30
  • Luktar gnagare?